Maar liefst € 2,2 miljoen euro boete gaf Vervoerregio Amsterdam aan busmaatschappij EBS. De vervoerder ging in beroep en daarom is de boete ook nog niet onherroepelijk. Wel is de Vervoerregio alvast begonnen met een onderzoek naar de besteding van het boetegeld. Voor dit onderzoek zijn de wethouders en de adviescommissie Zaanstreek-Waterland per brief gevraagd om mee te denken en met suggesties te komen.
De boete (dus nog niet onherroepelijk) bestaat uit € 1,7 miljoen euro aan boete voor de tekortkomingen bij het begin van de concessie in december 2023. De beloofde Zero-Emissiebussen en de stallingen met bijbehorende laadinfrastructuur waren er niet en ook de reizigersinformatie deugde niet. Het resterende bedrag van een half miljoen werd uitgedeeld voor rituitval tijdens de eerste maand van de concessie.
De boete en het bedrag staat dus nog niet vast. Wel staat vast dat een eventuele boete volledig ten gunste moet komen van alle reizigers in Zaanstreek-Waterland en het om een eenmalige besteding gaat.
Nu zijn wij van De Orkaan de moeilijkste niet en willen we de wethouders en de adviescommissie Zaanstreek-Waterland graag een handje helpen. Heb jij een goede suggestie voor de besteding van het boetebedrag? Laat dit dan achter onder dit bericht of mail het naar info@deorkaan.nl. De deadline voor ideeën en suggesties voor de wethouders en adviescommissie staat op 1 oktober, dus laten wij onze deadline op 29 september zetten.
Door: Rick Nieborg, info: Vervoerregio en eerder nieuws op De Orkaan, foto uit het Orkaanarchief is van Monique Verlind.
De oversteekplaats van bushalte Amsterdam-Noorderpark (391+394) sterk verbeteren:
1. bij regen (en dat komt helaas steeds meer voor) ontstaat er een zwembad tussen de oversteekplaats en de stoep naar de metro. Voorkom zwembaden.
2. te veel busreizigers zijn zich niet van bewust dat het fietspad twee-zijdig is, met andere woorden: fietsers, bromfietsers, fatbikers komen van links en rechts. Vaak met een brandend koplamp en soms zonder brandend koplamp. Aanbrengen van (witte of gele) attentie-led-lampen voor de fietsers e.a. in het fietspad aan beiden zijden van de zebra. Reizigers (óók de buitenlandse toeristen die daar voor het eerst lopen) bewust maken van het mogelijke gevaar (bewustwordingscampagne, borden).
Een nieuwe route door de Rosmolenstraat zou voor veel mensen een uitkomst zijn.
Woon je in één van de appartementencomplexen langs de Zaan of in het westelijk deel van de Rosmolenbuurt is het een behoorlijk stuk lopen naar de dichtsbijzijnde bushalte.
Alleen weet ik niet of deze route valt te realiseren gezien de aanstaande werkzaamheden op de Peperstraat.
Door Westzaan rijd helemaal geen bus, EBS heeft kleine busjes die perfect zijn voor o.a. de J.J. Allanstraat en Zuideinde.
Het is uberhaupt de moeite waard het routenet onder de loep te nemen want er zijn wel meer buurten ver weg van een bushalte.
Voor zover dit nog niet is gebeurd alle bushaltes geschikt maken voor de minder valide mens. Dit zal ook betekenen dat anderen (bijvoorbeeld ouderen) hiervan profiteren.
Het geld besteden aan het opleiden van buschauffeurs. En een bonus voor alle buschauffeurs in deze regio die wel hun werk goed doen en alle shit en ellende nu over hun heen krijgen tijdens hun werk.