Maar liefst € 2,2 miljoen euro boete gaf Vervoerregio Amsterdam aan busmaatschappij EBS. De vervoerder ging in beroep en daarom is de boete ook nog niet onherroepelijk. Wel is de Vervoerregio alvast begonnen met een onderzoek naar de besteding van het boetegeld. Voor dit onderzoek zijn de wethouders en de adviescommissie Zaanstreek-Waterland per brief gevraagd om mee te denken en met suggesties te komen.
De boete (dus nog niet onherroepelijk) bestaat uit € 1,7 miljoen euro aan boete voor de tekortkomingen bij het begin van de concessie in december 2023. De beloofde Zero-Emissiebussen en de stallingen met bijbehorende laadinfrastructuur waren er niet en ook de reizigersinformatie deugde niet. Het resterende bedrag van een half miljoen werd uitgedeeld voor rituitval tijdens de eerste maand van de concessie.
De boete en het bedrag staat dus nog niet vast. Wel staat vast dat een eventuele boete volledig ten gunste moet komen van alle reizigers in Zaanstreek-Waterland en het om een eenmalige besteding gaat.
Nu zijn wij van De Orkaan de moeilijkste niet en willen we de wethouders en de adviescommissie Zaanstreek-Waterland graag een handje helpen. Heb jij een goede suggestie voor de besteding van het boetebedrag? Laat dit dan achter onder dit bericht of mail het naar info@deorkaan.nl. De deadline voor ideeën en suggesties voor de wethouders en adviescommissie staat op 1 oktober, dus laten wij onze deadline op 29 september zetten.
Door: Rick Nieborg, info: Vervoerregio en eerder nieuws op De Orkaan, foto uit het Orkaanarchief is van Monique Verlind.
De opgeheven bushaltes hoek boeierlaan en de weer terug plaatsen.
De loop afstanden zijn vooral voor mensen die slecht ter been zijn te groot
De digitale halteborden (die al heel lang stuk zijn en dus buiten werking) repareren en / of vernieuwen.
Een beter systeem van signalering zou fijn zijn. De matrixborden op de halte geven vaak vrolijk aan dat de bus er over 2 minuten is, terwijl in de OV apps dan al lang te zien is dat deze vervalt. (en dat gebeurt nog steeds dagelijks, ondanks alle beloftes van verbetering). En veel haltes hebben niet eens een digital bord, maar alleen een ritrooster dat toch niet nageleefd wordt. Lasting voor ouderen of anderen die niet zo goed met mobieltjes om kunnen gaan.
Ik stond met darmproblemen te wachten op de bus die 2 keer verviel op halte Veldvliegerweg, een nieuwe boxershort zou ik zeer op prijs stellen.
Eenmalig ruim 2 miljoen is niet zoveel om dingen structureel op te lossen. Ik zou het liefste zien dat het geld gestoken wordt in aanvullend openbaar vervoer voor mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen of durven te reizen met het reguliere OV.
Misschien een aantal bussen laten rijden in Libanon via EBS.
Er schijnen daar vervoersproblemen te zijn.
De opgelegde boete is een wassen neus. Het gaat allemaal om overheidsgeld. (subsidies, die mogelijk niet uitgekeerd worden) Daarnaast heeft EBS beroep aagetekend, omdat er veel zaken zijn waar de vervoermaatschappij niets aan kon doen. Ja de elektrische bussen waren besteld. Ja VDL had toegezegd de bussen op tijd te leveren. En nee, VDL heeft de bussen niet op tijd afgeleverd. Is dat de schuld van EBS??
We kunnen in Zaanstad niet eens een simpele onderneming, of nieuwe woonwijk voorzien van aansluiting op het stroomnetwerk. Laat staan een volledig oplaadstation voor bussen. EBS heeft gevraagd om een oplaadfstation voor bussen. Ja, Liander kon dat leveren. En nee Liander heeft dat niet op tijd kunnen realiseren. Is dat de schuld van EBS?? Laten we blij zijn met alle nieuwe mooie elektrische bussen die er nu zijn en "straf" een onderneming niet met een miljoenenboete met alle dure rechtzaken, die daar weer uit voortvloeien.
De bussen voorzien van gewone buitenspiegels. Bij gewone spiegels kun je als fietser zíen of de chauffeur jou ziet.
Er zijn zelfs stickers van: "zie je mij, zie ik jou".
De nieuwe elektrische bussen hebben camera's in plaats van spiegels. Dan kun je de chauffeur dus niet meer zien en je moet maar gokken of je op beeld staat.
Daarom: spiegels! (Er blijft daarna vast nog een bedragje over voor andere goede ideeën).
Uberhaupt zo vreemd dat iets waar al een simpele, goedkope oplossing voor bestaat gelijk met dit soort gadgets moet worden opgelost. Wanneer zullen de eerste bussen gaan vervallen omdat die (waarschijnlijk ook nog dure, en moeilijk te vervangen) camera-apparatuur stuk is?
Misschien extracbussen inzetten op bus 69 naar krommenie. Weekend is de bus vol, ook al stappen er mensen uit. En de mensen niet doorlopen of gaan zitten. Ja, dan blijf de bus vol. Hoe ga je dan naar huis.
De oversteekplaats van bushalte Amsterdam-Noorderpark (391+394) sterk verbeteren:
1. bij regen (en dat komt helaas steeds meer voor) ontstaat er een zwembad tussen de oversteekplaats en de stoep naar de metro. Voorkom zwembaden.
2. te veel busreizigers zijn zich niet van bewust dat het fietspad twee-zijdig is, met andere woorden: fietsers, bromfietsers, fatbikers komen van links en rechts. Vaak met een brandend koplamp en soms zonder brandend koplamp. Aanbrengen van (witte of gele) attentie-led-lampen voor de fietsers e.a. in het fietspad aan beiden zijden van de zebra. Reizigers (óók de buitenlandse toeristen die daar voor het eerst lopen) bewust maken van het mogelijke gevaar (bewustwordingscampagne, borden).
Er is daar een zebrapad, dus de reizigers zijn niet het probleem daar... dat zijn de fatbikers en fixie-rijders die het verdommen om net wat langzamer te rijden bij de halte en geen voorrang verlenen ook al moet dat daar dus wel.
Een nieuwe route door de Rosmolenstraat zou voor veel mensen een uitkomst zijn.
Woon je in één van de appartementencomplexen langs de Zaan of in het westelijk deel van de Rosmolenbuurt is het een behoorlijk stuk lopen naar de dichtsbijzijnde bushalte.
Alleen weet ik niet of deze route valt te realiseren gezien de aanstaande werkzaamheden op de Peperstraat.
Door Westzaan rijd helemaal geen bus, EBS heeft kleine busjes die perfect zijn voor o.a. de J.J. Allanstraat en Zuideinde.
Het is uberhaupt de moeite waard het routenet onder de loep te nemen want er zijn wel meer buurten ver weg van een bushalte.
Beste Bert, de kleine busjes van EBS waar jij het over hebt en die stoppen op de Overtoom, is een buurtbus. Deze buslijn wordt (al 12 jaar) geexploiteerd door een vereniging met vrijwillig chauffeurs. Commercieel gezien is die buslijn niet rendabel. Maar door de inzet van een vereniging met 55 vrijwillig chauffeurs kan lijn 456 blijven rijden. EBS heeft de voertuigen verstrekt en betaalt de brandstof en het onderhoud.
Ik zie in Zaandijk op de Lagedijk ook kleine busjes rijden maar ik noemde Westzaan als voorbeeld van een locatie waar geen bus rijd.
Midden in het dorp is bijvoorbeeld de begraafplaats, hoe komen de mensen die geen vervoer hebben daar?
Aan een halte op de Overtoom hebben verreweg de meeste inwoners niets en aan de andere kant van dorp staat bij de kruising Kerkbuurt / Prov. Weg ook een bushalte.
Je zal maar halverwege het dorp moeten en verder geen vervoer hebben.
Dus die 2,2 miljoen zou mooi besteed kunnen worden om dit soort onrendabele buslijnen te bekostigen.
De bus hoeft niet elk kwartier of half uur te rijden, 1x per uur of 1x per 2 uur is genoeg.
Die kleine busjes die je op de Lagedijk ziet zijn groter dan die van de 456 en ze mogen itt de 8 die de 456 meeneemt meer passagiers meenemen. Zijn dus gewone kleine lijnbussen met chauffeur van EBS
Je stelt dat lijn 456 commercieel niet rendabel is. Maar is überhaupt wel eens onderzocht langs welke route er mogelijk meer passagiers gebruik zouden (kunnen) maken van deze buslijn? Nu rijdt de zogenaamde "buurtbus" geheel buiten het dorp Westzaan om, waardoor het noodzakelijk is om voor de inwoners in Westzaan een eigen buurttaxi (De Groene Koets) te laten rijden (ook bestuurd door vrijwilligers) omdat de afstand tot de dichtstbijzijnde haltes (veel) te ver is.
Als je meer chauffeurs en busjes levert is er misschien wat mogelijk. Nu red de 456 het net om in een uur van Assendelft naar station zaandam te rijden. Wil je door Westzaan dan ga je dat niet redden of je moet AssendelftZuid,Buitenhuizen en Nauerna eruit gooien. Het zijn keuzes maar je kunt niet alles met wat er nu rijdt. Dus richt een eigen vereniging op en rijd door Westzaan vanuit WesterKoog naar StationZaandam over de Westzanerdijk.
Men zou kunnen overwegen om bij een 1 uurs regeling (zonder dat er dus extra bussen en chauffeurs nodig zijn) de bussen het ene uur via de route Assendelft Zuid, Buitenhuizen en Nauerna te laten rijden en het andere uur via de Communicatieweg (Assendelft), Kerkbuurt, de J.J. Allanstraat en Zuideinde (Westzaan) weer aan te laten sluiten op de bestaande route.
En dus wordt het een twee uurs dienst voor de gebieden. Dat is nu gewoon de dienstverlening verminderen .
Voor zover dit nog niet is gebeurd alle bushaltes geschikt maken voor de minder valide mens. Dit zal ook betekenen dat anderen (bijvoorbeeld ouderen) hiervan profiteren.
Het geld besteden aan het opleiden van buschauffeurs. En een bonus voor alle buschauffeurs in deze regio die wel hun werk goed doen en alle shit en ellende nu over hun heen krijgen tijdens hun werk.