In Zaanstad gaat 58% van de ruimte naar de auto. Dat wordt gesteld op de vandaag gelanceerde website van Milieudefensie: MijnRuimte.Nu. Fietsers krijgen 10% en voetgangers 32% van de straat.
Bezoekers van de site kunnen hun postcode opgeven waarna vastgesteld wordt welk deel van de openbare ruimte voor auto’s (parkeren en rijweg), fietsen en voetgangers is bestemd.
De gegevens gaan over de 20 grootste gemeenten van Nederland. Gegevens over Oostzaan en Wormerland staan er dus niet op. Zaanstad staat op de ranglijst op de 12e plek als het gaat om ruimte voor fietsers en voetgangers.
Hieronder bijvoorbeeld Wormerveer, op een kaartje duiden de rode straten auto-straten aan (oranje is parkeren), de groene stukken zijn voor fietsers (donkergroen) en voetgangers (lichtgroen).
Per postcode wordt het percentage voor iedere soort weggebruiker berekend.
Volgens Milieudefensie staan auto’s:
“gemiddeld 23 van de 24 uur per dag niets te doen en nemen zo veel kostbare ruimte in. Met minder auto’s in jouw wijk, heb je minder parkeerplekken nodig en ontstaat ruimte voor groen. Je krijgt een mooier uitzicht en het is beter voor het klimaat en de luchtkwaliteit. Met 25 procent minder auto’s in jouw wijk, zou er ruimte zijn voor in totaal 11 Volksparken.” (dus in Wormerveer)
In heel Zaanstad zou het om 85 Volksparken gaan (dat park heeft een oppervlakte van 1 hectare).
Kogerveld
Zoetermeer, Haarlemmermeer en Zaanstad zijn de gemeenten met meeste parkeerruimte. Zij reserveren hiervoor ieder 12% van hun ruimte.
Kogerveld is de ‘beste’ parkeerwijk uit het onderzoek: 20% van de ruimte op straten en pleinen is gereserveerd voor parkeerplaatsen.
In Zaandam Noord is daarentegen relatief veel ruimte voor fietsers: 21 procent (op plaats 4 in het onderzoek).
Bezoekers kunnen op de site ook een petitie tekenen waarin gepleit wordt voor “een gezonde, veilige leefomgeving en duurzaam op weg.” Ze streven naar 50.000 – op dit moment hebben er bijna 8.000 mensen getekend.
Foto: de file voor de poller in de Czaar Peterstraat.
Moet ik hem in de woonkamer parkeren,dames en heren (en zo voort) van Milieudefensie?
Gewoon niet meer gebruiken!
Argumenteren lijkt me niet echt je sterkste kant. Drammen daarentegen weer wel. Wat naadloos aansluit naadloos aan de 'apostolische roeping' van de milieudrammers die denken dat je de wereld binnen een paar weken kunt veranderen.
Even geduld knul.
Er zijn genoeg prachtige fietspaden, van Zaandam Zuid naar het noorden rij je praktisch alleen maar door de mooiste natuur zonder auto verkeer.
Een auto die stilstaat verpest ook de lucht niet.
Het grootste probleem is dat we met teveel mensen leven op een te kleine oppervlakte, gezinsplanning is de oplossing!!!! en geen kinderbijslag.
Dan hebben we ook niet zoveel woningen nodig en houden we nog wat ruimte over, dit kan niet zo doorgaan.
Onze kinderen en kleinkinderen willen ook nog in de natuur kunnen leven.
Er worden nog eens, hoeveel waren het er ook al weer, 10 of 20 duizend woningen bijgebouwd in Zaanstad. Er komen alleen maar meer mensen, meer auto's, minder groen en zeker minder parken. Een soort van bevolkingstoenametsunami, en geen land wereldwijd, op China na, dat het lef heeft er wat aan te doen.
Ja of we kunnen geen gemotoriseerd verkeer meer laten rijden door het centrum.
Mijn indruk is ook dat Zaanstad een beleid heeft van fietsertje pesten, hoewel auto vriendelijk is ook anders. Al het al is ook bij mij de indruk dat het beter moet.
ECHTER: nadat ik de plaatjes van Milleu defentie heb bestudeerd, kreeg ik echt de indruk dat ze (weer) eens een geitenwollensok plaatje aan het schilderen zijn waarmee ze het milieu een ondienst bewijzen.
Op straten waarvan ik weet dat het een woonerf is, dus waar er geen duidelijke scheiding is tussen stoep en parkeerplaats (anders dan een [P] tegeltje) wijzen ze de ruimte tussen parkeerplaatsen die GEEN parkeerplaats zijn (maar ook niet bedoelt om op te rijden) als rijbaan aan. Terwijl dit meer "stoep" zou moeten zijn. Verder heb je van die rotondes die dusdanig krap zijn dat een vrachtwagen ze eigenlijk niet goed kunnen nemen. Omdat dit voor bevoorrading toch nodig is maken ze de binnenkant verhoogd. Daar wil je echt niet rijden, tenzij echt nodig. Om dit nu als tweebaans "weg" aan te duiden vind ik wat te ver gaan. En zo meer voorbeelden.
Sorry, slecht rapport, en daarmee maar je de conclusie (die ik had willen onderschrijven) alleen maar moeilijker.
De auto is nu eenmaal groter dan een fiets of een wandelaar en heeft daarom meer ruimte nodig. Terwijl in de nacht de auto in de openbare ruimte is geparkeerd, staat de fiets in het schuurtje of berging en ligt de wandelaar in bed. Goh, wat een verbazingwekkende conclusie komt uit dit onderzoek. Niemand kan hier iets mee.
Ik geloof wel dat de auto prioriteit 1 heeft in Zaanstad. Maar waarom komt MD dan niet met wat concrete plannen om de autodruk te verminderen?
Dat MD dat niet durft is ook omdat die plannen wel 10 jaar gaan duren. Het OV weer fijnmaziger maken en een robuust hoofdspoornet redden we niet in die tijd. Probeer met het OV maar eens van postkode 1566 An naar 1506 pr te komen en vooral weer terug of doe eens moeilijker van 1566HX naar 1027ED.
Wat dat betreft zal er nog heel wat water door de Zaan moeten. Want als het OV beter moet worden zal de Zaanlijn zeker 6 sporig moeten worden, meer bussen/trams/trolleys aan beide zijden van het NZ Kanaal ,wel aansluitend op die robuuste treinverbinding . Ieder 10minuten een pont naar de overkant tussen 5 en 20 uur.
Zolang dat niet is blijft de auto drager in onze mobiliteit.
Een motorisch vrij centrum
Een onderzoek waar je je kan afvragen hoe neutraal deze is. Bezoekers van de site hebben meegedaan, maar hoeveel mensen kennen deze site? En hoeveel bezoekers van de site hebben dan meegedaan? Heb zelf nog nooit van deze site gehoord.Uitkomst past natuurlijk wel in het straatje van "milieudefensie".
In Zaanstad is de auto koning.
Je kunt het ook wat overdrijven,daar is in dit geval zeker sprake van.