De Rozengracht in Zaandam gaat er compleet anders uitzien: een woontoren naast het voormalige V&D-gebouw en een nieuw appartementencomplex op Rozengracht 27-41 (de plek van schoenenwinkel Scapino).
In totaal gaat het om 71 nieuwe woningen waarvan 38 in de Rozengrachttoren en 33 in het complex ernaast.
Zaanstad heeft van het Rijk € 20,6 miljoen gekregen om de woningbouwplannen te versnellen in het centrum van Zaandam en in de Kogerveldwijk. Zaanstad gaat dat besteden aan het inrichten van de openbare ruimte (parken) en de infrastructuur (parkeren, wegen). De twee gebieden omvatten 25 verschillende bouwprojecten. De Orkaan loopt al die plannen de komende weken langs.
Waar komt het?
De woontoren komt aan de oostkant van de Rozengracht bij het voormalige V&D-gebouw.
Het appartementencomplex komt daarnaast, aan de zuidkant van de Rozengracht. Het gaat om het Scapino-pand en de panden daarnaast (tot Gembira) waar nu nog een Surinaamse (Afrikaans / Ghanese – zie reacties) en een Poolse winkel zitten. Enkele panden staan leeg. Er zijn wel appartementen boven een deel van de winkels.
Zie de kaart onderaan dit artikel voor de precieze locatie.
Wat komt er?
Het bidbook van Zaanstad is geen informatie over het complex te vinden – afgezien van de aantallen. Over de Rozengrachttoren is al eerder informatie door Zaanstad naar buiten gebracht. Maar dat geldt niet voor het complex op de plek van Scapino en de panden ernaast. Dat wordt gesloopt.
Volgens de woordvoerder van wethouder Krieger komen er in de Woontoren zelfs 44 appartementen (bidbood: 38) en is op de begane grond zo’n 390 m2 bestemd voor commerciële ruimte, het ‘merendeel’ van de appartementen valt “in het betaalbare segment”. De Rozengrachttoren wordt ontwkkeld doot GREEN Real Estate, ook eigenaar van het Rozenhof.
Volgens Ravestein Bouwmanagement gaat het om een toren van 14 verdiepingen met “een penthouse en 40 appartementen (…) met oppervlakten van 64 tot 133 m2 voor de appartementen tot 175 m2 voor het penthouse met luxe balkons aan beide zijden. Parkeren wordt voorzien in de parkeergarage van de Rozenhof.”
Voor de Rozengracht 27-41 is de ontwikkelaar nog bezig met de uitwerking van de plannen. Het gaat om 885 m2 commerciële ruimte en 34 appartementen, ook hierbij grotendeels in het betaalbare segment.
Beide projecten worden door een belegger ontwikkeld aldus Zaanstad, de woningen worden door de beleggers verhuurd. De verschillende partijen maken gebruik van dezelfde architect.
Hoever is het plan al?
De Rozengrachttoren is al sinds 2016 in ontwikkeling. Dan is de eerste presentatie van de plannen. In 2017 werd het bestemmingsplan vastgesteld. In 2018 probeerden omwonenden bij de Raad van State de zaak tegen te houden. Begin vorig jaar kreeg Zaanstad groen licht van de Raad van State.
Het complex aan de zuidkant (Rozengracht 27-41) staat nog – qua planning – in de kinderschoenen.
Zijn er dingetjes?
De plannen voor de Rozengrachtoren stuitten op verzet (en rechtszaken) van buurtbewoners die de schaduwwerking vreesden. Winkeliers (o.a. Gembira en Ali Baba) zaten niet te wachten op een bouwput voor hun deur. Zaanstad is inmiddels in het gelijk gesteld in de zaak.
En dan is er nog de markt. Aanvankelijk zou die tijdens de bouw van Rozengrachttoren (van het andere complex was toen nog geen sprake) naar de Vinkenstraat verhuizen. Maar dat stuitte weer op problemen van de bewoners aldaar. In de laatste plannen zou er een kleinere markt op de Rozengracht kunnen blijven.
De vraag is ook wat ‘betaalbaar’ betekent. Een belangrijk deel van de projecten moet uit sociale woningbouw bestaan. Daar lijkt hier vooralsnog geen sprake van.
Alles duidt erop dat het maar niet afkomen van de bouw van de fietsenstalling in het Rozenhof te maken heeft met de vertraging van de Rozengrachttoren. Het gaat immers allemaal om dezelfde ontwikkelaar: GREEN Real Estate. Zij zouden het nieuwe fietsenpakhuis aan de gemeente verhuren (al in 2018 had het af moeten zijn) en wachter nog steeds op de begin van de bouw.
Zijn er plaatjes?
Van de huidige situatie en van de plannen dus.
Alle projecten op de kaart
Bekijk hier alle artikelen over de Woningbouwimpuls en hier alle artikelen over de Rozengrachttoren en Rozengracht 27-41.
Bronnen: Bidbook Zaanstad, eerdere artikelen op De Orkaan, informatie gemeente Zaanstad, website Ravestein Bouwmanagement.
Blij als er woningen worden gebouwd maar leef wel mee met de ondernemers. Eerst al dat plein wat verbouwd werd, lijkt een beetje op wat in Amsterdam op de Overtoom gebeurde, heeft veel ondernemers de kop gekost. Wil graag dat mijn kinderen ook in Zaandam kunnen wonen, met mijn 28 jarige niet gelukt, hopelijk werkt de bouwversneller.
De Poolse winkel draait behoorlijk goed, kom er elke week, ze hebben erg goede spullen, waar moeten die dan weer heen? Hebven ook al in de Czarinastraat gezeten hiervoor...
Waarom niet de Rozenhof verbouwen tot wooncomplex? Geen hond die daar nog gaat winkelen met alle langdurige leegstand.
Waar moeten de dealers dan weer heen ????
Ik schat dat het over 50 jaar wel een beetje klaar is 🤣🤣
Dat ziet er stukken beter uit dan de Oostblokgribus die het nu is. Zo zag het hele centrum eruit zo’n 15 jaar geleden. Snel doorpakken zou ik zeggen.
Wat lees ik? "Infrastructuur (parkeren, wegen)"? In plaats van een deugdelijke fietsinfra gaat Zaanstad investeren in parkeren? Echt waar?
Met deugdelijke fietsinfra bevoorraad je de winkels niet, lijkt me. En daar gaan al die mensen op de fiets naar toe. Of heb je een ander idee hierover?
Correctie: Ghanese toko of Afro winkel in plaats van Surinaams. Toko Gembira heeft naast haar specialiteiten namelijk ook Surinaamse items in aanbod.
Ik hoop echt dat al die winkels en toko's een plek elders krijgen. Tijdens de markt komen mensen graag even de winkels binnen.
Dank, is nu aangepast in de tekst. Gembira maakt geen onderdeel uit van de slopen panden. De Afrikaanse winkel wel.
De ruim € 20 miljoen die Zaanstad heeft gekregen voor deze projecten is nadrukkelijk bedoeld voor infrastructuur en gebiedsontwikkeling ten behoeve van woningbouw. Daarom is ook geld gevraagd voor twee 'parkeervoorzieningen' (Peperstraat en Prins Hendrikkade). De fiets wordt niet helemaal vergeten, op de nieuwe Prins Hendrikkade wordt "ruimte vrijgemaakt om daar een autoluwe boulevard van te maken, bestemd voor wandelaars en fietsers." In Kogerveld komt een nieuwe 'verkeershub' (OV?).