‘Lastige kinderen op school moeten stevig kunnen worden aangepakt’.
NH Nieuws besloot gisteren een peiling online te zetten als ludieke inhaker op de verdrietige situatie die is ontstaan op basisschool De Voorzaan.
‘Ja, dat moet kunnen’ kon je antwoorden of ‘Nee, dat gaat te ver’.
Collega’s val ik niet graag af, maar wat wordt hier de plank kwalijk misgeslagen.
Mocht je alle berichtgeving gemist hebben, dan kan je hier een en ander teruglezen, maar er is een beeld geschetst van kinderen die het zwaar hadden bij een juf die niet tegen haar taak leek opgewassen.
Zaan Primair heeft een bureau in de arm genomen dat gestart is met een onafhankelijk onderzoek en het zou fijn zijn als dat in alle rust en met zorgvuldigheid kan worden uitgevoerd. De uitkomst wachten we af.
Toch ontstond bij mij de afgelopen dagen, door gesprekken met meerdere betrokkenen de indruk dat ‘de situatie’ op De Voorzaan een niet op zichzelf staande uitwas zou kunnen zijn van het lerarentekort.
Leerkrachten moeten blijven pompen, ook als de emmer vol zit. Er is weinig geld, invalkrachten zijn slecht te vinden en jouw ziekmelding betekent keiharde extra belasting voor je collega’s. Waar een medewerker normaal de ‘luxe’ heeft ziek te kunnen zijn, eist een schoolsituatie ‘verantwoordelijkheid’. Verantwoordelijk is in dit geval: over je grens heengaan, jezelf kwijt kunnen raken.
Als je lang genoeg staat te jongleren met een bal te veel, dan valt er op den duur iets uit je handen.
Zonder ook maar iets goed te willen tikken, zou het zomaar zo kunnen zijn dat de escalatie van de situatie op De Voorzaan een symptoom is van een ziekte die wijder is verspreid. Een uitbraak die moeilijk te bestrijden is als de kern niet wordt aangepakt.
De peiling ‘Lastige kinderen op school moeten stevig kunnen worden aangepakt’ vind ik ondoordacht, goedkoop en kwalijk. De suggestie wordt gewekt dat leerlingen waarvan de ouders klagen lastig waren. Het gaat hier om kinderen die van groep twee naar groep drie gaan. Dat is retenspannend en ingrijpend.
Ineens ga je van spelen naar leren, dat is voor elk kind lastig. Een leerkracht weet dat, en er wordt op school doorgaans alles aan gedaan om deze overgang veilig en zo fijn mogelijk te laten verlopen. Kinderen kunnen daarbij ‘lastig’ gedrag vertonen, maar te stellen dat kinderen lastig zijn, verdient een dikke onvoldoende.
Woensdag 6 november staken de leerkrachten weer. De Zaanse schoolbesturen staan achter de stakers, omdat de nood meer dan hoog is.
Ik stel voor dat iedereen die de komende generaties belangrijk vindt die dag lastig gedrag vertoont, het werk neerlegt en zich aansluit.
Zaanse ouders van de Tamarinde zijn er ook bij in Amsterdam. We zullen wederom op het podium iets zeggen en onze steun uitspreken in de strijd tegen het lerarentekort! Alle ouders zijn welkom op de Dam in Amsterdam op 6 november!
'Zaan Primair heeft een bureau in de arm genomen dat gestart is met een onafhankelijk onderzoek en het zou fijn zijn als dat in alle rust en met zorgvuldigheid kan worden uitgevoerd. De uitkomst wachten we af'.
En dan meteen d'r bovenop je mening poneren...
Chique, très chique.
Hoi Peter, ik begrijp je kritiek (‘hoor wat je zegt’) maar met het schrijven van dit stuk wilde ik niet inzoomen op wat er gebeurd zou zijn op de Voorzaan, maar op de schrijnende situatie waarmee veel scholen te maken hebben: te hoge werkdruk, te weinig mensen. Maw: nog eens zichtbaar maken waarvoor er de zesde november gestaakt wordt.
Daarnaast vind ik het van belang te benadrukken dat NH met de term ‘lastige kinderen’ de plank misslaat.