‘Wij hebben geen behoefte om mee te werken aan een interview met een van onze vrijwilligers.’
Het is bijna 7 december, de Dag van de Vrijwilliger. Het moment om, vaak onzichtbare, krachten in het zonnetje te zetten. Maar niet bij het Zaans Medisch Centrum. Tenminste niet via De Orkaan als het aan de goedbetaalde communicatieprofessionals ligt.
Toen Orkaner Zoë vroeg of we een van hun vrijwilligers zouden mogen interviewen, kreeg zij bovenstaand antwoord zonder verdere uitleg. Verbaasd gooide ik er een mailtje overheen. ‘Geen behoefte’? Waar kwam dat vandaan?
Het antwoord kwam de volgende dag:
‘Momenteel hebben we de vrijwilligers op onze eigen contentkalender staan (o.a. een interview in ZMC-magazine). Daarnaast is het tegen het einde van het jaar druk en moeten we even selectief zijn met verzoeken/vragen.’
Voor de communicatieve profs past het niet op de contentkalender. Het plaatje moet zorgvuldig kloppend gemaakt en bewaakt worden. Er wordt een wereld bij elkaar gecommuniceerd waarin – zo leert een blik op het Instagram-account van het ziekenhuis – alleen maar breed lachende mensen en patiënten rondlopen.
Communicatie in de zorg zou moeten draaien om de patiënt en de zorgverlener. Glashelder en eerlijk. Met een gelikte marketingmachine verdwijnt de geloofwaardigheid. De echte verhalen – de urgentie, frustratie, de chaos, maar ook de voldoening, de successen – verdwijnen. Wat overblijft is een steriel plaatje, losgezongen van de dagelijkse realiteit.
Door: Merel Kan, het beeld boven komt van het Instagram-account van het ZMC
communicatie professionals??? wat een enorme onzin die veel geld kost.... ik weet het niet hoor maar deze vrijwilligers zijn goud waard!!! voor het ZMC!!!! Geen goede zet van deze zogenaamde communicatie professional....
Het is echt een Drama ziekenhuis en het ergste is communiceren. stukken die niet naar anderen ziekenhuizen op tijd worden verstuurd, personeel xrg kijk niet op de ZMC app omdat dst niet goed gaat. Echt een zooitje als ik volgende keer kan kiezen dan graag een ander ziekenhuis. De artsen en verplichtingen zijn top alleen de communicatie is Prut.
Ik zou zeggen, kies een ander zorgtoko als het even kan. Ondergetekende had geen beste ervaringen Ondanks de gelikte content kalender
Het is een ernstige vorm van arrogantie deze reactie van de woordvoerder geuit namens het ZMC. Het is nog voor te stellen dat men bedenktijd vraagt om te overleggen met de vrijwilligers alvorens een standpunt in te nemen. Maar een afwijzing zonder meer geeft blijk van het minachten van de grote groep vrijwilligers, die dagelijks zorgen voor gestroomlijnde hulp. Zonder deze hulp zou men zeker nog meer problemen hebben om de organisatie financieel op de been te houden. Dus gemiste kan om de vrijwilligers in het zonnetje te zetten.
zeer goed verwoord mevr Kan.
Bij de meeste zorgorganisaties is de folder het mooiste wat ze te bieden hebben, zeker de brochures van verpleeghuizen, vitale ouderen breed lachend met mooie verzorgsters, de werkelijkheid is echter vele malen bedroefd er.
Helemaal mee eens, heb je het pensioenblad van zorg en welzijn al eens gezien?
Oh wat zijn wij allemaal blij en tevreden, maar als je ziet hoeveel pensioen die mensen krijgen is om te huilen, en weer niet indexeren in 2025 ! Maar blijven lachen voor de fotograaf.
Ach ach, het is ook treurig....papieren, regeltjes, documentjes, overhead....en als klap op de vuurpijl De Contentkalender !
Wie verzint dat nu weer 😠😠.
Al eens aan een vrijwilliger zelf gevraagd ?