Wie zijn huis of kamers verhuurt via AirBnB moet dat gaan bijhouden in een nachtregister en het melden bij de gemeente. Ook komt er een maximale verhuurtermijn voor deze en andere vormen van particuliere verhuur.
De voorwaarden zijn opgenomen in de ‘Richtlijnen voor particuliere (vakantie)verhuur’ die B&W heeft vastgesteld. Deze richtlijnen moeten nog in een gemeentelijke verordening worden vastgelegd.
Ook moet de hoofdbewoner van een huurpand zich registreren waarbij deze hoofdelijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor de gasten wordt.
De nieuwe regels zijn volgens Zaanstad nodig “om overlast en risico’s tegen te gaan maar ook om de informatievoorziening op orde te krijgen en eventuele overtredingen te constateren, te kunnen handhaven en toeristenbelasting te innen.”
Toename van particuliere verhuur kan volgens Zaanstad leiden tot illegaliteit, exploitatie van (beleggings)panden en overbewoning.
“Ook wordt niet altijd voldaan aan huisvestingseisen zoals (brand)veiligheid. Daarnaast kan sprake zijn van het langdurig en onrechtmatig onttrekken van woningen aan de woningmarkt door deze structureel te verhuren.”
In Zaanstad worden ruim 250 woningen en/of kamers verhuurd via AirBnB. De overlast die in Amsterdam gevoeld werd, is door de Metropoolregio onderzocht. Eerder stelde VVD-raadslid Annemarie van Nieuwamerongen vragen over AirBnB in Zaanstad – zij had geconstateerd dat verhuurders hun verhuur niet altijd opgaven om zo de toeristenbelasting te ontduiken.
Het wordt tijd dat de gemeente eens gaat handhaven. Verschillende huizen zijn 100% voor vakantiegangers (geen verhuur van een kamer oid). Ook zitten er regelmatig meer dan 4 mensen in een airbnb. Heeft de eigenaar/huisjesmelker een horeca-vergunning, dan? Dacht het niet.
15 mei 2018 Waarschijnlijk nog steeds geen maximale verhuurtijd. De jonge mensen komen en gaan . Dit vindt plaats in een woonwijk
Overlast voor aangrenzende buren zeer groot ( lawaai en wietlucht to vroeg in de ochtend)
Zover ik weet is airbnb in een gebied met een woonbestemming verboden.
Per wanneer gaat dit in, en waar kan dit gemeld worden dan? Op de website van de gemeente is nog niks te vinden.