‘Meetstation Krommenie wordt in oktober geplaatst’ schreven we in juni. Oktober is het niet geworden, maar volgende week maandag – 18 november – wordt het meetstation geplaatst om de luchtkwaliteit langs de N203 (Provincialeweg) te meten. In opdracht van de provincie Noord-Holland gaat TNO dit project een jaar lang uitvoeren.
In maart 2024 ontving gedeputeerde Jeroen Olthof een petitie met 2.343 handtekeningen van bezorgde Krommenieërs. Zij wilden een meetstation omdat ze zich zorgen maakten over de luchtkwaliteit in hun woonomgeving.
Rob Karst, die de handtekeningen overhandigde, vond het onbegrijpelijk dat de overheid hoog inzet bij het proberen te voorkomen dat kinderen roken, drinken of drugs gebruiken, maar wel toestaat dat Zaanse scholieren van jongs af aan schadelijke stoffen in ademen.
Olthof zei toe om de luchtkwaliteit te gaan meten. Samen met TNO ging de provincie aan de tekentafel om zo te kijken wat de ‘objectief beste manier’ is om dat te doen. Uitkomst is dus het meetstation dat maandag zal worden geplaatst. Volgens de provincie kostte het vinden van een goede meetlocatie met stroomvoorziening ‘iets meer tijd’.
Betrouwbaar
Het meetstation meet fijnstof en stikstofdioxide. Volgens de provincie moet er voor een betrouwbaar beeld een jaar lang worden gemeten, daarom duurt de meting tot november 2025. Over een half jaar worden er nog twee andere meetstations geplaatst, iets verder van de N203 af. Door de gegevens te combineren kan TNO zien wat het effect van het verkeer is op de luchtkwaliteit.
De uitkomsten van de metingen worden naast de grenswaarden van de Europese Unie en de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gelegd. In de eindrapportage wordt ook de invloed van het verkeer op de luchtkwaliteit rond de N203 meegenomen.
Verkeersoverlast
Volgens de bewoners van Krommenie en ook Assendelft staat de leefbaarheid in de dorpen onder druk door de overlast van het verkeer. De provincie schrijft dat de verbinding tussen de A8 en de A9 de N203 zal ontlasten, maar dat de verbinding er ‘de komende jaren’ nog niet ligt.
Het is overigens hoogst onzeker of de verbinding er überhaupt komt. Het project werd een paar jaar geleden al op € 900 miljoen ingeschat, een bedrag wat de gemeenten en provincie niet op kunnen hoesten. Een bijdrage van het Rijk is zeer onzeker. Daarnaast zal de weg door de Stelling van Amsterdam gaan en die staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Dit is dus een beschermd gebied.
Door Rick Nieborg, info: persbericht provincie Noord-Holland, noord-holland.nl en eerder nieuws op De Orkaan, foto’s: Orkaan-archief.
Jammer dat de uitstoot van het sluipverkeer dat via de Padlaan door het dorp rijdt zo niet wordt meegeteld.
Met planten als klimop zou je de fijnstofuitstoot wat kunnen compenseren. Maar dan heb je het niet over een bloembak, je moet flink vergroenen langs de weg.
bron bijv.
"Fijnstof
Nasa heeft in 1989 al een zeer hoog reinigingsvermogen van klimop voor het binnenklimaat vastgesteld. Van tien onderzochte soorten planten eindigde klimop als hoogste. Formaldehyde, koolwaterstoffen en andere giftige stoffen worden effectief uit de lucht gefilterd. Gevelgroen en dakbegroeiing reinigen stadslucht zonder veel ruimte in te nemen. Gevelbegroeiing van één vierkante meter klimop heeft drie tot acht vierkante meter bladoppervlakte. Daarmee kan zes gram fijnstof per etmaal uit de lucht gefilterd worden. Door het zelfreinigende vermogen van klimopblad spoelt dat met regen weg naar het riool. Uit recent Belgisch onderzoek (UHasselt, Vincent Stevens, 2016) is gebleken dat op klimopbladeren uit een sterk vervuilde omgeving veel bacteriën te vinden zijn die dieseluitlaatgassen afbreken, aanzienlijk meer dan op klimopbaden uit een schone omgeving. Die bacteriën voeden zich met luchtvervuiling.
Klimop is dus een veelbelovende plant, waarvan we nog veel baat kunnen hebben. Laat hem groeien!"
[https://www.boomzorg.nl/article/32758/klimop-weerstand-bij-beheerders-maar-van-grote-ecologische-waarde]
Nederland is vol! een weg 4km verder op leggen is het verplaatsen van een probleem.
Door de overwegend westen wind waait het fijnstof (nu wel verdund) nog steeds richting Krommenie. Het budget voor dit onderzoek kan je wellicht investeren in een betere ventilatie voor het Trias college.
het is zuidwesten wind dat voornamelijk waait
en dat betekend voornamelijk last ? in Uitgeest, Castricum
grappig dat u over westen wind begint, aan welke kant van de weg komen deze meetstations te staan? aan de kant van Assendelft zullen ze gezien de windrichting een verkeerd beeld geven.