Meer dan de helft van de fietsendiefstallen in Zaanstad waren in de buurt van de NS-stations van Zaandam, Wormerveer en Krommenie en in het centrum van Zaandam.
Tussen 2016 en 2018 neemt het aantal diefstallen af maar ze stijgen weer in 2019. Het coronajaar 2020 laat opnieuw een daling zien. Maar in de eerste 9 maanden van 2021 zijn rond de stations en in het centrum van Zaandam al net zoveel fietsen, brommers en scooters gestolen als in het hele jaar 2020.
Dat blijkt uit CBS-cijfers over aangiftes van fietsen- en brommerdiefstallen in de afgelopen vijf jaar (2016-2020) en de eerste 9 maanden van 2021.
De meeste diefstallen zijn in de ‘Oude Haven’ in Zaandam, dat gebied omvat de Havenbuurt, het Eiland en de Russische Buurt met daarin ook het centrum van Zaandam (tot de Vinkenstraat, inclusief het Dam-gebied). In de Russische Buurt zijn 90 procent van de diefstallen van de hele wijk.
Nieuw West omvat Westerwatering en Westerspoor, in dat laatste gebied (westkant van station Zaandam) vindt 90 procent van de diefstallen in die wijk plaats. Zaandam West is het deel ten noorden van de Vinkenstraat (inclusief de Spoorbuurt).
In Krommenie Oost zijn de meeste diefstallen in de ‘Snuiverbuurt’ waarin ook het station ligt (maar ook enkele scholen met grote stallingen).
In Wormerveer zijn verreweg de meeste diefstallen in Wormerveer Zuid (waarin ook het station ligt).
Hieronder de diefstallen in de ‘big 5’ en de rest van Zaanstad over de laatste jaren. Er is sprake van een forse afname tussen 2016 en 2018, maar in 2019 neemt het aantal diefstallen weer toe. De corona-maatregelen waaronder de lockdown zorgden in 2020 tot een daling. In de eerste 9 maanden van 2021 is het totaal aantal diefstallen in de 5 kern-gebieden al gelijk aan dat van 2020. Vergeleken met 2019 is er nog steeds een daling.
De Orkaan schreef eerder over de fietsendiefstallen in de Droogschuur, de nieuwe stalling in Zaandam, naar aanleiding van vragen van POV-raadslid Perry van der Velden. Hij stelde naar aanleiding van de nogal teleurstellende antwoorden nieuwe vragen. Er is nu ‘optimale camerabewaking’ volgens Zaanstad, maar wat heeft dat concreet opgeleverd aan aanhoudingen?
Hij wil ook weten hoe lang het nog gaat duren voordat De Droogschuur hersteld is en welke juridische stappen er worden ondernomen, dat er pas eind van dit jaar een memo’tje naar de raad gestuurd wordt over de situatie vindt hij onverteerbaar. Ook vraagt hij of er niet wat kan gebeuren aan het “dealen en/of gebruiken van drugs in de stalling.”
Als die parkeerboetes-gevende-BOA's door die foeilelijke droogschuur naar boven en beneden lopen om aan de Houtveld-kant weer eens te bekeuren, dan geeft dat een signaal naar de fietsendieven. Nu gebruiken ze de lift en roltrap om zich van niveau naar niveau te bewegen. Soms kunnen dingen eenvoudiger en sneller.
Wellicht dat het dan ook veiliger wordt op dat bovenover-FIETSpad omdat de scooterrijders (m/v/x) dan aangesproken of bekeurd worden.
Ze lopen daar tóch minimaal 8 x per dag. Kleine moeite, minder ergenissen.
Is het nou niet mogenlijk de fietsenstallingen bij de stations te beveiligen met camera's?
Er hangen camera's. Maar niemand bekijkt de beelden. Of weet waar ze te bekijken zijn.