In 2016 nam het aantal reizigers op de NS-stations in de Zaanstreek toe met 3 procent van 37.000 naar 38.000 per dag in vergelijking met het jaar daarvoor.
Vooral in Zaandijk Zaanse Schans (+9 procent) was een toename te zien. In Zaandam, Koog a/d Zaan en Kogerveld was de groei lager dan gemiddeld: +2 procent).
Zaandam is het drukste station met ruim 21.000 in- en uitstappers per dag. In 2016 was het aantal overigens voor het eerst weer hoger, de jaren daarvoor daalde het aantal reizigers.
Ook in Krommenie-Assendelft is de groei vooral recent, in 2013 maakten zelfs meer mensen gebruik van het station dan in het afgelopen jaar.
De groei van Zaandijk Zaanse Schans (voorheen Koog Zaandijk) is waarschijnlijk vooral te danken aan de toeristen.
Zoals ik al stelde het bedrijf (en NS niet alleen) houdt zich liever bezig met de huidige waan van de dag en dientengevolge wordt "Dames en heren" in het vervolg "Beste etc". Je komt dat tegenwoordig meer tegen, de aanhef "Beste etc". Ik vind het popiejopietaal,moeten ze achterwege laten. Ze behoren niet tot mijn vrienden/kennissenkring,ik ken ze zelfs niet persoonlijk en zij mij niet.
Als het om kippenvervoer zou gaan had de PvdD allang vragen aan de minister gesteld. De Zaanlijn is toch vooral een veelijn. Ik zou uit Saendelft ook een auto prefereren boven die stinktrein.
Het is gewoon een kwestie van 30 jaar wegkijken , de capaciteit is gewoon te klein. Minimaal 6 sporen en meer haltes, alleen durft niemand de hand aan de ploeg te slaan om de lijn aan te pakken. Bang voor kosten en kritiek.
In saendelft wonen nu meer mensen dan in 2013. Desondanks zijn er nu ruim 200 reizigers minder per dag. Er gaat dus iets niet goed.
Saendelft lijkt ook vooral gebouwd voor auto forenzen. Denk dat de groei qua inwoners vooral terug te zien zou zijn in drukte op de (snel)weg
5000000 minder zitplaatsen, 2300000 minder coupés