Over het vliegen van en naar Schiphol – en dus boven de Zaanstreek, vooral Assendelft, Wormerveer, Krommenie en Westzaan – is onlangs een nieuw akkoord gesloten. De club die dat afgesproken heeft – de Alderstafel – is genoemd naar de voorzitter, oud-minister Alders.
Het gaat daarbij om twee tegenstrijdige belangen: Schiphol wil meer vliegen, de mensen die er wonen willen minder vliegbewegingen boven hun hoofd.
Er is nu gekozen voor een compromis waarbij op korte termijn – vooral in de zomer – vaker wordt gevlogen, maar in de toekomst de groei wordt beperkt. De brief van wethouder Dick Emmer:
“Voor Zaanstad betekent dit compromis dat er weliswaar in de zomermaanden (wanneer de piek in het vliegverkeer zich voordoet) meer mag worden gevlogen op de Zwanenburgbaan, maar dat dit wordt gecompenseerd door het gegeven dat er in totaal tot 2020 minder vluchten zijn toegestaan. Het verhogen van de dagnorm betekent circa 1.000 vluchten per jaar meer op de Zwanenburgbaan, maar de totale reductie van vluchten is groter, namelijk circa 5.000 door de reductie in 2020.”
Het kaartje is een screenshot van een site waar de vliegbewegingen van en naar Schiphol live te zien zijn.
dat gedonder doet gewoon pijn in mn oren en t wordt mij gewoon aangedaan, ik heb nog noout gevlogen dus doe daar ook niet aan mee, gegroet en bedankt voor de herrie
Boven Assendelft zijn de vluchten giganties toegenomen, soms zijn hier 5 vliegtuigen tegelijk te zien.
In 1997 zijn wij hier komen wonen en ze noemen het " het witte dorp" na al die jaren vliegtuigoverlast kun je het wel " het grijze dorp" noemen want alle gevels zijn door de kerosineuitstoot dermate vervuilt dat je van wit niet meer kan spreken.
De uitspraak van meneer Emmer gelooft ik totaal niet, het economisch belang weegt zwaarder dan de gezondheid van de inwoners van Zaanstad, want al deze uitlaatstoffen zijn niet bevorderend voor je lichaam.
Zaanstad: kom eens voor je bewoners op en laat je niet belazeren door deze commissie, want die heeft een heel ander belang nl. zoveel mogelijk winst maken.
Het wordt met de dag slechter hier in Assendelft.
Ik begrijp hier uit dat er 1000 vluchten per jaar meer over de Zaanstreek komen en dat er elders in NL 5000 vluchten wegbezuinigd worden in 2020.. Van alle bedrijven, die decibel producerend zijn vind ik vluchtverkeer de aller ergste van allemaal. Zelfs 's nachts vliegen ze hier over 't Kalf en iedere dag een aantal zo laag en met zo'n traagheid dat mijn huis er van staat te schudden in de blubber. Ik heb dit jaar veel scheuren in de wanden en vind het niet normaal meer. We hebben vluchthaven Rotterdam en Eindhoven ook en dat is voor de gemiddelde globetrotter een peuleschil om daar vandaan te forenseren per trein of touringbus, vergeleken met andere landen. Schiphol moet niet zo kinderachtig doen en hier een volwassen en verantwoordelijk standpunt over innemen. De Alderstafel is geen rechtspersoon, wat mij betreft. Dit is al een door de industrie zwaar belaste gemeenschap. Toevoegen? Nee. Afname? Ja.
Die ene keer dat ik vlieg wil ik wel vanaf Schiphol vliegen. We kunnen beter strijden tegen de vele vrachtvluchten (laagvliegers!) en dubieuze regimes die strategische voorraden op Schiphol opslaan. De Bijlmerramp is ontataan omdat Israël geen strobreed in de weg werd gelegd met opslaan van goederen op Schiphol die niet uit NL of naar NL gingen.
Zo wonen wij in Koog aan de Zaan, en hebben we in onze achtertuin het geluid van de A8 en voor de deur de provincialeweg (15M afstand) en de spoorlijn (45 Meter) vrijzicht. Industrie van Tate en Lyle is niet eens te horen door al deze bronnen. Over onze dak hebben we vliegtuigen. Sinds 1986 sta ik op een lijst voor geluidsisolatie. Het is nu 2015 en sta nog op de lijst, en moet niet zo zeuren, Aldus de gemeente Zaanstad.