Tate & Lyle in Koog aan de Zaan krijgt een vergunning om met meer vrachtauto’s over de Lagendijk in Koog aan de Zaan te rijden. De vergunning betreft ook de uitbreiding van de productie bij het bedrijf via ‘het realiseren van een zetmeelmodificatielijn’.
De vergunning is verleend door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied namens gedeputeerde staten van provincie Noord-Holland.
Belanghebbenden kunnen tot 22 december een bezwaarschrift indienen bij gedeputeerde staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem.
Als de op- en afrit bij het A8-viaduct in Koog aan de Zaan verdwijnen bij realisatie van de Guisweg-plannen, kunnen vrachtauto’s geen gebruik meer maken van die mogelijkheid om van en op de snelweg te komen.
Door Piet Bakker. Bron: Omgevingsvergunning Omgevingsdienst. Foto’s uit Google Streetview.
Zij hebben wel tijd om een vergunning aan te vragen, Tate Lyle, echter moeite doen om aan te geven bij de gemeente dat de gehele winter er 7 lantarenpalen bij hun voor de deur het niet doen, is blijkbaar moeilijk.
De gehele winter een donker gat voor weggebruikers, onveilig dus."zij zeiden wij hebben er melding van gemaakt" dit nagevraagd bij de gemeente, De gemeente kon geen melding vinden.
Dat de Omgevingsdienst de vergunning afgeeft namens GS betekent gewoon dat het qua grootte niet meer onder de gemeente valt maar onder de Provincie. Dat andere bedrijf met een T in de westelijke buurgemeente valt ook niet onder die gemeente maar ook onder de provincie.Er staat mij bij dat dit zelfs namens het Rijk kan.
Dit zijn nu net de "geweldige" voordelen van het Guisweg project. Daar hebben de raadsleden van Zaanstad ook vast heel diep over nagedacht of toch hun wethouder volgend die alles te duur vindt. Het enige wat goed is voor Zaanstad is een verdubbelde en verdiepte spoorweg tussen Noord en Zaandam
Er stond inderdaad eerst A10 in het stuk, maar die ligt een stukje verder. De op- en afrit van de A8 naast het viaduct worden afgesloten als de Guisweg-plannen doorgaan - en die gaan ook door. De bouw begint in 2026.
Oke, Bert.
Er staat nog steeds....geen mogelijkheid om van de oprit en afrit A10 gebruik te maken. Dat klopt sowieso niet. Maar in de nieuwe situatie moeten de bewoners van Oud-Koog straks door het nieuwe viaduct onder de provinciale weg door naar de op-/ afrit bij het politiebureau. Waarom dan niet de vrachtwagens? Ze kunnen dan toch nog steeds de in-/uitrit aan de zijde van de Gamma gebruiken. Net zoals dat nu al het geval is?
"De vergunning is verleend door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied namens gedeputeerde staten van provincie Noord-Holland."
Sinds wanner bepalen de omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en de provincie Noord-Holland wat er met straten van Zaanstad gebeurd?
Als de gemeente Zaanstad bij de Guisweg een bord "verboden voor vrachtwagens" plaatst dan kan de omgevingsdienst wel een vergunning verlenen maar als de vrachtwagens vervolgens de straat niet in mogen heeft Tate & Lyle daar niets over te zeggen.
Met name de Hoogstraat waar diverse monumentale panden staan is totaal ongeschikt voor zwaar vrachtverkeer.
De Verzetstraat, Kaarsenmakerstraat en een deel van de Pinkstraat zijn toen niet voor niets geasfalteerd.
Daarnaast worden de Lagendijk en Hoogstraat veel door fietsers gebruikt, de huisartsenpraktijk en apotheek staan aan de Lagendijk en er rijden schoolkinderen door de straat en vergeet de duizenden toeristen niet die via de Stationsstraat naar de Zaanse Schans lopen en daarvoor de Hoogstraat moeten oversteken!
Tate& Lyle kan er ook voor kiezen zware vrachtwagens over hun eigen terrein ( ingang Pinkstraat) te laten rijden.
Klopt dat A10 wel? Volgens mij is het de A8.
[Orkaan: klopt, aangepast]
Belachelijk! Nu hebben de Lagendijk en Hoogstraat nog geen drempels maar na de herinrichting (gereed in 2024) ligt het vol met drempels! Gemeente vindt het nodig om bij elke zijstraat een drempel aan te brengen. Hoogstraat en Lagendijk staat vol historische panden die niet bestand zijn tegen trillingen tgv passerende vrachtwagens.
Wat een verschrikking… de Lagendijk wordt her ingericht met drempels op elke kruising!!!! Wat gaat dat doen met vracht verkeer !!! Onze huizen staan nu al te trillen als er een vrachtwagen beladen door de straat rijdt!!!! Welke ambtenaar heeft dit verzonnen!!!! 😡
Wellicht een reden om echt eens dat stuk bij Tate en Lyle op te gaan knappen voordat deze vergunning ingaat.
Belanghebbenden kunnen tot 22 december een bezwaarschrift indienen bij gedeputeerde staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem
Op en afrit van de A 10 weghalen is dus een slecht idee.
Maar tocht eens praten, of dit bedrijf verplaatst kan worden.
Subsidie van de EU, naar een bedrijventerrein.
Nu scheuren de vrachtwagens onder het viaduct naar de Verzetstraat.
En de 2 basisscholen zitten er vlakbij.
Puur technisch en prijstechnisch gezien, lijkt het mij goedkoper om alle woningen te verplaatsen. Bent u wel eens in die fabrieken geweest? Het is enorm wat daar aan machines en productie middelen staat.
inderdaad enorm. zowel mijn Vader als mijn Opa werkten er gedurende 40 jaar, Ben dus vaak in de fabriek geweest. (regels zijn thans streng,en zou dus tegenwoordig niet kunnen) maar wat een omvang......verplaatsen gaat niet zo 1. 2. 3!
Tuurlijk....is er ook een zeer geschikt straatje voor.
Hoewel, ik moet zeggen dat de meeste vrachtwagenchauffeurs wel langzaam en voorzichtig rijden in tegenstelling tot b.v. stadsbussen en kleinere werkbusjes.