Van de titel ‘Scope document CAH’ krijgen wij het niet warm (en ook niet koud). En ook de ondertitel ‘Het Multimodale Mobiliteitspakket Corridor Amsterdam-Hoorn’ wist ons niet te boeien. En toen we ‘ontsnipperingsopgaven’ en ‘inprikkers’ lazen, waren we bijna afgehaakt.
Maar de inhoud zelf was wel behoorlijk spannend: verkeersplannen over de verbinding tussen Hoorn, Purmerend, Zaandam, Oostzaan en Amsterdam.
De bouwplannen voor zover ze de Zaanstreek betreffen (ook bij Purmerend en Hoorn komen aanpassingen) gaan voor een belangrijk deel over het autoverkeer.
De twee ongebruikte rijstroken in de Coentunnel gaan gebruikt worden, misschien alleen in de spits. De A8 tussen knooppunt Zaandam en knooppunt Coenplein wordt over de volledige lengte voorzien van 5 rijstroken. Het BP-station ligt in de weg en moet verdwijnen of verplaatst worden.
Verbindingswegen tussen A7 Purmerend en A8 Amsterdam (1) en tussen A8 Amsterdam en A7 Purmerend (2) bij Knooppunt Zaandam krijgen ‘extra capaciteit’ (ze worden verbreed). Verhaal gaat door onder kaartje.
Tussen knooppunt Zaandam en de aansluiting Purmerend-Zuid wordt de A7 voorzien van een volwaardige 3de rijstrook inclusief vluchtstrook, de huidige spitsstrook wordt opgeheven.
Voor de A7 in Zaandam is er een ‘afbouwplan’: “De A7 wordt vanaf het Prins Bernhardplein tot aan de eigendoms- en beheergrens van Rijkswaterstaat (nabij het benzineverkooppunt) afgewaardeerd tot stadsweg.” Dat gebeurt omdat in Kogerveld en op het Oostzijderpark woningbouw moet komen en een snelweg door of langs het gebied niet past. In 2023 moet die ‘afwaardering’ beginnen. In 2025 moet het klaar zijn.
Ook de AVANT-studie (tunnel in Thorbeckeweg) en de Guiswegtunnel maken onderdeel uit van de corridor-studie.
Fiets en trein
De fietsroute tussen Purmerend en Zaanstad krijgt een ‘upgrade’ tot op het niveau van een metropolitane (snel)fietsroute. Het tracé loopt vanuit Purmerend over de oude Provincialeweg via de Munnikdijkweg en de Zuiderweg naar Zaanstad. (Dit is nu ook al de fietsroute naar Purmerend.) In Zaanstad komen er ‘inprikkers’ langs de N515 richting Zaanse Schans en de andere naar Zaandam.
Er is onderzoek gedaan naar een extra stop in Zaandam van de intercity tussen Amsterdam en Hoorn en naar extra sprinters op dit traject, maar helaas: “Al deze voorstellen zijn nog niet zodanig uitontwikkeld, dat ze als concrete maatregelen kunnen worden opgenomen.’
Vanavond zijn al die plannen te bekijken (inclusief toelichting) in het Inntel-hotel in Zaandam, vanaf 19.00 uur.
Wanneer trekken ze de noord-zuidlijn vanaf de Sixhaven door naar Zaandam en Purmerend? Steeds meer asfalt blijkt niet te helpen,bovendien raak je de auto niet kwijt in Amsterdam.Wanneer gaat de politiek eens groots denken?
Het zijn nog maar plannen, alleen voor het stukje A7 tussen de rotonde en Knooppunt Zaandam staat een tijdschema, start in 2023 en gereed in 2025.
Als de overige plannen uitgewerkt en gerealiseerd zijn dan zijn we minimaal 10 jaar verder.
De verbreding van de A8 naar 2x5 rijstroken mag van mij morgen al beginnen
Ik las bovenstaand bericht en dacht: dat lijkt mij een interessante bijeenkomst. Nou, dat viel tegen. Ik meende op de verkeerde plaats te zijn. Er stonden borden. Er lagen tekeningen. Ik ging voor fietsen en voor de trein. Voor auto's zijn al genoeg belangstellenden. Ik dacht dat wat verteld zou worden. Goed, een vriendelijke persoon liet mij zien dat de oversteekplaats voor fietsers bij de Verlengde Stellingweg waarschijnlijk verplaatst en ondertunneld wordt. Over het spoor zag ik verder niets. Met mijn jas al aan merkte ik dit nog wel op. Een dame vroeg mij waar ik de uitnodiging gelezen had. Bij de Orkaan! ??? Ik zei dat het een digitale Zaanse krant is. Goed, toch?! Ik mocht bij een andere vrouw met een laptop mijn
zienswijze indienen. "Ik vind dat de trein van Amsterdam naar Hoorn weer moet stoppen in Zaandam." (vv ben ik vergeten) Ze typte dit over en met mijn gegevens is dit mijn zienswijze die naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt gestuurd.
Er was geen koffie of thee. Wel stonden er vrolijke bekers met knabbeltjes.
Als dagelijkse berijder kan ik de plannen voor de Coentunnel, A8 en A7 alleen maar toejuichen. De eerste twee zijn bottle necks die verbreed moeten worden. Wat betreft de A7 die een stadsweg wordt, de huidige 100 is hoe dan ook veel te hard, gezien de twee benzinestations en hun afritten.
Alleen jammer dat tegelijkertijd bekend wordt gemaakt dat er minder bussen gaan rijden van Oostzaan naar Amsterdam...die extra rijstroken zijn zo weer gevuld met extra autorijders!!
Dat onderzoek naar stop van IC Hoorn - Amsterdam in Zaandam is kennelijk als zoethoudertje bedoeld: in de huidige dienstregeling is er voldoende ruimte voor want deze trein staat in Hoorn 6 minuten stil in de richting Amsterdam en 5 minuten in de richting Enkhuizen. Je maakt mij dan niet wijs dat er geen ruimte in de dienstregeling is. Bovendien: bij storingen/werkzaamheden kan er opeens wel in Zaandam gestopt worden. Voordeel: Zaandam wordt door stop van deze IC automatisch opgenomen in de 10 minuten dienst Amsterdam - Eindhoven. (IC Enkhuizen - Amsterdam rijdt door naar Heerlen)