Hoe bereikbaar is Zaanstad? Zijn Coentunnel, Hempont en Zaanlijn de enige opties?
Waarom niet meer en snellere ponten, een metro naar Amsterdam, een snelfietspad naar Noord, een brug over het Noordzeekanaal? En waarom geen tunnel onder de Guisweg?
Wethouder Addy Verschuren riep op tijdens een recente MAAK-bijeenkomst tot “lef en ambitie” maar waarschuwde dat het “veel geld” kostte, “maar het is urgent, het moet gewoon.”
Fietsroutes
Er zouden meer treinen, hoogwaardige busverbindingen en recreatieve fietsroutes moeten komen, maar ook de verbindingen over het Noordzeekanaal en de spoorwegovergang Guisweg moeten worden aangepakt. Als Zaanstad 10.000 of 20.000 nieuwe woningen gaat bouwen, neemt de druk op het verkeersnet alleen maar toe.
Hoe zou dat eruit moeten zien? In een presentatie op de MAAK-website is een voorproefje te zien. We hebben de huidige situatie en de toekomstdroom in onderstaande slideshow gezet. Klik op de pijl rechts om naar de toekomst te reizen, en op de pijl links om weer terug te gaan. Wat zien we?
- Groene stippellijn: Busbrug De Vlinder
- Rode stippellijn: Zuidelijke Randweg
- Rode stippel cirkels: Busbrug De Binding open buiten de spits EN aanpak/verbetering Prins Bernhardplein
- Zwarte bloklijn: Fietssnelpad Zaandam – Amsterdam
- Rode dikke lijn: Tweede Coentunnel
- Blauwe stippellijn A7: spitstroken tussen Purmerend-Zuid en knooppunt Zaandam
- Blauwe dikke lijn door water (feitelijk dunne lijn) Zaanboot Amsterdam – Hembrugterrein – Zaantheater (in de zomermaanden, nu ook voor het eerst deze winter)
In de pijplijn (wordt komende jaren gerealiseerd):
- Oranje en paarse lijn door Amsterdam-Noord en Zaandam: ZaanIJtangent (2 hoogwaardige busverbindingen tussen Amsterdam-Noord en Zaandam (station Zaandam en Zaanse Schans/mogelijk Koog Zaandijk)
- Groene geblokte lijn: Dam tot Dam fietspad (recreatief fietspad tussen Dam Amsterdam en Dam Zaandam)
- Oranje lijn spoor: Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) – van 4 x per uur naar 6 keer per uur
Lange termijn opties:
- Blauwe dikke lijn door water: snellere en frequentere bootverbinding Amsterdam – Zaandam (via NDSM) (hele jaar door, vaker, sneller)
- Paarse stippellijn: extra vaste oeververbinding met Amsterdam (brug c.q. tunnel)
(Met dank aan de afdeling communicatie van de gemeente Zaanstad over de uitleg bij de verschillende lijnen.)
ik zou graag zien, dat er van de vlinder, via de coentunnel, een bus rijdt naar sloterdijk. het liefst elk kwartier. nu gaan alle bussen via de ijtunnel; een enorme omweg. en zeker als je aan de westkant van amsterdam moet zijn
Beste Jan, er gaat tot 9 uur s' avonds een bus naar Sloterdijk, van de Vlinder af. Goede verbinding.
Sterker nog, die bus rijdt al jaren
vroeger was dat buslijn 7 van de Enhabo en die reed van Krommenie naar het Surinameplein in Amsterdam
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buslijn_395_%28Amsterdam-Zaandam%29
een fietspad aanleggen zou niet eens zo moeilijk moeten zijn naar noord er is al een busbaan die alleen een klein stukje ingedund zou moeten worden, en waarop het toegestaan zou moeten worden om met een twee wieler te rijden (is nu officieel ondanks dat veel mensen het gewoon doen namelijk verboden) een tunnel onder de guisweg? hoe zou ik dat moeten zien dan? is het niet beter en handiger om er 1 te plaatsen in het verlengde van de vincent van goghweg? bij de guisweg kan je nu in ieder geval al over het spoor en als je dan bij de VVGH er een tunnel zou plaatsen haal je bij de guis mijns inziens een groot deel verkeer weg en tegelijk maak je de westerwatering ook toegankelijker, maar goed dat is mijn mening :P
Een fietspad namens Zaanstad aanleggen in een andere gemeente is wel moeilijker.
De overweg Guisweg zal straks bij toenemend treinverkeer een onneembare hobbel worden, evenals de Dorpsstraat in Assendelft. Daarom moet er ook ruim gedacht worden over oplossingen en vooral hoe financieren we het en hoe kan het gebouwd worden.
De meest eenvoudige oplossingen zoals twee i.p.v. één pont en het op elkaar aan laten sluiten van bussen, is kennelijk bijzonder lastig. Net zoals een fietspad langs de busbaan aan te leggen waardoor je sneller in Amsterdam Noord bent.
De tunnel onder de Guisweg: er was geld en toestemming voor een fiets/voetgangers-tunnel. De gemeente heeft dat laten lopen (die komt er dus niet terwijl het mogelijk was) en droomt liever over een autotunnel (die er dus niet komt).
Maar in de plannen ligt de nadruk op toekomstdromen: tunnels, bruggen, metro's. Inderdaad. Kwestie van prioriteiten.
Ik fiets bijna dagelijks naar Amsterdam zuid en neem dan uiteraard de pont. Het is toch eigenlijk ontzettend achterhaald dat de pont om de 20 minuten gaat? Tijdens de renovatie van de ring Amsterdam een aantal jaar geleden voeren er twee ponten tegelijk om de automobilisten tegemoet te komen. Het waren een paar fijne maanden omdat wij als fietsers iets flexibeler werden. Als je nu de pont mist ben je 20 minuten later op plaats van bestemming. Zou fijn zijn als er tijdens de spits iedere 10 minuten een pont vaart, als is de extra pont maar een kleine voor alleen fietsers. Bijzonder dat daar weer een bijeenkomst voor in het leven is geroepen en gaat er in de nabije toekomst dan ook werkelijk wat mee gebeuren? Prioriteiten hebben de laatste decennia ergens anders gelegen, helaas. Als het erg slecht weer is maak ik ook wel eens gebruik van de busverbinding. Overstappen op het overstappunt De Vlinder gaat vaak niet goed. Kom je met de ene bus aanrijden vertrek je overstap vlak voor je neus, maar dat is een puntje voor Connexxion! Ik ben benieuwd wanneer er veranderingen te verwachten zijn!
Goed plan, vooral als je bedenkt dat zo'n 10 jaar het plan gelanceerd werd om kleinere ponten in te zetten, ze alleen overdag te laten varen, en 1 keer per half uur ipv elke 20 minuten. Nu is-ie elke dag stampvol.
1x per half uur ipv elke 20 minuten? ik ben dan geen wiskundige maar ga je dan juist niet achteruit of zie ik het verkeerd?
we zouden juist naar 1 per 10 minuten moeten gaan overdag voor de hempont en savonds na de spits zou je kunnen kijken voor eens per kwartier en dan misschien ook nog een kleinere pont (tegen een soort jaarlijks tarief ofzo) voor fietsen en (brom)scooters inzetten die meteen helemaal naar CS gaat of desnoods naar westerdoksdijk (scheelt toch al gauw zo een 5km fietsen langs een bijna niet verlichte weg, ik zou met mijn scooter hier graag een klein jaarlijks bedrag voor betalen om dit mede mogelijk te maken en op die manier een hoop stress en ellende te verminderen.
Het plan was destijd - niet zo heel lang geleden dus - inderdaad een halfuursdienst. Om naar de 10 minuten te gaan moet je twee ponten in gaan zetten.
De enige pont in Nederland waar je niet voor hoeft te betalen, is volgens mij ook vastgelegd in de statuten. Houden zo!
Voor zo ver ik weet is er vastgelegd dat er honderd jaar geen tol geheven mocht worden op ponten of overtochten over het noordzeekanaal, en dit was in 1861. In 1997 is men begonnen met tol heffen voor gemotoriseerd verkeer omdat dat verkeer ook gebruik kon maken van de later gebouwde tunnels.
"Pont over Noordzeekanaal na eeuw niet gratis meer
Sinds 1878 brengen ponten over het Noordzeekanaal reizigers gratis naar de overkant. Verdragen uit 1861 verbieden de staat tol te vragen voor voetgangers, beesten, voer- en rijtuigen die via bruggen en ponten naar de overkant willen.... "
http://www.volkskrant.nl/economie/pont-over-noordzeekanaal-na-eeuw-niet-gratis-meer~a476719/
"27 februari 1997, Er komt een einde aan het gratis per pont overzetten van auto's en vrachtwagens over het Noordzeekanaal. Ruim honderd jaar was dat transport gratis. Maar vanaf komende zomer moet er betaald gaan worden. Alleen fietsers en voetgangers houden recht op een gratis oversteek."
http://www.cobouw.nl/artikel/259356-ponten-noordzeekanaal-niet-langer-tariefvrij
Ik kan echter nergens vinden dat het vastgelegd is dat voetgangers en fietsers niet hoeven te betalen voor de overtocht. Ik ben wel benieuwd of het ergens is vastgelegd dat dit ook zo is.
Begrijp me aub niet verkeerd, ik vind dat dit altijd zo moet blijven omdat voetgangers en fietsers geen keuze hebben als ze naar de overkant moeten en ik maak er elke werkdag gebruik van om op mijn werk te komen en het enige alternatief is omrijden(of lopen) via de sluizen in IJmuiden of over de Schellingwouderbrug....
mocht iemand weten waar dit is vastgelegd dan hou ik me aanbevolen
Ook is het zo dat als de werknemers van de ponten staken dat dan de IJtunnel opengesteld wordt voor langzaam verkeer
Offtopic
Kan die kerst zender niet zo gezet worden dat je de keuze hebt om hem aan te zetten ipv uitzetten(wat meestal niet meteen lukt)
eens, maar daarom ook de mogelijkheid maken (dus niet verplicht) om een tweede snellere verbinding met bijvoorbeeld centraal te maken tegen een (extreem) laag tarief
persoonlijk ben ik best bereid bijvoorbeeld 50 euro op jaarbasis te betalen als dit mij 10 minuten reistijd scheelt (ja het moet wel een snelle boot zijn uiteraard) en ik op die manier 2x per uur ofzo dus snel naar centraal en dus ook naar centrum van amsterdam kan (is meteen ook voor toeristen een leuke en snelle manier om zich te verplaatsen tussen zaandam en amsterdam dan.
Er werd tijdens het maakzaanstad overleg ook gesproken, als korte termijn oplossing, om fietspontjes in te zetten bij of i.p.v de Hempont. De frequentie opvoeren.