Schiphol verwerkte in november 2022 ruim 30.000 vluchten. Daarmee komt het totaal van de nationale luchthaven op 367.000 in de eerste elf maanden van 2022 en dat is aanzienlijk meer dan in heel 2021 (267.000).
Als het aantal vluchten op dit niveau blijft, komt Schiphol in 2022 boven de 400.000 uit. Als het gemiddelde van de laatste zes maanden in heel 2023 gehaald wordt, zal Schiphol in dat jaar meer dan 440.000 duizend vluchten gaan verwerken.
Aanvankelijk wilde het kabinet Schiphol terug naar een maximum van 440.000 in 2023 maar dat maximum zal wegens Europese regelgeving pas eind 2024 vastgelegd worden. Het oude maximum was 500.000.
Op langere termijn mag Schiphol van minister Harbers trouwens weer groeien, als de overlast maar beperkt blijft. Hoe dat vastgesteld gaat worden is nog onbekend. Harbers heeft ook aangekondigd dat hij voortaan de regels bij Schiphol gaat handhaven waardoor de overlast en het aantal vluchten wordt beperkt. Hij denk voor de komende jaren aan 450.000 tot 465.000 vluchten.
Lees: Schiphol hoeft voorlopig nog niet terug naar 440.000 vluchten
De eerste elf maanden van 2022 zijn aanzienlijk drukker geweest dan de vergelijkbare periodes in 2020 en 2021. Het niveau van 2019 is nog niet bereikt.
In de eerste elf maanden van 2022 werden 367.000 vluchten afgewerkt via Schiphol. In 2019 (en ook in 2017 en 2018) eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Het jaar 2020 was dankzij corona een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in 2021 lag het aantal op 267.000. Hieronder de totalen vanaf 1992 (de cijfers voor 2022 gaan over de eerste elf maanden).
Nachtvluchten
Vier procent van de vluchten (bijna 15.000 in 2022 tot dusver) zijn ‘nachtvluchten‘ (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur). In 2 procent (8.000) gaat het om ochtendvluchten: aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur.
De naar schatting (volgens SchipholWatch) 35.000 vliegbewegingen van privé-vluchten worden niet in de cijfers meegerekend.
Door Piet Bakker, cijfers Schiphol, grafieken en foto: De Orkaan
De krimp die minister Harbers wil vanwege de geluidsnormen, wordt gedwarsboomd door de internationale lobbyclub ICAO, die louter uit is op groei van de burgerluchtvaart. Ooit opgericht om te zorgen dat de vliegindustrie ertoe kon bijdragen 'volkeren bij elkaar te brengen' is het nu een grote sta-in-de-weg voor krimp wereldwijd.
De staten committeren zich namelijk wereldwijd aan de door deze club vastgestelde normen, en als alleen het geluid als 'het probleem' wordt aangemerkt, dan moet de minister nog allerlei maatregelen gaan volgen, voordat dit als reden voor krimp wordt goedgekeurd.
Schimmige lobbyclub
Minister Harbers handelt in de ogen van de ICAO dus prima, door het te gooien op geluidsoverlast en roepend dat het jarenlange 'anticiperend' (=niet) handhaven nu eindelijk maar eens afgelopen moet zijn. Goed denkbaar dat hij op de hoogte was van het feit dat krimp op deze manier onmogelijk doorgezet zou kunnen worden.
Alleen wanneer het vanuit ons nationaal recht wordt aangepakt, kan Schiphol zonder inbreng van de lobbyregels van ICAO krimpen. Dat zou dus kunnen zijn vanwege het ontbreken van een natuurvergunning en het uitstoten van veel te veel ziekmakende en natuur vernietigende stoffen - zoals ultra fijnstof en stikstof.
Op SchipholWatch.nl vandaag weer een fantastische videobijdrage (nr 30 alweer!) over die schimmige lobbyclub door dr. Fulco van Veen van Platform Vliegoverlast Amsterdam.