Hoe gaat de Zuiddijk eruit zien? Een doorgaande route naar de nieuwe woonwijk Achtersluispolder? Een winkelstraat? Een woonstraat? En kappersstraat?
Bewoners en ondernemers van de Zuiddijk in Zaandam praten morgen* over de identiteit, de veiligheid en de leefbaarheid van hun straat.
Over de Zuiddijk is veel te doen geweest de afgelopen jaren, de straat – eens een fraaie winkelstraat met de Burchtgallerij – is sterk veranderd, ‘verkleurd’ volgens de Detailhandelsvisie van Zaanstad, en geen gebied waar de gemeente in wilde investeren. Bewoners zelf bleven zich actief inzetten voor leefbaarheid en de aantrekkelijkheid (feestverlichting, bloembakken, schaakspel, bankjes).
De zaken op Zuiddijk zelf veranderden snel, er verdwenen winkels (Landsaat, De Ridder, Visbeek, Kuijk) en er kwam van alles bij: kaas, Bulgaarse super, ijs, toko, kringloop, scooters, een hotel, veel kappers en een paar nagelstudio’s.
Kappers
Die laatste categorieën werden symbool voor alles wat er mis was: het zou een teken van criminaliteit en ondermijning zijn. Dat laatste gebeurde zeker op de Zuiddijk, een café moest dicht wegens illegaal gokken en er was sprake van diverse wietvondsten. Maar of de kappers daar het duidelijkste teken van zijn is de vraag.
Raadsleden steunden acties van de Zuiddijk om de leefbaarheid te vergroten
* morgenavond (gaat dus niet door). Op 10, 11 en 12 november wordt daar (fysiek en digitaal) nu over gepraat, onder andere met wijkwethouder Gerard Slegers.
“Wat gaat goed en wat gaat minder goed? Welke problemen ziet u hoe kunnen we deze oplossen? Het doel van de bijeenkomst een gezamenlijk plan van aanpak. Samen maken we de Zuiddijk weer een fijne plek om te wonen én werken.”
Thema’s zijn de veiligheid, de sfeer en identiteit, het verkeer (route naar Achtersluispolder) en de ondermijning. Bewoners en ondernemers zijn uitgenodigd door Zaanstad.
Bewoners-actie
Bewoners zijn inmiddels bezig met het verzamelen van handtekeningen om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid op de Zuiddijk:
“vele jaren hebben wij en andere buren last te hard rijdend verkeer op de Zuiddijk. Onze oude huizen (anno 1902) staan te schudden in hun voegen van vrachtwagens e.a. die te hard langs rijden. Dit gebeurd dagelijks al vele jaren. De gemeente hebben wij hierover gesproken, die verwezen ons door naar de politie. De politie hebben wij verschillende keren contact mee gemaakt en tot op heden niets van terug gehoord. Wij kunnen dus nergens terecht!”
Vooral de bouw van 8000 nieuwe woningen in de Achtersluispolder en het aanwijzen van de Zuiddijk als doorgaande route baart de bewoners zorgen, zij pleiten ervoor de Wibautstraat daarvoor te gebruiken.
“Wat echt van belang is, ook voor kleine kinderen die hier lopen, spelen op de stoep is dat de 30 kilometer gaat worden gehandhaafd. Dat er meer borden komen en aanpassingen waardoor het verkeer er toe wordt gedwongen om zachter te rijden.”
Bewoners benadrukken dat de dijk toch vooral een woonwijk is
“alleen het eerste deel heeft (nog) winkels. De gehele dijk is verder een woonwijk. Levendigheid van het eerste deel van de Zuiddijk als winkelgebied zou b.v. kunnen door o.a. (deels) vrij te parkeren (voor b.v. 1 uur) op de Burcht met als aanrijrichting de Peperstraat.”
Foto boven: handhavers fietsen over de Zuiddijk, onder: één van de weinige straten in Zaanstad waar het vuilnis in zakken wordt (werd?) aangeboden.
En ja de gele afvalzakken blijven. Er is geen ruimte voor Kliko's en door diverse leidingen e.d. kunnen er in de buurt geen ondergrondse containers geplaatst worden.
Vaak denk ik dat dit nog de beste manier is (al lijkt het achterhaald)........ het geel staat best vrolijk :-)
Dat van de kappers is totaal uit zijn verband gerukt. Het gaan om de lege winkels met scheve luxaflex, pande waar al jaren verbouwd wordt of restaurants/winkels waar geen klant komt. De bijeenkomst gaat morgen trouwens niet door. Is verzet naar 10, 11 en 12 november omdat er helaas mensen moesten afzeggen door Corona....
Dat van die kappers zou uit z'n verband zijn gerukt?
Op de website van ZaandamZuid komt in januari een kapster aan het woord die letterlijk andere kapperszaken op de Zuiddijk van het 'witwassen van drugsgeld' beschuldigt. Ze heeft het over de '14 kappers op de Zuiddijk'.
Gemeenteraadsleden zijn daarin meegegaan en stellen na een rondleiding op de Zuiddijk een motie op (ingediend door SP, CDA, VVD en DZ) waarin staat dat aan de "Zuiddijk in Zaandam specifiek, een aantal kapperszaken / nagelstudio’s zitten waarvan onduidelijk is hoe deze bedrijven rendabel kunnen voortbestaan; de kans bestaat dat deze bedrijven zich bezighouden met criminele en anderszins ondermijnende activiteiten."
Tja, uit z'n verband gerukt?
En niet alleen de kappers......
Er is nu een zogenaamde Portugees/Kaap Verdische winkel op de hoek met de Burcht. Nauwelijks spullen in de zaak en geen klanten.....
Hoezo omzet?
Sinds de rijrichting is veranderd rijd het vrachtverkeer zich vast en komt al verkeer door de Pieter latenstein straat en de Doniastraat ook hier staan de woningen op hun grondvesten te schudden, ook onze woningen allemaal in de zwaarste categorie fundering lijden hier onder. Verder staat hier De Herman Gorter school En is het een gevaar voor de massa kids die hier rond de school spelen.
De inrichting van de Zuiddijk heeft ook consequenties voor de achterliggende straten die aantakken op de Zuiddijk. Als de dijk een verkeersader wordt (wat natuurlijk een heel slecht idee is gezien de beperkte ruimte), wordt het voor bewoners van de aantakkende straten in de Burgemeestersbuurt en richting de Zaan ook steeds lastiger en gevaarlijker om hun buurt uit te komen.
Overigens ben ik erg benieuwd naar de parkeernorm die de gemeente in gedachten heeft voor de Achtersluispolder. Het model van 1,7 auto per woning wordt door diverse gemeenten steeds meer losgelaten en autobezit steeds meer ontmoedigd.
Ik raad de verantwoordelijk wethouder en diens ambtenaren trouwens ook met klem aan om het boek 'Het recht van de snelste' te lezen, van schrijfster Thalia Verkade (die naam moet toch aanspreken!). In dat boek worden kritische kanttekeningen geplaatst bij het inrichten van straten en wegen met áltijd en eeuwig maar de automobilist voor ogen. Denk ook aan de fietser, de voetganger en de kinderen die misschien graag zelfstandig naar de Herman Gorter, Tamarinde of Voorzaan willen lopen of fietsen zonder dat er altijd maar een ouder mee moet voor de veiligheid.
Tot slot: waar kan ik mijn handtekening zetten voor die bewonersactie?
Het afgelopen weekend zijn we langs de deuren geweest bij de bewoners vanaf de begraafplaats op de Zuiddijk tot aan het sluisje. De komende tijd gaan we de huizen langs richting de Burcht voor handtekeningen.
Wat opvalt uit de reacties is dat het veel, bijna alle bewoners hoog- en al jaren dwars zit. Hoog tijd dat er serieus over gesproken en naar geluisterd gaat worden!
Denk ook aan de straten die de Zuiddijk als uitvalsstraat hebben! Bleekersstraat, Skager Rak, Kattengat etc.
De Zuiddijk is veel te smal voor vrachtverkeer dus een eerste optie zou een verbod op vrachtverkeer kunnen zijn.
Ook het idee om er een verkeersader van te maken kan in mijn ogen de vuilnisbak in, daar is de Dijk totaal ongeschikt voor.
De dijk is al eenrichtingverkeer tussen de Troelstralaan en de Jonge Arnoldusstraat dus je zou kunnen overwegen om een inrijverbod voor auto`s in te stellen op het stukje tussen de Burgemeester ter Laanstraat en de Burcht. De Zuiddijk kan dan niet meer als doorgaande weg worden gebruikt en autoverkeer dat in de stad moet zijn zal moeten omrijden via de Peperstraat.
Verkeersader? Te zot voor woorden! Waar was die 'ruit' ook weer voor?
Dat kan je toch niet menen dat de zuiddijk een verkeersader moet worden? Ik ben in de jaren '80 opgegroeid op de zuiddijk en het probleem met zwaar verkeer speelde toen ook al. Het woongenot van de bewoners van de zuiddijk en de verkeersveiligheid holt achteruit als straks de hele achtersluis polder over de dijk dendert. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de omwonenden die de zuiddijk oversteken waaronder vele schoolgaande kinderen. Heel slecht idee dit.