Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, belasting, postNL, Apple, KvK / Handelsregister, Netflix, telefoon-aanbieders, credit-cards, Interpol, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen.
Deel 21. Bij virusscanner McAfee zijn ze teleurgesteld: “We hebben vaak geprobeerd om u te waarschuwen: Verleng onmiddellijk. Maak uw apparaat veiliger door uw abonnement te verlengen o m uw gezin te beschermen tegen steeds veranderende bedreigingen.”
Geheel logisch zit de mail niet in elkaar. “Uw abonnement is vandaag gesloten” is de aanhef, maar verderop is te lezen: “Als je je lidmaatschap niet hebt verlengd, wordt je account binnen 48 uur gesloten.”
Foutjes in de mail zijn een aanwijzing voor phishing (spatie ‘o m’, u en je door elkaar gebruiken), de afzender komt uit Dubai en het ‘click-adres’ gaat naar Sri Lanka.
Bij de Fraudehelpdesk is deze phishing ook te vinden.
Een poging tot phishing (het ontfutselen van geld of bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:
- Corona-phishing
- Woningnet-phishing
- ING-phishing
- Rabo en SNS-nepmail
- KvK-phishing
- PostNL-phishing
- WeTransfer-phishing
- DigiD-phishing
- ICS/creditcard-phishing
- MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
- Mail-account (limiet overschreden)
- iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
- WeTransfer-phishing
- Credit Card-phishing
- T-Mobile phishing
- Netflix-phishing
- Controle Handelsregister? Nee, phishing!
- EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
- In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
- Bunq
Door Piet Bakker. Afbeelding uit de phishing-mail.
Ook ik krijg al tijden die overduidelijke nepmailtjes van mcaffee ,terwijl ik daar geeneens gebruik van maak.De laatste tijd veel pishingmails van zogenaamd "google ".
ik krijg dit al jaren en geen mcafee, ze gaan gelijk naar ongewenste e-mail
Bijna altijd staat er een linkje in waar je op moet klikken. Dan is het oppassen geblazen. Als je met de muis op de link gaat staan ontvouwt zich de ware afzender (bij de muis of links onderin je beeldscherm). En die is (bijna) altijd anders dan de verzender die is aangegeven.
e-mail, dus
Het wordt steeds moeilijker om vals van echt te onderscheiden.
Dus bij me-mail oproepen : Alles is vals zolang het tegendeel bewezen is. Gewoon niets doen.
Als het echt is mailen ze nog wel een keer. Niet, dus. Zeker als je geen abonnement hebt op de genoemde service...
Deze phishingmails worden door de providers niet tegen gehouden. UPC deed dit in het verleden zoveel mogelijk. Bij Ziggo doen ze er helaas niets aan. Begrijp ook niet dat vreemde e-mailadressen gewoon doorgelaten worden.