Woensdagochtend – 16 augustus – heeft rond 09.30 uur een eenzijdig ongeval met een step plaatsgevonden op de Rosariumlaan in Krommenie. Een man is met zijn elektrische step gevallen en daarbij gewond geraakt.
Het ging vermoedelijk mis toen de step de overgang maakte van bestrating naar asfalt. De step ging onderuit en de bestuurder kwam daarbij hard ten val. Twee ambulances en een traumahelikopter kwamen ter plaatse. De bestuurder is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.
Na het ongeval stond het voorwiel van de step vast. De politie heeft de step meegenomen. Volgens meerdere getuigen reed de step behoorlijk hard. Op internet is te vinden dat dit type step, een IENYRID M4 PRO, een maximumsnelheid heeft van 40 tot 45 kilometer per uur. Het gebruik ervan op de openbare weg is verboden. Volgens de politie kunnen boetes oplopen tot € 500,00.
Bijdrage door Michel Schermer
Het probleem met die steps is dat ze nagenoeg geen positief caster hebben zoals fietsen dat wel hebben, zie de gebogen voorvork.
Fietsen gaan daardoor uit zichzelf rechtdoor zelfs met losse handen.
Bij die steps ( niet de oude autoped van vroeger met die grote wielen, die had dat wel, reed ook veel veiliger en stabieler ) staat het draaipunt bijna loodrecht op de weg, bij die dingen is 25 km per uur nog veel te snel, zeker met die kleine wieltjes ook nog, zwabbert als een zwenkwieltje.
Gewoon gaan steppen met de benen, veilig en gezond !
Ik nodig je uit een google image search te doen naar de 'Kickbike Cruise elektrisch' die ik noem in de comment hierboven, het is namelijk precies de 'oude autoped van vroeger', maar dan elektrisch. Op het moment dat ik hem kocht een paar jaar terug, fietste ik al een jaar niet meer omdat ik daar niet meer de long-inhoud voor had, en de step bracht me zo een stuk mobiliteit terug dat ik kwijt was geweest.
Maar alles dat je zegt over die kleine steppies met die mini wieltjes, daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk.
Mooi dat je met die step weer lekker onafhankelijk van alles buiten kunt genieten ! Maar niet te snel en doe voorzichtig maar dat geloof ik zeker als ik je reactie zo lees.
Geniet er nog vele jaren van !
Hoe je het ook wendt of keert. Hoe je je steppie ook promoot, je rijd op een ding wat nu nog niet op de openbare weg mag...
Je hebt duidelijk de rest van de comments niet gelezen. In een comment hierboven refereer ik aan de handvol door het RDW goedgekeurde elektrische steps, die daarmee vallen onder de Bijzondere Bromfiets Regeling en dus gewoon de weg op mag (geen rijbewijsplicht, geen helmplicht, max 25km pu) en op een van die rijd ik. Met gewoon een geel kentekenplaatje dus.
Die steps en fattbikes gaan best erg hard.
Vooral die steps met jonge lui 12+ zijn erg link. Je hoort ze niet en suizen je voorbij , waarbij je je als fietser rot schrikt.het
Dat ligt vooral aan de 'jongelui', meer dan aan de steps. Wel is het natuurlijk zo dat alle elektrische vervoermiddelen minder hoorbaar zijn dan standaard gemotoriseerd verkeer, en je kunt verwachten dat dat er elk jaar meer zullen worden. Ik heb trouwens hetzelfde met wielrenners, die rijden doorgaans ook harder dan 'gewone' fietsers en die hoor je ook niet aankomen, en die willen ook nog al eens heel dichtbij passeren. En ja, als men op een illegale step rijdt in fietsgebied, die soms wel 45 kmpu kan zoals in het verhaal, dat is sowieso van de gekke natuurlijk, maar reken dat gebruikers van legale elektrische steps niet aan, die mogen sowieso maar 25 kmpu.
Afgezien van het feit dat het belachelijk is dat Nederland, in tegenstelling tot omringende landen, nog geen universele wetgeving heeft voor elektrische steps, maar elk model apart om goedkeuring moet vragen bij het RDW om onder de Bijzondere Bromfiets Regeling te vallen, zitten er daar toch een paar mooie steps bij. Wel jammer is dat de helft van de ruim vijftien goedgekeurde modellen op de RDW site al weer moeilijk of helemaal niet meer te verkrijgen is.
Ik heb zelf een Kickbike Cruise, een hele stevige old school step met een max snelheid van 25 kmpu (dat is sws de max), en met een geel kenteken dus. Zeker aan te raden, maar ik heb wel gemerkt dat beide handen aan het stuur houden een stuk belangrijker is dan op een fiets, deels doordat je op een fiets je evenwicht ook reguleert vanuit je heupen en deels doordat het voorwiel klein is (maar niet zo klein als dat model uit het verhaal) en dus snel dubbel klapt waardoor je over de kop kan gaan. Een alternatieve methode om richting aan te geven in plaats van je hand uitsteken is zeker een aanrader. En de ondergrond een beetje anticiperen door de knieën te buigen is ook een must.