Maandag 29 augustus wordt in de regio Noord-West (Noord-Holland boven Noordzeekanaal) gestaakt door het treinpersoneel. Het treinverkeer zal die dag in deze regio, dus ook in de Zaanstreek, volledig stilliggen.
De staking maakt onderdeel uit van de estafette-staking die vorige week in het noorden van het land begonnen. Op dinsdag 30 wordt het treinverkeer in Noord-Holland onder het Noordzeekanaal stilgelegd, ook in de omringende regio’s zal dat te merken zijn (treinen van en naar Utrecht en Schiphol).
Op woensdag 31 augustus wordt gestaakt in het zuiden van het land. De acties zijn het gevolg van de stukgelopen cao-onderhandelingen tussen de vakbonden en de NS.
De bonden willen onder meer een automatische prijscompensatie, € 600 eenmalig ineens, structureel € 100 loonsverhoging, compensatie voor rusttijden en minder weekenddiensten.
LEES OOK: Minder treinen op Zaanlijn vanaf september
Hier de stakings-aankondiging bij het FNV en hier alle 27 punten uit het ultimatum.
Foto boven: baanvak tussen Krommenie en Uitgeest (Aaf Aafjes)
Frans, wees blij dat de VVD in de regering zit, ik moet er toch niet aan denken dat Kaag of Klaver premier worden want dan zijn de rapen helemaal gaar.
En links is zo verdeeld dat ze gelukkig nooit aan een meerderheid komen.
Maar ik vind het schandalig dat door de FNV er geen treinen rijden.
Deze staking zorgt voor veel onvrede bij de reizigers en bedrijven.
Het zou de FNV gesierd hebben door eerst publieksvriendelijke acties te houden door bijvoorbeeld geen controles te houden op plaatsbewijzen en iedereen gratis te vervoeren.
Het is dat er in Nederland stakingsrecht is anders zouden gedupeerden schadevergoeding moeten krijgen van de fnv.
Het is ronduit schandalig dat mensen die van de trein afhankelijk zijn hun reis moeten uitstellen.
Maar vergeet niet dat bonden ook gewoon bedrijven zijn met duurbetaald personeel en aangezien het aantal leden de afgelopen jaren fors is afgenomen denken ze op deze manier leden terug te winnen.
Publieksvriendelijk is door de rechter verboden. Of je rijdt of je rijdt niet was zijn opdracht.Dus weer zo een rechtse oprisping die voorbijgaat aan het recht tot staken.
Boonstra, de meeste rechters zijn behoorlijk links . Stakingen die de maatschappij kunnen ontwrichten, zoals deze , zouden verboden moeten worden.
Gelukkig heeft zelfs de wetgever het verbod op staken door spoorwegpersoneel geschrapt. En rechters zijn al jaren rechtsdenkend.
Het wordt is tijd dat we allemaal is gaan staken! En wel tegen Mark Rutte en zijn vriendjes, die de afgelopen 12 jaar geen moer heeft gedaan voor 'zijn hard werkend' Nederland.
Ik woon dichtbij de spoorbrug over de Zaan, maar wat een weelde, de rust , het niet ervaren van de geluidsoverlast van deze spoorlijn: 77,8 dB als ze erover heen gaan ,in 1 woord geweldig. Deze heerlijkheid mag van mij nog heel lang duren. p.s. wij maken nooit gebruik van het openbaar vervoer.
Bij de Nederlandse Spoorwegen bestaan er gelukkig meer dienstvakken dan alleen Machinisten en Conducteurs. Er werken b.v. veel monteurs, kantoorpersoneel een ook veel managers etc. In werkplaatsen en onderhoudsbedrijven wordt vast ook wel gestaakt, maar dat zet nu eenmaal niet zoveel zoden aan de (spoor)dijk. Alle conducteurs op hun fluitje laten blazen (indien nog in hun bezit, tegenwoordig hebben ze een elektronische fluit) op het Malieveld schiet ook niet erg op. Deze actie is gefaseerd over het land verdeeld, één dag voor een deel van het land. Je kunt dus van te voren voor een alternatief zorgen. Het is een van de weinige mogelijkheden van het personeel om hun onvrede duidelijk te maken en ja daar dupeer je soms andere mensen mee.
Laatste nieuws: MORGEN GEEN TREINEN IN HET HELE LAND! u bent gewaarschuwd.
Staken is een vorm van legale chantage !
Het enige wat die bond hiermee bereikt is dat de klanten van NS, de reizigers dus, enorm worden gedupeerd en er steeds meer onbegrip komt.
In de 2 afgelopen Coronajaren toen de spoorwegen het zwaar hadden en misschien nog wel hebben hebben veel mensen voor andere vormen van vervoer gekozen en de NS moet deze reizigers, of in ieder geval een groot deel daar van, eerst zien terug te krijgen.
En ten tweede is het nog altijd zo dat de NS de kosten doorberekend aan de reiziger dus een treinkaartje dat al duur is zal nog duurder worden.
Conducteurs kunnen ook een ander vak kiezen als ze bespuugd of bedreigt worden en anders zullen er strengere controles op de stations moeten komen en beveiligers in de treinen ipv conducteurs.
Conducteur: Je kan ook een andere baan zoeken...vliegtuigherrie: Je kan ook ergens anders gaan wonen...wat een dooddoeners. Altijd dezelfde simpele oplossingen. Iedereen wil er geld bij dus ik geef ze gelijk.
De bewering in het artikel dat er op dinsdag geen treinen rijden bezuiden het Noordzeekanaal lijkt me nogal kort door de bocht. Volgens de FNV zijn de lijnen van en naar Hoofddorp geaffecteerd (zie de link hieronder). Schiphol bereiken wordt dan inderdaad een dingetje. Maar wil je vanuit de Zaanstreek naar bijv. Den Haag of Rotterdam, dan zou dat via Sloterdijk en Haarlem mogelijk moeten zijn. Link: https://www.fnv.nl/getmedia/19b8095a-afcc-4635-b3c4-2d4ac20e4bd0/Overzicht-cao-acties-NS_1.pdf
Doe niet zo minderwaardig over een conducteur of machinist...kind!
Het zijn wel erg veel aktiepunten voor mensen, die niet verder gekomen zijn dan het hanteren van een fluitje (doen ze ook al niet meer), het draaien aan knoppen en altijd in de eerste klasse zitten.
Ik kan meer respect voor deze mensen krijgen,als ze met treinen over het Malieveld of over het binnenhof Den Haag gaan rijden.
Vriendje Mark Rutte heeft zelf aangegeven waar je het geld moet halen, bij je werkgever.
En wie heeft alle aandelen in bezit van de NS, de STAAT der Nederlanden !
Dus ga deze Staat pesten ipv mensen die naar het werk of school moeten.
Nico Smit.
Draai anders een dag mee op en rond de trein. Misschien dat je dan anders praat. Mag hopen dat u op uw werk beter door klanten wordt behandeld dan de werknemers van de NS. Afgebekt, mishandeld en bespuigt worden is orde van de dag, elke dag.
Geachte mevrouw Bank,
In de 27 punten van het FNV, wordt geen woord gerept over onveiligheid en mishandeling van de werknemers van de NS en om dit te kunnen voorkomen.
Dus als je meer geld krijgt, is dit zeker minder erg.
Ik hoef geen dag mee, om te zien wat er gebeurt, want dat is overal de huidige wereld.
Of je in de trein zit, of op de weg, het is overal hetzelfde.
Drugs, medicijngebruik of juist geen medicijngebruik.
Voor de trein zou ik zeggen meer afgesloten toegangspoorten op stations voor de veiligheid.
Ik zou zeggen: Ga rustig in een hoekje zitten en wacht tot het negatieve gevoel verdwenen is. Zal waarschijnlijk best wel een poosje kunnen duren, houdt daar rekening mee.