Binnen 24 uur na openstelling waren er al diverse valpartijen op de nieuwe Wilhelminabrug in Zaandam. Fietsstroken bleken aan de smalle kant, maar het was vooral het betonnen randje dat fietsers en bromfietsers parten spelen.
Al snel werden er waarschuwingsborden geplaatst en werd het opstaande betonnen randje geel geschilderd.
Geel schilderen is overigens het lot van alle stukken brugdek in Zaanstad waar voetgangers en fietsers overheen gaan. Dus die streep is nog maar het begin.
De gele streep is gekomen op de west-oost-verbinding waar het fietspad een scherpe bocht maakt. Aan de andere kant lost het fietspad snel op in de autoroute.
De fietsersbond pleitte al voor bredere fietspaden, maar op de brug is daar geen ruimte voor. De stoep aan de kant van de Dam en Nicolaasstraat is nog wel vrij breed. Een ander idee is om bromfietsers op de rijbaan te laten rijden (dat doen ze nu trouwens ook al vaak). Ook is geopperd het fietspad te verlagen en een fietsstraat van de brug te maken.
Een drukke doorgangsroute voor auto’s is de weg overigens niet, er is geen doorgangsverkeer richting het centrum mogelijk omdat Czaar Peterstraat eenrichtingsverkeer is en ook de Dam verboden is voor auto’s (twee geboden waar overigens vaak de hand mee wordt gelicht). Vanuit de Russische Buurt is er alleen doorgaand autoverkeer in de ochtend omdat de poller dan naar beneden is. De verkeerslichten van de Savornin Lohmanstraat zijn verwijderd.
UPDATE: Hildr Behrens-Vogelesang (GroenLinks) heeft vragen gesteld aan B&W over deze situatie, ze wil o.a. weten of de fietscoördinator van Zaanstad en de Fietsersbond geraadpleegd zijn. Ze wil graag dat “de situatie zo snel mogelijk veilig en duidelijk wordt gemaakt voor fietsers?”
Hier de verslag van de opening van de brug met twee filmpjes.
Had die stoep wat smaller gemaakt, EN die fietsers moeten nog veel leren zie ik ( de middelste foto, 2 fietsers naast elkaar op een drukke plek, dat noem ik,,, onnozel gedrag) ook de automobilisten meer inzicht geven.. Wat ontbreekt is... Respect en saamhorigheid
Gele streep is OK, wel die stoep wat smaller maken..
Ook op tekening moet je toch zien dat dat een veel te krappe bocht is. En dan direct daarna een verhoging, hoe bedenk je het. We gaan dus gewoon rechtdoor fietsen. En Zaanstad: heel snel wijzigen in een situatie waar de auto te gast is en de fietsers ruim baan krijgen.
Je ziet het vaker, ook bij rotondes, duidelijk ontworpen op de tekentafel met lineaal en passer zonder er bij stil te staan of het verkeer ook soepel loopt.
Zie ook Prins Bernhardplein afslag ri Purmerend en ri Kogerveld met z'n scherpe bijna haakse bochten.
Wees blij dat ze met een lineaal en passer kunnen omgaan,je hebt namelijk ook nog de ovatonde. Dat is een rotonde gemaakt door mensen die niet weten hoe je met een passer een rondje kan maken.
Ik denk dat Zaanstad kwa infrastructuur echt een ramp is. Maximun snelheden die voor geen meter kloppen bij verkeerssituaties, oversteek plaatsen op de meest achterlijke plekken, slechts een volledige noord-zuid verbinding voor de auto in een stad/gemeente met meer dan 150 000 inwoners, fietspaden die plotseling stoppen, voetpaden zonder stoplicht, maar wel voor fietsers, spoorwegovergang die vaker gesloten is dan open, en ga zo maar door.
Staat er een bord, verplicht fietspad?omaw verboden voor fietsers op de rijbaan?
Dan ga ik daar burgelijk ongehoorzaam fietsen.
Nee, er staat (nog) geen bord dat het een verplicht fietspad is waardoor fietsers en brommers nu ook over de rijweg mogen.
Had de stoep (voor de bocht) beter minder breed gemaakt kunnen worden?
Ik had zelf afgelopen zaterdag de proef op de som genomen en ik vind zelf dat je goed moet opletten voordat je de bocht neemt, maar handig gedaan vind ik het zeker niet.
Precies, een brug voor lokaal verkeer, weinig auto's , veel (brom)fietsen en scooters. Men had dus moeten kiezen voor een fietspad, waar de auto te gast is, zonder randjes en smalle fietsstroken. Had, alweer, Zaanstad!!!