Binnen 24 uur na openstelling waren er al diverse valpartijen op de nieuwe Wilhelminabrug in Zaandam. Fietsstroken bleken aan de smalle kant, maar het was vooral het betonnen randje dat fietsers en bromfietsers parten spelen.

Al snel werden er waarschuwingsborden geplaatst en werd het opstaande betonnen randje geel geschilderd.

Geel schilderen is overigens het lot van alle stukken brugdek in Zaanstad waar voetgangers en fietsers overheen gaan. Dus die streep is nog maar het begin.

De gele streep is gekomen op de west-oost-verbinding waar het fietspad een scherpe bocht maakt. Aan de andere kant lost het fietspad snel op in de autoroute.

De fietsersbond pleitte al voor bredere fietspaden, maar op de brug is daar geen ruimte voor. De stoep aan de kant van de Dam en Nicolaasstraat is nog wel vrij breed. Een ander idee is om bromfietsers op de rijbaan te laten rijden (dat doen ze nu trouwens ook al vaak). Ook is geopperd het fietspad te verlagen en een fietsstraat van de brug te maken.

Een drukke doorgangsroute voor auto’s is de weg overigens niet, er is geen doorgangsverkeer richting het centrum mogelijk omdat Czaar Peterstraat eenrichtingsverkeer is en ook de Dam verboden is voor auto’s (twee geboden waar overigens vaak de hand mee wordt gelicht). Vanuit de Russische Buurt is er alleen doorgaand autoverkeer in de ochtend omdat de poller dan naar beneden is. De verkeerslichten van de Savornin Lohmanstraat zijn verwijderd.

UPDATE: Hildr Behrens-Vogelesang (GroenLinks) heeft vragen gesteld aan B&W over deze situatie, ze wil o.a. weten of de fietscoördinator van Zaanstad en de Fietsersbond geraadpleegd zijn. Ze wil graag dat “de situatie zo snel mogelijk veilig en duidelijk wordt gemaakt voor fietsers?”

Hier de verslag van de opening van de brug met twee filmpjes.

wilhelminabrug fietspad mei 2020 orkaan
Brug vlak na de opening, nog zonder borden en gele streep
wilhelminabrug gladde rand
Waarschuwingsborden
wilhelminabrug gele streep
Met streepje…