Marianne de Boer, fractieleider van Lokaal Zaans (LZ), denkt dat Zaanstad auto’s aan het wegdenken is. Bij nieuwbouwplannen worden ‘minimaal’ parkeerplekken gepland, maar als de bewoners er eenmaal zijn, gaat het mis.

In tegenstelling tot wat de plannenmakers denken, hebben mensen toch een auto. Die parkeren ze dan in omliggende wijken, daar neemt de parkeerdruk toe en moet betaald parkeren worden ingevoerd.

Een ongewenst domino-effect volgens De Boer. Zij verwacht dit o.a. bij omliggende wijken van de Houthavenkade zoals Het Eiland en de Havenbuurt die in de komende jaren 400 woningen zonder parkeerplekken krijgen, die wijken hebben nu al parkeeroverlast en dat wordt steeds erger. Aanleiding voor de vragen van De Boer was een artikel op De Orkaan over de te verwachten parkeerdruk.

Dat mensen in de nieuwbouwprojecten minder of geen auto’s hebben, gaat er bij De Boer niet in, ze mist in ieder geval de onderbouwing van de gedachte “dat zeker de helft van de nieuwe inwoners op de Houthavenkade geen auto zal bezitten”.

De Boer verwijst ook naar een ander artikel op De Orkaan waaruit duidelijk wordt dat het autobezit in Zaanstad niet afneemt maar toeneemt. Volgens Lokaal Zaans is het duidelijk

“dat het niet anders kan dan dat er een groot parkeerprobleem gaat ontstaan, zowel op de Houthavenkade als omliggende wijken?”

De parkeerproblemen gaan zich niet alleen bij de Houthavenkade voordoen volgens De Boer, maar ook bij de nieuwe Techniekcampus en het Regiocollege.

“In die omliggende wijken is er nu ook al veel parkeeroverlast. De wethouder gaf aan dat bij de Techniekcampus de parkeerplaatsen ‘conform afspraken’ zijn. Lokaal Zaans is van mening dat als dit college zo minimaal blijft programmeren met nieuwe projecten in en nabij wijken die al veel overlast kennen de problematiek alleen maar veel groter wordt. Waarom sluit het college daar de ogen voor?”

Invoering van betaald parkeren kan overigens niet zomaar, daarvoor is eerst een draagvlakmeting in de buurt nodig.