Eerder deze week werd bekend dat de Honig-fabriek in Koog aan de Zaan een gemeentelijk monument wordt.
Een monument waarin gewoond kan worden. In maart moet de verkoop van ‘exclusieve lofts en moderne nieuwbouwappartementen’ beginnen.
In het complex dat De Bij gaat heten, komen
“21 exclusieve lofts met een authentiek industrieel karakter, direct aan het water. De rest van de fabriek maakt plaats voor stijlvolle moderne nieuwbouwappartementen, die modern en strak afgewerkt worden. Stoer en eigentijds wonen, middenin de bedrijvigheid van de stad.”
De lofts hebben ruimte aan een kade of een balkon aan de Zaan, een eigen parkeerplaats en zijn tussen de 71 en 164 m2 groot, de ‘richtprijs’ voor de twee- tot vijfkamerlofts is vanaf € 375.000,- tot € 850.000,- v.o.n.
De 74 appartementen, deels aan het water en deels aan de straatkant, hebben twee of drie kamers. De appartementen hebben geen eigen parkeerplaats, maar dat hoeft ook niet volgens de ontwikkelaar:
“je komt er makkelijk met het ov en er is voldoende plek om fietsen te stallen én er kan gebruik worden gemaakt van deelauto’s speciaal voor dit project zodat je altijd mobiel bent.”
En waar blijft de betaalbare woningbouw voor pensionado's die een (vaak grote) woning achterlaten voor gezinnen? Een flinke ééngezinswoning met 4 of 5 kamers kan je toch niet een woning noemen die geschikt is voor ouderen! Juist aan die woningvoorraad voor ouderen zou meer aandacht moeten komen. Gemeenteraad: wordt wakker!
Starterswoningen vanaf 265.00..?? De idioterie ten top😂
Door de stikstofnorm en de kosten van sloopafval is het (relatief) goedkoper om de bestaande schil te laten staan en derest aan te passen.
Monumentale waarde: dit is een voorbeeld van ( toen het nieuwe bouwen) zakelijk, straken saai te bouwen in tegenstelling tot bijv. De Verkadefabriek en het Hembrugterrein met hun siermetselwerk , ornamentjes en sierlijke vormen.
Fantastisch plan om het gebouw een nieuwe woonbestemming te geven. Het merk Honig was één van de iconische merken die de Zaanstreek heeft voortgebracht. Mooi dat het behouden blijft. Zo'n transformatie naar een woonbestemming is kostbaar en kan alleen gerealiseerd worden met een relatief hoge verkoop opbrengst.
Wat een zure reacties steeds op deze site als er een project is met woningen in een iets luxer segment. Moet de hele Zaanstreek dan volgebouwd worden met sociale woningbouw?
Ik heb nog weinig sociale woningbouw gezien !!
Blijkbaar, dat daar een schreeuwend tekort aan is blijkt wel uit het feit dat je zo'n 14 jaar ingeschreven moet staan om hiervoor in aanmerking te komen, dat is pas zuur
Ik zal niet ontkennen dat er, net als in de rest van de regio, te weinig (sociale) woningen gebouwd worden maar het is weinig zinvol om van elk project te verwachten dat het sociale woningbouw wordt.
Die lofts beginnen dus bij 375k, en de appartementen bij 265k aldus de website. Er is ongetwijfeld genoeg vraag naar dat segment, tweeverdieners met elk een modaal jaarsalaris kunnen dat prima ophoesten. En wie weet stromen die weer door vanuit goedkopere woningen waardoor er capaciteit vrijkomt voor mensen die minder te besteden hebben.
Als dat mogelijk is graag. Kan er gelijk weer begonnen worden het tekort aan sociale huurwoningen terug te brengen.
Ik zie de monumentale waarde niet van deze gebouwen, gewoon lelijke panden toch?
En de buurt wordt zeker met de parkeer overlast op gescheept!
Zooo, wat een zure opmerking is dat nou weer? Er is juist sprake van een deelauto-project!
Zo triest om meteen weer gal te spuwen.
Gaat em niet worden vrees ik..Die leasen allemaal een Tesla'tje
En bezoekers/visite komt zeker ook met een deelauto? Keep on dreaming...
Deelauto project voor mensen die prijzen neerleggen zoals vermeld? En dat geloof jezelf?? Grapjas.
Lezen mensen. De dure lofts hebben namelijk WEL een parkeerplaats. Verder denk ik wel dat deel auto’s in theorie een leuk idee is, maar het in de praktijk waarschijnlijk anders uitpakt.
Het Witte fietsenplan in Amsterdam in de jaren 60 van de vorige eeuw was ook een heel leuk plan. Waarom werd het toen niets? Deze keer gaat dat dezelfde kant op, let maar op mijn woorden.
Volgens mij gaat een deelauto-project in die prijsklasse niet werken omdat een dikke auto een verlenging is van hun ego
DikkeDeelAuto;
‘de vrije markt is flexibel en past zich aan',
Adam Smith (1723-1790).
Hiermee trek je weer allemaal mensen van buiten de gemeente het wordt nu wel eens tijd om de woningnood op te lossen voor mensen binnen de gemeente!
Belachelijke prijzen, maar ik had niets anders verwacht in Zaanstad,
Beste prijzen.
Waarom geen betaalbare woningen?
Dat wordt dan een juppen-nest.
Beter een juppennest dan een leegstaande fabriek.
Liever een betaalbare woning voor iedereen!!
Liever woningen die voor menige betaalbaar zijn dan een yuppennest worden.