Volgens de Luchtverkeersleiding Nederland is de ‘petroleumachtige’ neerslag die zondag in Krommenie viel, niet het gevolg van een ‘fuel dump’.
Zondag werd gestart vanaf de Polderbaan. Ter hoogte van Krommenie hebben vliegtuigen zo hoog* gevlogen dat de brandstof verneveld zijn. Overigens is er geen fuel dump gemeld bij de Luchtverkeersleiding.
Als een vliegtuig brandstof loost is het verplicht dat te melden. Eigenlijk gebeurt het alleen in bijzondere gevallen.
De Luchtverkeersleiding heeft op verzoek van De Orkaan alle verslagen van die dag doorgenomen en kan geen verklaring vinden voor deze vlekken. Dat het uit de lucht kwam staat echter vast. Aanvankelijk opperde de verkeersleiding dat het wellicht een sportvliegtuig kunnen zijn maar na het checken van de aanvliegroutes werd ook die suggestie verworpen.
UPDATE: Romkje Mathkor van GroenLinks heeft inmiddels vragen over de geheimzinnige lozing gesteld, als daar antwoord op is laten we het op onze site weten.
De Orkaan heeft aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaal gevraagd of zij meer informatie kunnen geven over waar de vlekken vandaan komen. Zodra daar duidelijkheid over is, berichten we daarover (update: de Omgevingsdienst is niet bevoegd om uit te zoeken wat het is geweest).
Josefien Gigengack die het filmpje maakte van de gevolgen van de mysterieuze ‘dump’ heeft resten van de vlekken bewaard. Uit de reacties bij het artikel bleek dat dergelijke vlekken eerder ook in Saendelft zijn aangetroffen.
Boekbinder Erik Schots rook zondag aan het begin van de avond in zijn atelier achter de Noorderhoofdstraat de indringende ‘petroleumachtige’ geur. De volgende dag zag hij dat het Zaanse houten pandje en de planten in zijn tuin onder de vlekken zaten. (klik op foto voor details)
* In de eerste versie was sprake van een hoogte van 6000 meter. We hebben bij het informatie inwinnen meter en ‘voet’ (feet) door elkaar gehaald, het zou 2000 meter zijn geweest. Op Omgevingsinfoschiphol.nl is te zien op zondagmiddag 19 mei de Polderbaan werd gebruikt voor vertrekkende vliegtuigen. In de buurt van Krommenie worden hoogtes van 1500 à 2000 meter gehaald. Aankomende toestellen vliegen lager.
Vind niet dat de hoogte er veel toe doet.
Hoe hoger, minder uitstoot ?
Ja,plaatselijk maar we ademen het uiteindelijk toch in.
Beetje dat we bij uurtjes tekort energie inkopen geleverd door vuile centrales in het buitenland en dan zeggen dat we groen bezig zijn.
De hoogte of plaats waar de vervuiling plaats vind is niet zo belangrijk of we moeten alleen maar aan ons zelf denken natuurlijk.
Pfoeh! Wat een lasten.
Doe eens een dagje Buitenveldert.
Van 1969 tot 2002 daar de
Luchtvaartgeschiedenis op paar honderd
meter hoogte kunnen horen en voelen.
Zoals Frans Halsema zo mooi bezongen heeft in Zondagmiddag Buitenveldert.
Zijn we eindelijk van de zure regen af krijgen we dit.
Kan natuurlijk niets anders zijn dan kerosine toch ?
En dat zou geen kwaad kunnen als het verneveld wordt ?
Ook dat is natuurlijk zeer ongezond. Zeker bij zo'n 3200 vliegbewegingen per dag, kun je nagaan wat we binnenkrijgen.
Dan heb ik nog liever dat het naar beneden druppelt,dan zie je het tenminste nog.
Als je je tuinmeubilair schoon maakt zie je wat in de lucht zweeft en wat je dus ook in ademt. Zwarte roetdeeltjes dus. En soms zie ik ze aan komen vliegen vanuit de richting Castricum, twee aan twee. Soms minder dan twee minuten na elkaar. Dat zijn zestig (60) landingen per uur. Gelukkig niet 24-uur lang hetzelfde. Maar je zal er maar onder wonen.
Maar maar komen die "zo'n 3200" vliegbewegingen vandaan. Een artikel heeft het een paar jaar terug over maximaal 1600 op een topdag. Lijkt me sterk dat we nu gemiddeld op het dubbele zitten.
https://www.parool.nl/nieuws/schiphol-heeft-meeste-starts-en-landingen-van-europa~b11f32a3/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Correct Erwin, om en nabij 1600 per dag ( gemiddeld ).
Is het niet genoeg ?
Let wel, gerekend over 24 uur. 's Nachts is dit aantal natuurlijk fors lager dus overdag veel hoger.
Ik zie ze op topdagen toch echt wel met zo'n twee tot drie minuten afstand overkomen.
Zowiezo schandalig hoe er tegenwoordig ook gewoon s'nachts over ons heen gebulderd wordt..Amsterdam de lusten..Zaanstreek de lasten..
Afgelopen weekend kwam de wind uit Noordelijke richting. Uit de data blijkt ook dat er in Noordelijke richting werd gestart. Dan is een vlieghoogte van 6000ft ( ong. 2km) boven Krommenie niet ondenkbaar.
Ook in het geval van een nadering tot Schiphol, +-600 meter, zou de brandstof vernevelen. Gooi maar eens een liter vloeistof van 10 hoog naar beneden, dan verneveld het al en krijg je onmogelijk de grote druppels/vlekken zoals op de foto.
(daarbij komt dat een fueldump alleen in noodsituaties voorkomt meestal na een start, nooit vlak voor landing wanneer er bijna geen brandstof meer in zit, dan is het vliegtuig ligt genoeg om te landen)
We gaan het checken: Die 6000 meter lijkt niet te kloppen, het is 6000 voet (2000 meter). Op https://omgevingsinfoschiphol.nl/ is wel te zien dat er boven Krommenie op een hoogte van 1000 meter wordt gevlogen en vaak ook lager maar dat gebeurt tijdens het landen. Op zondag is de Polderbaan gebruikt voor vertrekkende vliegtuigen. Die vlogen ter hoogte van Krommenie op hoogtes van 1500 à 2000 meter.
1500ft tot 2000ft. Je haalt die door de war nu, 2KM dan op die afstand dan kun je niet meer landen op Schiphol, je zit dan ruim te hoog.
Op zondag 19 mei werd de Polderbaan gebruikt voor starts.
Via https://omgevingsinfoschiphol.nl/ zie ik dat vandaag ook de Polderbaan wordt gebruikt en dat hoogte over Krommenie circa 900-600 meter is .... Niets vernevelen! Hoeveel schade de vliegtuigen aan het milleu/mens toebrengen blijft de vraag. Dat het ongezond is staat wel vast.
Vind 6000m wel wat veel. in de luchtvaart gebruikt men Feet, en dat zou dan 19685ft zijn, dat is geen vliegtuig dat gaat landen op Schiphol maar een die door vliegt.
De aanvlieg route heeft tot ongeveer krommenie een hoogte van 2000ft, wat ongeveer 600meter is. (Bron: Jeppesen approach, ILS or LOC rwy 18R)
Ik zie te veel fouten om de LVNL te geloven dit keer.
6000 meter is niet correct. 900 meter zou ik zeggen en is makkelijk na te gaan met een apple als FlightRadar24. Soms is het wel wat hoger maar er zijn ook uitschieters naar beneden. Ik heb ze wel op 700 meter gezien.
Met de Polderbaan op een kilometer of 13 zou een hoogte van 6000 meter ook een krankzinnige duikvlucht betekenen. 6000 kan het ook niet zijn. Het is zo de helft van dat. ff verder uitzoeken zou ik zeggen.
Die hoogtes die worden opgegeven zijn de berekende hoogtes, en die kloppen gewoonweg niet. De Explane-App - waarmee iedereen met een smartphone het aantal decibellen en de hoogtes van elk overvliegend toestel kan meten - geeft voor postcode 1562 een gemiddelde hoogte van 957 meter!
Gemiddeld aantal decibellen is daar 74,4.
Zie: https://reports.explane.org/
Gebruik flight radar en je ziet hoe hoog, hoe snel en waar ze vliegen.
https://www.flightradar24.com/52.35,4.87/11
Voor een paar centen ook nog reclame vrij.
Zit ook op 1562, op zw 225 graden.
Flightradar geeft, als je de gratis versie gebruikt, alleen de hoogte berekend met een luchtdruk van 1013,2 hPa. Als de luchtdruk anders is dan deze 1013 hPa, zal de hoogte die Flightradar aangeeft ook niet kloppen. In de betaalde versie kun je ook de gps hoogtes zien, deze zijn aanmerkelijk betrouwbaarder, maar het meest betrouwbaar is de hoogtemeter in het vliegtuig zelf ingesteld op de plaatselijke luchtdruk. De bemanning krijgt bij de benadering van het vliegveld de plaatselijke luchtdruk door, en stellen daar de hoogtemeter op in.
Je reactie verbaasde mij dus even uitgelogd en inderdaad veel op slot in de vrije versie.
Maar voor een klein bedrag, de Silver versie, krijg je veel informatie.