De luchtkwaliteit rond de N203 in Krommenie gaat achteruit. Oorzaak: de verkeersmaatregelen die nodig zijn om een van de Vaartbruggen te kunnen repareren. Dat blijkt uit metingen die Rob Karst bij zijn huis uitvoerde met hetzelfde meetapparaat als het platform Hollandse Luchten gebruikt (hij woont op enkele honderden meters afstand van de N203).
De norm voor de hoeveelheid fijnstof is de afgelopen tijd tien keer overschreden met waarden tussen 25 en 50 µm (micrometer). De Europese norm is maximaal 25 µm; de norm van de Wereld Gezondheidsorganisatie is 10 µm.
Op de dag dat Karst zijn bevindingen presenteerde in een vergadering van de Dorpsraad van Krommenie signaleerde de meter 54 µm. Dat was de dag waarop het verkeer in Krommenie vastliep door de onverwachte sluiting van de Veerbrug om een uitgestelde veiligheidstest te kunnen uitvoeren. De file stond op het gehele traject van de brug, op de Vaartdijk, het Weiver en het Vlietsend.
Onbegrijpelijk
In de loop van de woensdagmiddag viel de beslissing om de test door te laten gaan en de brug de volgende dag te sluiten van negen tot vier uur. Toen was er geen tijd meer om de inwoners te informeren over de afsluiting en de omleidingsroute met borden aan te geven. ‘Onbegrijpelijk dat het niet met één of twee weken is uitgesteld om de communicatie goed te regelen.’
Nora Swagerman, voorzitter van de Dorpsraad, kon melden dat alle ellende niet voor niets is geweest: de Veerbrug is als veilig uit de test gekomen en kan weer open gaan voor de scheepvaart. De Dorpsraad maakt zich sterk om de inwoners van Krommenie te betrekken bij de evaluatie van de nu getroffen maatregelen en ook tijdig in te schakelen bij de voorbereiding van de bouw van twee nieuwe Vaartbruggen. De bouw begint waarschijnlijk over twee jaar en duurt drie jaar.
Voorzet
Rob Karst gaf alvast een voorzet voor de evaluatie en een overzicht van de lessen die uit de ervaringen getrokken kunnen worden. Belangrijk is een duidelijke en herkenbare regie over het project met daarop afgestemde verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Provincie, gemeente, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en ProRail hadden afgesproken om tijdens de reparatieperiode geen nieuwe werkzaamheden te starten. Niet alle partijen hebben zich daaraan gehouden.
Het verkeer vanuit Uitgeest zou al voor restaurant De Krokodil moeten invoegen naar één baan, zodat de doorstroming in Krommenie soepel kan verlopen. De hulpdiensten zijn daar tegen vanwege het risico dat automobilisten meer geneigd zijn om via de middenberm terug te rijden. ‘Dat is toch simpel te voorkomen door het plaatsen van betonblokken in de middenberm.’
Vanuit de richting Uitgeest en Krommenie moet het verkeer naar Amsterdam doorrijden tot de rotonde bij Lindenlaan en daar terugrijden naar de oprit naar de N246. Veel automobilisten en vrachtwagenchauffeurs negeren die aanwijzing en slaan meteen na het viaduct linksaf naar deze oprit en creëren zo gevaarlijke situaties. Fietsers die oversteken bij restaurant De Remise en het Vlietsend moeten goed uitkijken. ‘We hebben in het overleg met de provincie gevraagd of daar geen verkeersregelaars kunnen worden ingezet, maar daarover hebben we nog niets gehoord.’
Verkeersdruk
Rob Karst was in het algemeen positief over de aanpak en het verloop van de verkeersmaatregelen. ‘De excessen, de uitzonderingen, daar gelaten. Zeker in het begin waren de overlast en het sluipverkeer in Krommenie minder dan gedacht. Nu het einde in zicht komt, zie je dat veranderen en neemt de verkeersdruk toe. Ik kan dat niet verklaren. Maar voor later is het wel belangrijk om te weten hoe dat komt.’
Door: Jaap de Jong Bronnen: bijeenkomst Dorpsraad Krommenie op 19 september en de inleiding van Rob Karst over de verkeerssituatie foto: Vaartbrug uit het Orkaanarchief grafiek: screenshot Hollandse Luchten.
Interessante observering, maar om bronnen te bepalen is het belangrijk om meedere sensoren te vergelijken met elkaar. Welke metingen geven andere sensoren in de buurt? Of juist op een andere plek? Hoe je de Hollandse Luchten data kunt gebruiken om een bron te analyseren lees je hier: https://hollandse-luchten.org/hoe-kun-je-met-het-hollandse-luchten-dashboard-onderzoek-doen-naar-bronbepaling/
Ook willen we alle geinteresseerden graag uitnodigen tijdens de data-analyse bijeenkomst van Hollandse Luchten die in november plaats zal vinden in Zaanstad. We zouden dan deze observering en gebeurtenis verder kunnen analyseren. Meer informatie over deze bijeenkomst volgt op onze website.
hebben we het hier over de Rob Karst die in de jaren 90 de luchtkwaliteit in Zandvoort aantaste met zijn hobby?
Deze momentopname kan vertekend zijn door de waarde van bepaalde waardes.
Zoals de windsnelheid, windrichting en luchttemperatuur.
Daarnaast de barometrischedruk en luchtvochtigheid.
De verkeers intensiteit heeft wel degelijk invloed op de meetresultaten, een 1 / 2 vergelijking lijkt mij kwetsbaar.
Gaan ze de schilderbeurt ook een keer afmaken? Het is echt geen porem dat de vernieuwde brug 50 kleuren grijs is.
Geen slapende honden wakker maken. Dan gaat het hele circus weer op slot.