Lokaal Zaans wil een referendum aanvragen over de nieuwe parkeervisie van Zaanstad. Volgens de partij is er ‘veel onvrede over het nieuwe beleid, waarin de parkeernormen drastisch worden verlaagd en de auto steeds verder uit het straatbeeld moet verdwijnen.’
De gevolgen voor inwoners en ondernemers zijn ingrijpend volgens de politieke partij. Raadslid Marianne de Boer en duo-raadslid Rob Karst laten in een persbericht weten:
‘We zien nu al parkeerproblemen, conflicten tussen bewoners en zelfs sociaal isolement doordat mensen nergens meer kunnen parkeren. De gemeente schetst mooie toekomstbeelden over fietsen en openbaar vervoer, maar de realiteit is dat veel inwoners geen reële alternatieven hebben’.
Volgens Lokaal Zaans is het beleid te veel gebaseerd op stedelijke modellen die niet passen bij de Zaanse situatie:
‘Zaandam is geen Amsterdam. Er rijdt niet elke twee minuten een bus, laat staan een tram of metro*. In de dorpen hebben we vaak maar één keer per uur een bus – als die al rijdt. Dit beleid houdt daar geen rekening mee.’
Speculaties
Daarnaast ontbreekt volgens Lokaal Zaans een representatieve parkeerdrukmeting: ‘In plaats van te werken met realistische cijfers, worden veronderstellingen en speculaties als basis genomen. Dat is onacceptabel’.
Het parkeerprobleem raakt volgens Lokaal Zaans kwetsbare groepen in de samenleving: ‘senioren die slecht ter been zijn en afhankelijk zijn van hun auto, komen steeds meer in de problemen. Voor hen is de fiets geen alternatief, en het openbaar vervoer is vaak geen optie. Dit beleid duwt hen richting sociaal isolement.’
Het voorgesteld parkeerbeleid is het ‘slachtoffer van een te ambitieus woningbouwbeleid’ aldus De Boer en Karst: ‘Alles moet wijken voor meer woningen, zonder oog voor de gevolgen. De gemeente moet accepteren dat Zaanstad niet alles binnen de eigen grenzen kan oplossen en samenwerken met omliggende gemeenten.’
Referendum
Lokaal Zaans wil dus een volksraadpleging, de partij zal de komende dagen het proces van het aanvragen van een referendum in gang zetten.
Wat zegt de Referendumverordening daarover?
- Een referendum kan worden gehouden op initiatief van de raad dan wel op initiatief van kiesgerechtigden
- Als de raad niet het besluit neemt moet een inleidend verzoek voor een referendum ’ten minste 5 dagen vóór de raadsvergadering waarvoor het besluit is geagendeerd bij de voorzitter van de raad schriftelijk worden ingediend. Het inleidend verzoek gaat vergezeld van ten minste 500 geldige ondersteuningsverklaringen van kiesgerechtigden’
- Vervolgens beslist de raad of het inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt ingewilligd.
- Dan volgt een ‘definitief verzoek’ dat wordt ingediend door ten minste 4 procent van kiesgerechtigden binnen een uiterlijke termijn van 6 weken. (dat zijn er ruim 5000)
- De uitslag van het referendum is ‘een advies aan de raad dat zij mee kan wegen op het moment dat in de raad het besluit wordt genomen’
Vanavond – 6 februari 2025 – wordt de Parkeervisie besproken in het Zaanstad Beraad, daarna moet de gemeenteraad erover beslissen.
* De Amsterdamse bussen, metro’s en trams rijden niet om de 2 minuten.

Door Piet Bakker op basis van persbericht Lokaal Zaans en Referendumverordening. Foto’s: De Orkaan (boven: parkeren op fietspad Houthavenkade waar ook een parkeerverbod geldt).
meer asfalt en meer P-plekken!
minder kan altijd nog, andersom niet, kijk maar naar Gouwpark;)
Het idee dat een referendum primair een instrument is voor burgers om invloed uit te oefenen, en niet voor politieke partijen om agenda's door te drukken.
Groep de Boer zet een referendum in om hun eigen agenda dus te pushen. Dit ondermijnt de rol van de raad.
Nee Jos, lees de voorwaarden even door.
De raad kan een voorstel doen voor een referendum. Wie doet dan dat voorstel om het in stemming te brengen? Een partij dus.
Pas in tweede instantie als dat voorstel niet wordt aangenomen is de burger aan de beurt.
Kennelijk is de onvrede hoog bij de bevolking. En dan moet een politieke partij opkomen voor die bevolking.
Een volkstelling is dan een mooie afspiegeling van de behoefte van de burgers; niet specifiek van de gemeenteraad of een politieke partij.
Een lokale partij komt op voor de belangen en dus de wensen van de bevolking.
Dat weet DZ als geen ander, immers jij bent daar fractie lid van.
Vind u dan dat in dit specifieke geval“ de eigen agenda pushen” verkeerd is? Vermoedelijk heeft u eroverheen gelezen maar in dit stuk van de Orkaan staat duidelijk wat deze partij steunt! Sowieso neemt deze partij het op voor kwetsbaren in deze samenleving. Als u dat “eigen agenda” noemt dan denk ik als á politiek persoon, dat het juist het geval is met de partijen die hiertegen zijn.
Groep de Boer, groep Lassooy, DZ en POV dat zijn de partijen die flink wat op hebben met burgers en bedrijven hier in Zaanstad. De rest zit daar niet voor u en dat kunt u zelf ontdekken als u de raadsvergaderingen een beetje volgt.
U vergeet PVV te noemen.
PVV en Groep de Boer zijn dé twee partijen die zich hiervoor het meest inzetten!
Elke autobezitter is medeveroorzaker van een parkeerprobleem.
Het is ook niet eerlijk dat de niet-autobezitter mee moet betalen voor de infrastructuur die nodig is voor al die auto's.
Pardon? Mrb is: motorrijtuigenbelasting en deze belasting is vele malen hoger dan wat er nodig is voor infrastructuur.
Zo lust ik er nog wel een paar…Als het uitgangspunt gaat zijn dat je alleen belastingen zou betalen voor zaken waar je zelf gebruik van maakt dan hebben we een heel ander probleem. En niet 1!
Heb ik ook helemaal geen probleem mee, maar ik heb het gevoel dat het probleem van files en parkeren vaak gepresenteerd wordt als het probleem dat anderen veroorzaken, en dat zie ik anders. Een fietser en een voetganger veroorzaken die problemen niet en fietsen/lopen maken ook geen dode automobilisten.
Van een stelling naar een gevoel. Daar is geen beleid op uit te voeren.
In jouw optiek zou het dus heel normaal zijn als autobezitters niets meer bijdragen aan fietspaden en voetpaden en niet te vergeten het OV. Allemaal een baatbelasting en het zal goedkomen?
Er zijn teveel auto's in dichtbebouwde wijken. Mijn buurman had voor zijn werk een auto, prive, en een auto van zijn zoon geparkeerd staan in mijn straat! Zorg voor goed OV maak ruimte voor leenauto's en beloon het niet hebben van een auto (net als het natuurrijk maken van tuinen). Financiele prikkels helpen het best.
Dat is het probleem juist.
Fijnmazig openbaar vervoer dat ook nog op incourante tijden rijdt is onbetaalbaar.
En vaak is een eigen auto het enige antwoord.
Bijvoorbeeld als je in de bouw werkt en regelmatig van werkplaats moet veranderen.
Het is zo betaalbaar als we het als maatschappij willen hebben, dus we willen het kennelijk niet genoeg. Willen we een auto bezitten of willen we vervoer waar we van op aan kunnen? Een auto gebruik je hooguit een paar uur per dag, de rest van de tijd staat hij alleen ruimte in te nemen. Het ov zou je langs diezelfde lat moeten leggen. Als je wilt dat je er van op aan kunt moet je op de koop toe nemen dat er buiten de spits ook minder van gebruik gemaakt wordt. Dat kost natuurlijk wat, maar tel al de kosten van die privéauto's maar eens bij elkaar op.
je bedoeld met betaalbaar maken subsidiëren. dus onrendabel maken.
dat zal uiteindelijk omgezet worden naar luxepaarden vervoer en niet meer te betalen voor een gezin die hun kinderen wil laten sporten. al die 11 tallen met de bus....trein....lopend.. op de bank zittend fifa spelend. met dit 0.01 per woning systeem help je alleen de investeerders. meer huisnummers mogelijk en 1 groenstrook met 1 zonnepaneel als kijk we zijn groen bezig. en dan 4ton vragen voor 70m2. waar denk je dat die mensen werken als ze dat kunnen betalen? om de hoek? fiets afstand?? idealen zijn net als principes duur in het leven. dit groen geleuter maakt juist minder openbare ruimte en juist meer verstedelijking zie maar de projecten in oud koog en slachters buurt. ik service producten en rijd 1000km per week om overal te repareren van den helder tot Zeeland. Als ik niet kan parkeren bij scholen houd t op . dan stuur ik een extra factuur voor m'n extra reistijd. loodgieters komen al niet meer in Amsterdam dus succes met je probleem, YT is je vriend. alleen hoe krijg je die spullen thuis? 4meter pijp mag niet in de tram... en lease is duur dus dan maar niet prive rijden. => extra auto. herinnert iedereen de aannemersbusjes nog? andere bijtelling en poef hele straat vol met busjes én een oude prive auto.
nee utopia bestaat niet voor een Jan modaal.
Nou ik ken storingsmonteurs die hun busje regelmatig 60 uur in de week gebruiken.
Ik heb het ook over autobezit. Het busje zal in bezit zijn van het bedrijf. Daarvoor geldt in wezen dezelfde afweging, maar is de efficiëntie van het gebruik van de auto in elk geval beter te verantwoorden dan het privégebruik.
ja natuurlijk want in jouw belevingswereld zit die monteur 24/7 op een bedrijventerrein te wachten als een robot totdat er een storing binnen komt.
Waarom denk je dat het OV en het eigen vervoer over de dag gezien anders gebruikt worden? Auto alleen in de spits en OV de hele dag door? Zou OV dan echt staan voor Onrendabelen Vervoer?
Ik weet ook niet of het volledig zelf betalen van het gebruikte vervoer (eigen vs OV) plezierig gaat uitvallen voor OV gebruikers. Auto's zouden dan weleens flink voordeliger kunnen zijn. Ga je met meer mensen dan is dat nu al zo. Wat dacht je van de BPM en overige belastingen die op de auto en de brandstof zitten en waarmee ook het OV wordt gesubsidieerd.
Mogen beide vervoerstypen dan nog van dezelfde wegen gebruik maken, denk je?
Vraagje:
Wat is dat "alternatief vervoer" dat je schijnt te moeten gebruiken als het OV het weer niet doet? En als ik braaf mijn auto heb weggedaan?
Kunnen we ook ophouden met het benoemen van deelauto's als zodanig? Klinkt wel aardig, maar het zijn HUURauto's. Delen is iets anders dan huren!
Als je het over rendabel hebt, denk ik dat het ov vele malen rendabel is dan al die privéauto's samen die het gros van de dag en nacht staan te niksen. En dat is niet zo raar, omdat het per definitie delen van de resource is, zoals je die aanhaalt met een 'ga je met meer mensen', wat eerder de uitzondering dan de regel is. Benoem ook dat BPM en belasting op brandstof bedoelt is voor het opzetten en behoud van de infrastructuur voor die auto zelf. Steeds meer infrastructuur, want steeds meer auto's. Kap maar weer een bos bij Amelisweerd om een 10-baans autoweg aan te leggen, die vanzelf weer volloopt, want het stroomt zo lekker door. De kosten voor de maatschappij, die meestal niet meegenomen worden in de berekeningen.
Wat denk je dat een kilometer spoorbaan kost? Rijdt het OV niet over dezelfde wegen die dan kennelijk zijn aangelegd tbv auto's en ook gefinancierd zouden zijn door de auto? Als die wegen alleen voor de auto zijn, dan zou ik zeggen: weg met die wandelaars, fietsers en dat OV van "onze" wegen :P
Als de kosten van het OV (aanleg, onderhoud en exploitatie) volledig in je kaartje zouden zitten, dan kiezen veel mensen voor de auto, denk ik.
Het OV zit nu al vol en kan de komende jaren helemaal geen grote verschuiving aan.
Het is ook meer "Openbaar Transport"; je krijgt in de spits niet eens een -veel te kleine- zitplaats.
OV is gewoon heel onaangenaam als je ergens heen wilt met je vrouw, Golden Retriever en 1,8 kinderen. Idem als je niet meer zo mobiel bent.
I rest my case. Als je duimpjes kon geven op deze site kreeg je die van mij.
Mooi initiatief van LZ (Lokaal Zaans) om een referendum voor te stellen op dit onderwerp wat de hele stad aangaat. Overigens een stad is Zaanstad niet en zal het ook nooit worden. Zaanstad is een bestuurlijke eenheid van een aantal dorpen en een klein provincie stadje en laat dat vooral zo blijven. Het maakt Zaanstad namelijk bijzonder en ook zeer aantrekkelijk.
Vriendelijke groeten,
Jan de Vries
Mijn steun hebben jullie en ik teken meteen. Hoef hier niet over na te denken.
Als Zaanstad autoluw wil zijn, zorg dan eerst voor genoeg fietsenstalling door de gehele Zaanstreek en bewaakt! Regel dat het ov op tijd rijdt en aansluit op elkaar, en maak het betaalbaar. Creëer ondergrondse parkeergarage’s van waaruit mensen of verder met ov of op fiets verder kunnen. Creëer genoeg parkeer voorzieningen bij ouderen zodat die niet in isolement geraken omdat ze geen bezoek kunnen krijgen of verzorging auto niet kwijt kan. En zo kan ik helaas nog wel even doorgaan.
Te triest voor woorden dat ons linkse bestuur totaal geen oog heeft voor de Zaanse burger en hun behoeften.
Pardon Linkse bestuurders ??? de VVD zit ook met zn Kont op het Zaanse Pluche.
Autootje pesten was het stokpaardje van de PvdA een partij die het OV presenteerde voor de gewone burgers. Je bent er lekker mee dat PvdA in de coalitie zit binnen Zaanstad en we moeten gewoon af van de landelijke partijen in de gemeenteraad die hun oren laten hangen naar de landelijke politiek. POV, ROSA, DZ en Lokaal Zaans zijn de partijen die onafhankelijk zijn van den Haag. Lokale partijen die voortkomen uit ontevreden burgers en zichzelf moeten bedruipen. GR2026 kan men afrekenen met de partijen die het parkeerbeleid hebben bedacht en steunen.
Interessant dat de heer Vinke suggereert dat landelijke partijen aanwijzingen geven aan lokale fracties hoe te stemmen. Ik ben nu 45 jaar actief rond onze gemeenteraad. Ik was zowel als PvdA gemeenteraadslid actief als om de fractie te ondersteunen. In die 45 jaar heb ik nooit meegemaakt dat vanuit de landelijke politiek werd aangegeven hoe lokaal te stemmen. Wel heb je natuurlijk een gemeenschappelijke visie en achtergrond die soms landelijk en lokaal tot de zelfde keuze leidt. Maar het zou kunnen dat mensen actie binnen de Groep de Boer die in landelijke partijen actief waren andere ervaringen hebben.
Misschien wel zo netjes meneer Vinke, om te melden dat u deze verkiezingsbijdrage levert namens uw partij Lokaal Zaans. Het voorstel komt van B&W - en daar in zitten POV, ROSA (lokale partijen) en VVD, PvdA, GL en CDA. Dus het parkeerbeleid in de schoenen te schuiven van de landelijke partijen raakt kant noch wal. Wij vinden dat partijen die andere partijen het recht menen te ontzeggen om een rol te spelen in de lokale politiek ('we moeten gewoon af van landelijke partijen in de gemeenteraad') vooral een bedreiging voor de democratie.
Beste Orkaan@
Misschien dat we dan met de lokale partijen mee moeten doen met de landelijke verkiezingen om mee te delen in de gelden van de verkiezingspot. Lokale partijen zijn vaak ontstaan uit onvrede van de lokale bevolking,en landelijke partijen zijn er al, en die proberen met en zonder succes in de gemeenteraad te komen. Op dit moment is FVD bezig zieltjes te winnen en te proberen naar zetels te hengelen binnen Zaanstad en in tegenstelling met de echte lokale partijen komt het promotiegeld uit de landelijke partijkas. Dus zo gek is het toch niet dat wij onze partij proberen te promoten. Omdat onze lokale partijen geen meerderheid hebben om een coalitie te vormen ben je gedoemd samen met landelijke partijen een coalitie te vormen. We zullen het zien GR 2026 en hopen nu op het referendum.
Grootstedelijke visie voor een uit de krachten gegroeid dorp zonder goed openbaar vervoer. Zaanstad is niet de grachtengordel in Amsterdam. De raad van Zaanstad is echt van het padje...
De heer Vinke heeft een punt.
Landelijke partijen financieren hun lokale afdelingen ruimschoots om hun landelijke ideologieën uit te dragen naar plaatselijk niveau.
Lokale partijen zijn niet beinvloed door landelijke partijen.
Dat betekent dat lokale partijen ongeïndoctrineerd, dus zuiverder, de belangen van de lokale bevolking zouden kunnen behartigen.
Landelijke partijen zijn verantwoordelijk voor een desastreus niet wetenschappelijk onderbouwd natuurbeleid, hetgeen tot de huidige catastrofe heeft geleid.
Het ophokken van jonge mensen in onbetaalbare schuifladen flats zonder privacy en zonder enige leefbare omgeving.
Volledig in strijd met de algemene woon wet uit de vorige eeuw, die voorschreef hoeveel vrije ruimte er moet zijn om nieuwbouw heen, voor het levensgeluk van bewoners.
Spreken die raadsleden elkaar weleens of moet dat echt op deze wijze?
Er zijn toch geen verkiezingen in aantocht? Want dan hangen ze als vliegen rond een strooppot.
Dit is een hardnekkige mythe. Wij betalen de activiteiten van D66 Zaanstad grotendeels als raadsleden. Dat zal met de andere lokale partijen met een landelijke vertegenwoordiging niet anders zijn.
Kom maar door met dat referendum! Eindelijk iemand die luistert. Voor de oudere zaankanters die slecht ter been zijn is het parkeerbeleid van Zaanstad een ramp. Toen ik nog geen scootmobiel had reed ik maar naar Beverwijk en googlede ik waar die ene winkel zat die ik wél kon bereiken en daar heel dichtbij kon (en kan) parkeren. Iemand van de gemeenteraad zou eens een middagje met mij moeten gaan winkelen in Zaanstad. Misschien worden ze dan wakker..
Mijn steun hebben jullie.
ik ben voor een referendum hier over maar kijk goed naar de vraagstelling en naar de regelgeving hiervan of dat ook goed gedaan word door lokaal zaanse' en noem het maar op en co enzovoort
Een ten top linkse antwoord met een evenwichtige benadering met balans het kan wel en ik hoop dat mij punt nu duidelijk is en dat het nu wel goed staat geschreven ook om dat ik het helaas kort moet gaan zitten schrijven ook om de goedkeuring enzevoort te gaan zitten krijgen er voor wat mij dan weer dagen en uuren tijd en enigie vooral gekost heeft ook weer en vreed maar dat even tenzijde dan ook goed ehm.....???
Het parkeerprobleem in Zaanstad is een duidelijk symptoom van bredere tekortkomingen in het gemeentelijke beleid en een afspiegeling van de falende keuzes van het huidige stadsbestuur. Het feit dat er momenteel onder leiding van verschillende coalities – variërend van CDA, PvdA, D66, VVD tot afgewisseld met GroenLinks en CU – geen wezenlijke verbetering in het parkeerbeleid is gerealiseerd, toont een zekere verwaarlozing van de praktische behoeften van de inwoners. De situatie lijkt zelfs te verergeren onder de recente coalitie van PvdA, GroenLinks, VVD, CDA, ROSA en POV niet.
Wat vooral opvalt in de gemeentelijke benadering is het nadruk leggen op exstreem radicaal koekkoek vergroening en esthetische verbeteringen, zoals het plaatsen van zogenaamde 'Keukenhofjes' en groenadoptiebakken,oase en met andere esthetische elementen waarbij het lijkt alsof het daadwerkelijk faciliteren van de parkeernoden van de bewoners een secundaire zorg is en co. Hoewel vergroening zeker voordelen met zich meebrengt voor de leefomgeving, wordt het hier vaak ingevoerd zonder rekening te houden met de praktische en functionele behoeften van de Zaanse bewoners. In plaats van het creëren van voldoende parkeergelegenheid, wordt gekozen voor symbolische esthetiek die geen substantieel voordeel oplevert voor de inwoners.
Het resultaat is dat sommige wijken nu worden omgevormd tot zogenaamde 'autovrije' zones, of parkeer plaatsen en ruimte of oase Keukenhof doolhof auto pest Straaten waarbij geen adequate alternatieven voor parkeerruimte worden geboden. Dit leidt tot onvrede onder bewoners, die geconfronteerd worden met het ongemak van het moeten zoeken naar een parkeerplaats op grote afstand km van hun woning, wat in de praktijk neerkomt op een inefficiënte en frustrerende situatie. In plaats van het verbeteren van de infrastructuur voor parkeren ook voor linkse burgers, creëert het stadsbestuur een soort 'Keukenhofje-doolhof',oase waarbij bewoners gedwongen worden om lange afstanden te lopen naar parkeerplaatsen, wat een onaanvaardbare belasting vormt ook lichaamerlijk en geestelijke enzevoort je krijg er de Keukenhof ziekten er van
En waarbij zowel ecologische als praktische overwegingen serieus worden genomen hand in hand. Daarnaast wordt er onvoldoende rekening gehouden met de realiteit van de behoeften van de inwoners en de praktische implicaties van dergelijke ,en,en keuzes. Dit gebrek aan pragmatisme is zorgwekkend en onderstreept het falen van de linkse elite coalities in het politieke spectrum met hun benadering voorop van het gemeentelijke beleid. Het is noodzakelijk dat er een verschuiving plaatsvindt naar een meer gebalanceerd en Realistische en haalbaar en sociaal en links nuchter beleid komt, waarin de belangen van de bewoners, waaronder voldoende parkeergelegenheid voor autos, serieus worden genomen. Er moet een einde komen aan de kunstmatig gecreëerde problemen die de inwoners van Zaanstad onterecht belasten ook voor de linkse Zaanse automobilisten waar je de auto ook voor gebruikt privé of voor de werkeden klasse en co en noem het maar op ook hoor joh
Het beleid van de gemeente lijkt verder te leiden tot sociale en politieke verdeeldheid. Terwijl de radicaal exsteem Koekkoek vergroening een esthetisch voordeel biedt bijvoorbeeld aan fvd' en pvv' bvnl' of aan normaal.. rechts van lokaal zaanse' dz' pov' ja21' ' bbb' nsc' en co etc creëert het tegelijkertijd onvrede onder automobilisten, die zich steeds meer uitgesloten voelen van de stad en binnen onze gemeente. Dit vergroot de kloof tussen verschillende maatschappelijke groepen tot ruzie polarisatie haat aan toe voor een parkeer plek, wat kan bijdragen aan de opkomst van exstreem populistische populaire radicaal Koekkoek spectrums in de politiek en zelfs dus tot alleen maar extreemrechtse bewegingen van nep nieuws tot complottheorieën aan toe helaas
Mvg Fabian bolding uit Zaandijk. van linkscollectief: wij gaan met nieuwe wegen vooruit op links zonder linkse weg kijk zwaktes standpunten antwoord die de huidigen linkse elite spectrum er op hebben maar die een ja juist linkse antwoord heeft erop. en nog een hele fijne dag toegewenst.
Mijn steun hebben jullie. Ik teken wel als 1 van de eerste 500 inwoners.
Ze zijn totaal van het padje bij b&w zaanstad en in hun kielzog een groot deel van de zaanse raad wat betreft wonen werken en vervoer en dus ook wat betref parkeren.
Een referendum? Klinkt goed, maar hoe gaat dat referendum er dan uitzien? Wat wil je de mensen dan vragen? Lijkt me niet onbelangrijk.
Is er voldoende nuance in de vraag of vragen, want een simpel J/N volstaat niet. Zijn de vragen helder, éénduidig en -vooral- niet multi-interpretabel?
Voordat je met het houden van een referendum kunt instemmen moet je toch enig idee hebben? Je wilt niet dat na afloop elke partij zijn eigen interpretatie geeft aan de uitslag.
Totnogtoe zijn de uitslagen van de meeste referenda doodgewoon genegeerd, wat niet wil zeggen dat je ze niet moet houden.
Ik weet wel wat vragen:
Vindt u dat u voor uw deur moet kunnen parkeren?
en vraag 2
Vindt u dat uw buren ook voor de deur mogen parkeren?
Ben benieuwd.
Vriendelijke Groeten