Ze zijn al vaak De Orkaan-revue gepasseerd: de AZC-pontons aan de Gerrit Bolkade. Eigenlijk zouden de 1.000 asielzoekers al op de pontons moeten verblijven. ‘Ernstige gebreken’ wat betreft de brand- en constructieve veiligheid, geconstateerd door de Veiligheidsregio, gooiden roet in het eten.
In een informatiebrief aan de raad schrijft burgemeester Jan Hamming dat het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) inmiddels groen licht heeft gegeven voor een eindschouw wat betreft de veiligheid. Hamming heeft het streven om voor 1 december het college te laten besluiten over de omgevingsvergunning.
De ‘ernstige gebreken’, waar we al eerder over schreven, kwamen aan het licht bij een eerste schouw begin september. Zo waren er geen voorzieningen voor het veilig aanrijden van de hulpdiensten en ontbraken blusleidingen en een aanzuigleiding voor bluswater. Verder waren de kasten voor reddingsboeien en brandblussers leeg.
Ook werkten veel drangers van brandwerende deuren onvoldoende, waardoor de deuren niet zouden sluiten. Op de dubbele deuren bij het trappenhuis zat geen sluitvolgorde, waardoor de brandwerendheid niet kon worden gegarandeerd. Volgens het COA was de aankleding (matrassen en bedlinnen) brandvertragend uitgevoerd, maar volgens de Veiligheidsregio toonden ze dit nergens aan. Ten slotte ontbraken inspectiecertificaten en/of opleverrapporten van alle brandveiligheidsinstallaties.
Eindschouw
Naast de problemen wat betreft de brandveiligheid, deugde ook de constructie van de pontons niet. Zo was er op de kade een grote zichtbare spleet die moest worden afgedekt, of moest worden afgezet met hekwerk. Daarnaast waren de constructieonderdelen en het hekwerk van de hellingbanen, trappen en bordessen berekend op een te lage belasting.
Bij een tussentijdse schouw, eind september, bleek volgens de burgemeester al dat het COA ‘voortvarend’ aan de slag was geweest om de problemen rondom de veiligheid op te lossen. Inmiddels heeft het COA aangegeven dat de brand- en constructieve veiligheid klaar is voor een eindschouw. Burgemeester Hamming schrijft in zijn brief dat de schouw ‘op korte termijn’ zal plaatsvinden en dat de bevindingen hiervan ‘medio november’ worden verwacht.
Diesel én walstroom
Naast de problemen met de brand- en constructieve veiligheid waren de gemeente en het COA het niet eens over plannen voor de stroomvoorziening. Het COA wilde grotendeels dieselaggregaten gebruiken, terwijl de gemeente inzette op walstroom.
Inmiddels heeft het COA zowel het tijdelijke en het definitieve stroomplan geactualiseerd en aan de gemeente gepresenteerd. In samenspraak met de Provincie en de Omgevingsdienst heeft de gemeente deze plannen getoetst. Uitkomst is dat uitvoerder Equans aan de slag kan met een tijdelijk stroomplan, waarbij gebruik wordt gemaakt van walstroom én biodieselaggregaten. De verwachting is dat dit nog drie á vier weken gaat duren. Wanneer deze werkzaamheden klaar zijn kan de gemeente de nodige werkzaamheden aan de bestrating en het hekwerk afronden.
Daarna moet er worden gewerkt aan een definitief stroomplan, waaronder de voorbereiding van het gebruik van warmtepompen, batterijen en zonnepanelen. Deze werkzaamheden zullen naar verwachting een half jaar gaan duren en zullen worden uitgevoerd terwijl de asielzoekers al aan boord van de pontons zijn. Het COA moet hiervoor wel nog een uitwerking aanleveren in hoeverre deze werkzaamheden en veilig gebruik van de pontons hand in hand kunnen gaan.
Gedoogbeschikking
De druk om de pontons open te stellen is hoog, vanwege de drukte in het AZC in Ter Apel. Onder meer hierom heeft de gemeente in juli een tijdelijke gedoogbeschikking afgegeven. Hierdoor konden de pontons eind augustus (de Bibby Renaissance) en begin september (de Bibby Progress) alvast aanmeren, zodat het gereed maken voor het verblijf van de asielzoekers kon beginnen. In deze beschikking stonden ook alle voorwaarden waar het COA aan moest voldoen.
Als zowel de brand- en constructieve veiligheid, de stroomvoorzieningen als de werkzaamheden van de gemeente aan de kade in orde zijn, kan het COA beginnen met het opvangen van de mensen. Tegelijkertijd is de behandeling van de omgevingsvergunning aan de gang. Als die verleend wordt vervalt de gedoogbeschikking.
Wanneer het COA alle benodigde documenten heeft aangeleverd, zal het college hier een oordeel over vellen. Het streven van Hamming is om de besluitvorming voor het verlenen van de omgevingsvergunning voor 1 december plaats te laten vinden. Een maand geleden sprak Ronald Smallenburg van het COA tegenover De Orkaan uit, dat hij ervan uitgaat dat voor de jaarwisseling de eerste asielzoekers aan boord van de pontons kunnen. Als de eindschouw en het nodige papierwerk geen problemen opleveren, moet dit dus mogelijk zijn.
Door: Rick Nieborg (tekst en foto), info: raadsinformatiebrief van 7 november en eerder nieuws op De Orkaan (zie ook: ons dossier over de pontons aan de Gerrit Bolkade).
Er moet gewoon haast gemaakt worden, zodat Ter Apel wat lucht krijgt.
Jan Hamming gaat het lint toch wel doorknippen, vrouwtje weer mee. De man die voorkeur gaf aan kleinschalige opvang.
Tijdens de vorige schouw bleek dat de trappen en bordessen (vluchtwegen) niet betekend waren op de juiste belasting.
De berekende belasting was de helft van de belasting die in de richtlijnen staat.
Zijn deze trappen en bordessen nu vernieuwd of verstevigd?
Lijkt mij stug in zo'n korte periode.
Of er is niets aangepast en hoopt het COA dat er niets gebeurt.
Het COA komt wel over als een drammerig clubje.
Het zal en moet open.
Ze zullen wel moeten want namens jou betaalt het COA elke dag €50.000 aan de Gemeente Westerwolde als er meer dan 2000 mensen in de opvang zitten. Het grote gebrek aan al die maatregelen is niet de instroom maar de weigering van de Nederlanders om huizen te bouwen voor de sociale onderkant . En dus strijden nu statushouders en minima om huisjes want de Markt moest van diezelfde Nederlanders en ook die minima haar werk doen.
Ik ben daar wezen kijken.
Heel smal voetpad is er, naar de Stormhoek.
Ikheb de gemeente Zaanstad gevraagd om een zebra op die drukke weg naar de brug te maken.
Lijkt me wel zo veilig.
Druk kruispunt.
Er zijn al verkeerslichten...
Maar daar was eerder al een oversteek met lichten . Hebben ze dat weggesloopt?