Bromfietsers met een geel plaatje mogen niet op het fietspad (blauw bord met fiets) behalve als er een bord staat waar zowel een fiets als een bromfiets op staat.
Sinds 1 januari worden elektrische hogesnelheidsfietsen (speed pedelecs) ook beschouwd als een brommer en mogen dus ook niet meer op een fietspad.
Dat kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden zoals in het Vara-programma Kassa was te zien. Bijvoorbeeld in Wormerveer op de Wandelweg.
Maarten Leeuw uit Wormerveer demonstreert hoe hij op de Wandelweg belaagd wordt door automobilisten: getoeter, kleven, afgesneden en van de weg gedrukt. Hij kiest eieren voor z’n geld en blijft voortaan gewoon op het fietspad rijden.
Hier de uitzending van Kassa, het stukje Wormerveer begint halverwege, rond minuut 6.
We zagen het bericht op de Facebookgroep Wormerveer waar het gespot was door Michel Schermer.
Wie na 1 januari een elektrische hogesnelheidsfiets heeft gekocht, wordt meteen met de nieuwe regels geconfronteerd. Wie er al eentje had en nog een blauw plaatje heeft kan daar tot 1 juli meer doorrijden, daarna moet er een geel plaatje op.
Fietsen horen gewoon op het fietspad, punt.
Zeer veel automobilisten ergeren zich rot aan al die fietsen, snor- en bromfietsen op de rijbaan.
Het is niet zo moeilijk lijkt me. Als zonodig dat soort fietsverkeer op de rijbaan moet alszijnde gelijkwaardig aan het overig verkeer zoals dus de auto, verplicht dan ook of draag er zorg toe, dat dat nieuwe verkeer mee komt met het autoverkeer.
Toen ik vroeger brommer reed kon ik prima op de rijbaan. Mijn brommer ging gewoon minstens 60km/u. Dus er was geen probleem wat dat betreft.
Nu mag je met de bromfiets 30?35? waar de auto's zo'n 55-60 km/u rijden.
Het zou ook handig zijn als bromfietsers ook knap lessen gaan krijgen zodat ze weten wat ze tegen komen op de weg en hoe te gedragen tussen de auto's.
Zo moeilijk is het niet.
Dat automobilisten zich ergeren is niet relevant. Dat is een hele slechte emotie om aan het verkeer deel te nemen, dan kunt u omwille van de veiligheid beter thuis blijven.
Voor het overige blijkt dat u niet erg op de hoogte bent van de regels. Al het verkeer is gelijkwaardig: het onderscheid tussen auto's en fietsers is al in 2001 afgeschaft. Brommers op de rijbaan mogen 45 en auto's mogen in de bebouwde kom niet harder dan 50. Dan is er nauwelijks snelheidsverschil.
Hebt u een rijbewijs dan raad ik u dringend aan dat in te leveren of tenminste een opfriscursus te volgen.
De Wandelweg is al tijden een vrijplaats voor verkeershufters. Ik zie dagelijks dit soort acties waarbij deze ongeleide projectielen willens en wetens overige weggebruikers in gevaar brengen. Het is een wonder is dat er nog geen doden zijn gevallen.
Tja als je dan als "snelle" fietser langzamer rijdt als het overige verkeer maar wel midden op de weg blijft rijden kan ik het mij wel voorstellen dat mensen zich er aan irriteren. Daarbij zien een hoop mensen een "gewone" fietser en geen snelle jongen.
Wat die mensen zien of willen zien is niet relevant. Sinds 1 januari geldt nieuwe wetgeving en iedereen die aan het verkeer deelneemt wordt geacht de wet te kennen. Automobilisten hebben zich dus ook aan die wet te houden en rekening te houden met snelle fietsers op de rijbaan.
Dat is wel zeker relevant want als mensen die fietsers niet herkennen als snelle jongen zullen ze er ook geen rekening mee houden of naar handelen.
Het moet zichtbaar zijn en het moet goed bekend gemaakt worden bij mensen.
Rekening houden?
Het is 2017 hoor..
Wat een aansteller die fietser.
En die actie van die wagen.. gebeurt dagelijks.
Het is algemeen bekend dat de Wandelweg een snelweg is. A203
De Wandelweg is geen snelweg. Ter plaatse geldt een maximum van 50 km/u.
Met een gemiddelde snelheid 100 km/u.