Het had vuurwerk kunnen worden, maar het bleef bij sterretjes.
Aan de organisatie van het Zaans Film Festival lag het niet: zij hadden gezorgd voor perfecte omstandigheden voor een pittige discussie over het gebrek aan liefde en speelplaatsen voor Zaanse bands.
Subsidie-professionals als Vincent Kruger van De Flux, Lex Kruijver van Marketing Zaanstreek en Debby de Ruiter van RAAZ, waren in een discussiepanel gezet met Lisa Berkhout van Creative Factory (muziekstudio opgebouwd vanaf de grond, zonder een cent subsidie), muzikant Jur de Vries, Jan Hekman van De Groote Weiver en Tom Lip van ZSAlliance.
De Zaanse ‘Pop-professor’ Rob Hendriks schilderde de voorgeschiedenis. In de jaren zestig overal zaaltjes, café’s en buurthuizen waar gespeeld werd, en de punkgolf die geen plaats onberoerd liet. Tegenwoordig is het een kaal landschap waar in het centrum van Zaanstad geen podium meer is, buurthuizen zijn wegbezuinigd, DJ’s goedkoper bleken dan live artiesten, en de laatste café’s ook de pijp aan Maarten gaven. Waar kan nog gespeeld worden? Op te weinig plekken, volgens Hendriks.
Onder leiding van een goed ingelezen Felix Meurders mocht het panel reageren op stellingen als ‘Er zijn voldoende poppodia’ en ‘De gemeente neemt de muziekcultuur niet serieus’.
De laatste stelling was snel beantwoord. Wethouder Sanna Munnikendam zou ook aanwezig zijn, maar ze liet zaterdagavond weten dat de voorbereidingstijd niet lang genoeg was geweest. Daarbij was de gehele gemeenteraad uitgenodigd, maar alleen vertegenwoordigers van GroenLinks en ROSA waren present. Nee dus.
De panelleden gaven verder keurig antwoord op de vragen van Meurders en iedereen was lief voor elkaar. Vragen als waarom De Flux weinig oor en plek heeft voor Zaanse bands, of waarom ze geen faciliterende rol nemen in het leggen van contacten en verbindingen binnen de Zaanse bandjescultuur werden niet gesteld. Een raadslid van ROSA liet (verrassing!) weten dat er nog een potje van 50.000 euro over was waarmee wellicht een verbinder zou kunnen worden ingehuurd. Maar of nóg een betaalde kracht zonder intrinsieke motivatie de klus ineens wel zou klaren werd betwijfeld. (Voor dat bedrag kan je in 20 café’s en zalen een ‘backline en een PA’ zetten volgens de deskundigen.)
Er werd zacht gesputterd dat Marketing Zaanstreek de boel alleen mooi probeerde te verpakken voor mensen van buiten de Zaanstreek (‘Amsterdammers’) en dat het gek was geld in Sail te steken, terwijl dat geld structureel kon worden ingezet om de verwaarloosde Zaanse popcultuur te revitaliseren, maar spannender dan dat werd het niet.
Volgende keer hopen we op een avondbijeenkomst met hetzelfde panel, aangevuld met een ingelezen wethouder. Liefst in een bruine kroeg, waarbij de leden vooraf onder het genot van een biertje warm-gezongen worden door Danny Loef en zijn band. Vuurwerk gegarandeerd.
Wij filmden een minuut Danny na afloop:
Mooi idee Rob, om de parken van Zaanstad daarvoor te benutten :) Jammer alleen dat het bijna onmogelijk wordt voor bewoners om iets te organiseren. Je wilt niet weten waar je allemaal aan moet voldoen en wat je moet betalen aan vergunningen beveiliging, etc. etc. De dichtgetimmerde regelgeving m.b.t. het organiseren van evenementen is dodelijk voor burgerinitiatieven! En dat terwijl er zonder heel veel kosten mooie dingen tot stand zouden kunnen komen.....
De Gemeente Zaanstad heeft de popmuziek nooit echt serieus genomen!
In de jaren 70 is eerst geprobeerd dit bij de buurthuizen onder te brengen. Toen kwam poppodium Het Drieluik. Dat werd in een oud gebouw gestopt waarbij een groot deel van het subsidiegeld verdween in onderhoud, reparaties, verbouwingen etc. In 1996 werd het (eveneens oude) pand Prinsenhof/ Bonte Hen door Stichting Het Drieluik gekocht en ingericht: Pop- en dancepodium de Kade. De hypotheek was vanaf het begin al een te zware last. Daarna werd de subsidie afgebouwd met de bekende gevolgen. Toen kwam het prestigeproject Cultuurhuis in beeld (waarom niet alleen een poppodium zoals Tivoli-Utrecht) wat een meerderheid niet wilde met als belangrijkste en logische argument dat de spreiding (lees kleine speelplekken) door de hele Zaanstreek moest blijven bestaan. Anders hadden we echt alles op één plek gehad.
Nu blijkt dat de Gemeente Zaanstad het wel best vindt. De politiek wacht, zoals vaak, rustig af, of kijkt weg, of gaat nog een keer 'onderzoeken'. Niemand weet hoeveel geld (percentage) er eigenlijk beschikbaar is voor popcultuur (waaronder brede pop, dance en 4 elementen hiphop). Het zal niet veel zijn want het was nooit veel in verhouding tot de grote instellingen waaronder het Zaantheater, waar ook popmuziek geprogrammeerd wordt, en Fluxus waar het poppodium nu onder valt. Fluxus zou eigenlijk alleen een educatieve functie moeten hebben. Er wordt veel overlegd, gepraat en geschreven. Dikke pakken papier en mooie nota's.
Doel? Er zijn, bleek zondag, heel verschillende ideeën over. Dat kan dus nog heel lang gaan duren.
Er moet uiteindelijk een centraal poppodium komen met een zaal van max 400-500 man capaciteit (de GZ van de Kade kreeg men in Zaanstad maar een paar keer per jaar vol), en een aantal kleine speelplekken (Cafés, parken etc. met ondersteuning vanuit de Gemeente),verspreid door de stad.
Is een trend . Zie ook het popaanbod van bijvoorbeeld het Zaantheater.
Ze durven geen enkel risico te nemen beginnende bands een podium te geven.
Een paar grote namen en dat was het.
Het hoeven geen prachtige glimmende ruimtes te zijn, als de jongens / meiden maar lekker spelen kunnen.
In mijn tijd was het in Lecole of de Kade enz ook nog wel eens een rommeltje.
Glimmen deed het niet bepaald maar och, wat een sfeer. Heb er zulke goeie herinneringen aan. Lekker laagdrempelig.
Misschien wel omdat het niet zo perfect was ?
Aan de muzikanten zal het niet liggen, zie wat Ruben Hoeke voor jong talent allemaal doet.
Moet toch ergens mogelijk zijn en dat hoeft geen miljoenen te kosten, ze zijn heus met weinig tevreden.
Lauwe (geen) reacties ook...
:-) Viel mij ook op, Peter. Het stuk wordt flink gelezen, maar niemand lijkt zijn (m/V) vingers eraan te willen branden. Laf.