De Provincie Noord-Holland gaat verkeerslichten voor fietsers en voetgangers vaker en langer op groen zetten omdat de basisscholen op 11 mei weer open gaan en er meer fiets- en voetgangersverkeer wordt verwacht.
In Hoorn, Haarlem en Amsterdam worden ook verkeerslichten ‘fietsvriendelijker’ ingericht.
De Provincie voert de maatregelen in voor de verkeerslichten die zij zelf beheert. Omdat veel scholen binnen de bebouwde kom staan, ondersteunt de provincie Noord-Holland ook gemeenten bij het nemen van maatregelen voor hun ‘eigen’ verkeerslichten.
“De provincie geeft advies over de instelling van verkeerslichten en kan helpen bij het instellen van verkeerslichten op afstand. Dit doet de provincie op eigen kosten en zolang de verzoeken kunnen worden verwerkt.”
Hoorn en Haarlem
De gemeente Hoorn heeft inmiddels van deze ondersteuning gebruik gemaakt. In Haarlem worden de verkeerslichten vriendelijker voor fietsers, de Fietsersbond meldt:
“De gemeente Haarlem heeft de afgelopen weken een groot aantal verkeerslichten anders ingesteld om de wachttijd voor fietsers te verkorten en ‘ophopingen’ te voorkomen. Omdat er minder autoverkeer is en er meer wordt gefietst, krijgen fietsers vaker groen. Veel verkeerslichten staan nu standaard op groen voor fietsers als er geen verkeer is. De duur van groen licht voor auto’s is verkort zodat fietsers eerder door kunnen.”
Maximumsnelheid 30 km
Amsterdam gaat ook verkeerslichten anders instellen om de doorstroming te verbeteren.
Daarnaast wil Amsterdam de maximumsnelheid voor auto’s van 50 naar 30 km per uur verlagen, op bepaalde plekken eenrichtingsverkeer invoeren, fietsers laten uitwijken naar de rijbaan en autoparkeerplaatsen gebruiken voor fietsparkeren.
Zaanstad?
(Gerard Slegers kan bellen naar 023 – 514 37 35 als hij wil dat het ook in Zaanstad wordt onderzocht.)
Bronnen: Provincie Noord-Holland, Fietsersbond, Gemeente Amsterdam, foto: De Orkaan
Als het regent fietsers minder lang laten wachten zou ook mooi zijn.
Meen me te herinneren dat daar in het verleden ook al over gesproken werd.
Iets met regensensoren en zo.
Nooit meer iets van gehoord overigens.
Het voetgangerslicht.
Als voetganger ben je natuurlijk gehaast, drukt op de knop om groen te verkrijgen, maar daar wacht je niet op. Duurt te lang. Vervolgens staan de andere weggebruikers voor Jan etc voor het rode licht te wachten.
Prima idee !
Ook gelijk maar eens kijken naar de peperdure verbouwing van het kruispunt leliestraat / Provinciale weg in Koog aan de Zaan.
Enige fout daar is dat het afslaand autoverkeer vanaf Zaandam ri Leliestraat
gelijk groen licht heeft met de fietsersoversteek parallelweg ri Zaandijk.
Dit even aanpassen en klaar. Lijkt me niet zo'n ramp de automobilisten iets langer te laten wachten en het scheelt nog eens heeel veel geld.
De kruising is verder niet gevaarlijk, het gevaar zit hem dan nog wel in het kruisen van het fietspad aan de overkant bij het station bij de ingang van het tunneltje met o.a. voorbij razende scooters en e-bikes.
Maar hoe je dat moet oplossen ? Dat weet ik niet.
Fietsersbond Zaanstreek heeft geïnvesteerd welke verkeerslichten verbeterd moeten worden en bespreekt dit volgende week met de gemeente.Ook de drukke en te smalle fietspaden worden besproken.
beste Sonja, neem dan de fietsroute assendelft westzaan engelpad spoorovergang via de rotonde fortuinweg even mee. er moeten hier eerst doden vallen voordat de gemeente hier weer stoplichten gaat plaatsen dank je wel voor je aandacht mvrgr
Beste p.Hoogkamer wij bespreken nu specifiek de 1,5 m samenleving maatregel. Daar waar de knelpunten zijn geïnventariseerd in het fietsverkeer.
Orkaan-ideetje: als op een verkeerslicht 'wacht-op-bus' te zien is, moeten fietsers langer wachten, auto's niet. Kan dat niet omgekeerd?
Waar Corona al niet goed voor is. ! het muntje valt bij de prov. en gemeente. Een maatregel die hpelijk blijft in het na corona tijdperk