Het stuk Westzijde tussen Ruijterveer en Klokbaai wordt tussen september en december 2018 aangepakt. Daarna gaat het stuk tot de Papenpadsloot op de schop in de eerste helft van 2019.
De raad nam eerder een motie aan waarin werd voorgesteld dit laatste stuk Westzijde een 30 km-zone te maken. B&W heeft daar vanaf gezien. Het blijft 50 km met aparte fietsstroken.
Sonja Puhl-Diehle van de fietsersbond Zaanstreek die voor de 30 km-zone heeft gepleit, wilde flyers over de voordelen van de 30 km-zones ophangen maar dat mocht niet van de aanwezige ambtenaren. (Voor de foto hebben we maar even een flyer op een plan geplant.)
In het stuk dat aangepakt wordt rijden nu de fietsers nog op de rijbaan. Dat gaat door het aanbrengen van fietsstroken veranderen. Bij de Bullekerk komt een zebrapad. De 30 km-zone begint bij de Klokbaai.
De plannen komen op 18 mei ook online. Hieronder de kaart en de kaartlezers.
Utrecht doet het gewoon: 600 wegen binnen 10 jaar naar 30 km/u. Kost een paar centen, maar aan verkeersveiligheid mag best een prijskaartje hangen.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1731096/maximumsnelheid-naar-30-km-u-in-stad-utrecht-kost-zon-200-miljoen-euro.html
Hoera, ein-de-lijk een zebrapad bij de Bullekerk en de muziekschool (die er voorlopig nog wel even blijft zitten...)!
Over de bushalte tussen Parkstraat en Tuinstraat: Haltert die bus nu echt op de fietsstrook?
En hoe passeren auto's de bus? Over de vluchtheuvels?
En dat met 50km/uur?
Vindt de wethouder dit echt veilig?
Misschien gewoon wachten achter de bus? Zal heus niet de enige plek zijn in heel Zaanstad waar het passeren van de bus bij de halte niet mogelijk is.