Eigenlijk hebben ProRail, Vervoerregio Amsterdam, Rijkswaterstaat, het Ministerie van I&W, Provincie en Zaanstad al gekozen: de spoorovergang bij de Guisweg verdwijnt, er komt daar een fietstunnel maar auto’s moeten door een nieuwe tunnel onder het spoor naast de A8.
In een ultieme poging ook het alternatief van een ‘verdiept’ spoor weer op de agenda te krijgen, proberen LZ, DZ, ROSA en VVD € 150.000 vrij te maken voor onderzoek naar deze mogelijkheid.
Een motie om dat te onderzoeken werd ruim een jaar geleden al met een ruime meerderheid aangenomen in de raad van Zaanstad. Ook vroeg de raad in april 2021 om een second opinion over het project Guisweg “met als doel de kosten voor het verdiept spoor nogmaals kritisch af te wegen tegen de kosten voor een autotunnel.” Ze verwezen daarbij naar een plan van Hart voor Stad waarin een soortgelijk project in Almelo werd genoemd. Een verdiept spoor zou het ook mogelijk maken een derde ontsluiting voor Westerwatering te realiseren.
Maar ondertussen dendert de locomotief van de Vervoersregio door, daar is het verdiepte spoor allang afgeschoten, vooral door ProRail die dat te duur vindt. Er kan nu ‘gekozen’ worden tussen een autotunnel en een autotunnel.
Hoogfrequent treinverkeer
In september 2018 sprak wethouder Slegers klare taal: “geen extra treinen Zaanlijn zonder tunnel Guisweg”. Die tunnel komt er zeker niet. Maar Zaanstad heeft in feite de NS/ProRail in haar greep, die hebben Zaanstad nodig om hoogfrequent treinverkeer op het traject in te voeren.
Een lichte (en goedkope) ‘maatschappelijke kosten-baten’-analyse kost € 150.000 en daarvoor moet Zaanstad (en niet ProRail of de Vervoersregio) dus geld vrij maken.
In de planvorming wordt aangestuurd (ook door Zaanstad) op een autotunnel, en het afschieten van dat plan zou op grote vertraging neerkomen (voor de plannen van de NS).
De motie om het geld beschikbaar te stellen, wordt op 23 december in de raad besproken, ze is ingediend door Lokaal Zaans (Marianne de Boer), DZ (Jos Kerkhoven), ROSA (Hans Kuyper) en de VVD (Tjeerd Rienstra).
Zie eens http://www.onderweg.site/2021_01_05_raadsadviezen.htm
en wat er nog meer op http://www.onderweg.site/Overzicht_SCHANS.htm
staat.
Ik kom van Rooswijk maar gelukkig al ruim 20 jaar weg uit de Zaanstreek.
De Spoorlijn door de Zaanstreek en de Guisweg overgang, het gedoe over de busbrug en de tunnel die daar nooit kwam...
Zaanstad wordt aan alle kanten door de spoorlijn geblokkeerd.
Op 19-10-2020 zijn er twee alternatieve gepresenteerd.
We zijn nu al 14 maden verder dus het wordt nu tijd dat ze scheppen gaan kopen bij Gamma dan kunnen ze eindelijk gaan beginnen en stoppen met ouwehoeren.
Dus kopstukken gaan nu eens aan de gang.
Groet Gerrit Voorn uit Rooswijk.
Je hebt helemaal gelijk Gerrit.
Maar wethouder Gerard C.W.M.P. Slegers - ook bekend van o.a. de ongelukkige fietspaden op de Wilhelminabrug, de parkeerproblemathiek bij het Gouwpark, de biggenruggen bij de Appie onder de A8, de fermentatie-methode van Bokashi, de parkeernorm van het Zaanse Mobiliteitsplan op het Zaaneiland én de, zeer ongevalsuitgevoerde, Ovondes in Wormerveer - heeft anders besloten.
Dat krijg je als je belangrijke beslissingen laat nemen door amateurs.
Het is in no-time 2022. #stemzeweg
Ik hoop toch zo op een verdiepte spoorweg! Auto’s gaan straks behoorlijk omrijden en voor fietsers zie ik ook geen voordeel. Dan maar liever de huidige bovengrondse situatie handhaven, wel zo (sociaal) veiig.
verdiept?? Hoeveel schade aan de huizen/wijken die langs het spoor staan? velen zijn uit jaren 30 nee liever niet.
Dit onderzoek is weggegooid geld. Verdiept is niet rendabel.
Ach, verhoogd mag ook.
Een spoorbaan op stelten is ook een mogelijkheid.
Stuk veiliger voor de weggebruikers, geen tunnels etc. En Westerkoog & Westerwatering kunnen een extra verbinding* met de rest van de wereld krijgen. Aanrijtijd voor ambulances gaat dan meer dan gehalveerd worden.
*in het stuk wordt er 'een derde ontsluiting voor de Westerwatering' genoemd. Voorlopig is er nog maar één goede ontsluiting, de ontsluiting via de Busbrug neem ik nog steeds niet serieus. Zeker niet door de aanhoudende perikelen hieromtrent.
Wat goed van LZ, DZ, Rosa en VVD! Hopelijk komt die tunnel er, dan kan er eindelijk ook een extra ontsluiting voor Westerkoog komen en een verbinding met de provinciale weg en boven die tunnel heb je ineens een lap grond erbij voor het bouwen van panden.
Die fietstunnel met trap is sowieso drie keer niks voor alle schoolgaande jeugd in de ochtendspits.
Een verdiept spoor en "Zaanstad heeft in feite de NS/ProRail in haar greep "..
Ik denk dat dat laatste heeel erg optimistisch is. De NS is net als Schiphol een staat binnen de staat .
Toen deze spoorlijn aangelegd werd is de aannemer failliet gegaan, omdat het zand bleef verdwijnen.
Een verdiept spoor zal extreem duur worden door de fundering die daar voor nodig is.
Ik hoop van harte dat die E150.000 An zinvollere zaken als bijvoorbeeld jeugdzorg besteed zal worden
Meneer van Trotsenburg: u heeft gelijk als het gaat om een staat binnen een staat. Maaaaar, NS wil graag meer treinen op het traject en spant de Vervoerregio en haar partners voor haar karretje. Bij de aanleg van deze lijn in 1869, (waar hebben we het over), beschikte men niet over technieken die we nu wel kunnen gebruiken. Zand zal nu echt niet meer verdwijnen, tenzij er plotseling een z.g. sinc-hole ontstaat. En daar wordt eerst uitgebreid onderzoek naar verricht. Een verdiept spoor zal inderdaad flink duurder worden, maar het is erger als de nu geplande uitgave van 150 miljoen slechts over een paar jaar al nutteloos zal blijken te zijn omdat nieuwe maatregelen t.z.t. nodig zullen blijken. Daarom verdient onderzoek een kans en is die uitgave van 150.000 euro zeer verstandig.
Daarnaast, meneer Hoogkamer, is angst voor de woningen die in de buurt van de spoorlijn liggen absoluut overbodig. In de meeste gevallen liggen ze ver genoeg van werkzaamheden en je kunt het beslist niet vergelijken met de problemen die in de Amsterdamse Vijzelstraat zich hebben voorgedaan. Er werd daar geboord en er speelde een maximale diepte van vijftig meter, Ja 50 mtr, een rol, hetgeen hier beslist niet zo zal zijn. Zaanstad heeft NS eigenlijk inderdaad in de greep, omdat NS iets wil wat nu (nog) niet kan. Ze heeft de medewerking van de Gemeente Zaanstad nodig. Maar NS is helaas een rijksoverheid-BV die hooghartig Provincies en Gemeenten gijzelen met het bezit van terreinen langs de spoorbanen.