Vandaag, 5 januari 2020, gaat de nieuwe dienstregeling van Connexxion in: minstens een half jaar geen bussen over de Beatrixbrug.
Vanwege de werkzaamheden aan de Wilhelminasluis waardoor Beatrixbrug en Wilhelminasluis eruit liggen, rijden de bussen om via de Vincent van Goghweg en de Den Uylbrug.
Afgelopen week zagen we de laatste bussen rijden. En niet zomaar bussen, maar de nieuwe elektrische 18-persoons-exemplaren. In september werden die voor lijn 64 en 65 geïntroduceerd.
In de zomer verwacht Connexxion weer met een nieuwe dienstregeling te komen waarbij de bussen weer door het centrum rijden.
Eerlijk gezegd zijn deze kleinere bussen ook veel handiger in Westzijde en Vinkenstraat (en als ze omrijden over de nieuwe Wilhelminabrug) dan die grote exemplaren, die zelden vol zaten.
Wat een vreemde dienstregeling vanaf 05-01-20. Er moet een nieuwe lijn 393 worden opgetuigd om reizigers van de Tjotterstraat en Vermiljoenweg een,zeer beperkte, rechtstreekse verbinding met Amsterdam c.s. te geven. Waarom niet gewoon lijn 394 vanaf de Noordwachter over de Weer, Vermiljoenweg en Gerhardstraat/ Heijermansstraat naar het ZMC en dan verder naar Station Zaandam en dat natuurlijk ook in retour richting naar de halte Noordwachter. De reizigers voor o.a. de Peperstraat c.q. Mennistenerf hoeven dan ook niet bij Halte ZMC buiten de spitsuren een vervelende overstap te maken bij het kruispunt van het ZMC.
Connexxion heeft niet veel op met z'n klanten. De mini-busjes zijn er een getuigenis van. Dezelfde vervoerder heeft beloofd die hobbelpaarden met hun zeer geringe capaciteit voor reizigers en hun spullen, met het gewurm bij de in/uitgang, m.i.v. 5 januari 2020 op een andere manier in te zetten. Krijg echter de indruk dat Connexxion nogal creatief met beloften omgaat... er is v.w.b. de gewraakte inzet niets gewijzigd.
Een half jaar!
Kan dat écht niet anders, lekker voor de winkels ook!