‘Schone lucht, minder geluidsoverlast en goed voor het klimaat.’ Met deze insteek wil B&W van Zaanstad het aantal laadpunten voor elektrische voertuigen uitbreiden. Dit is vastgelegd in het actieplan ‘uitrol laadinfra’.
Het actieplan beschrijft hoe de gemeente de komende jaren de groei van oplaadplekken voor elektrische voertuigen wil realiseren. Het aantal laadpunten is al toegenomen van 405 in 2021 naar 810 in 2024. Dat de gemeente hiermee bezig is, viel ons vandaag – 5 december – ook op in de verkeersbesluiten. In één dag zijn daarin 38 parkeerplaatsen aangewezen voor de plaatsing van 19 laadpalen.
Handhaving en parkeerdruk
Het komt ook voor dat ‘normale’ auto’s parkeren op plekken voor elektrische voertuigen. Maar het lijkt erop dat in Zaanstad handhaving op dit onderdeel geen prioriteit heeft. In de verordening is overigens wel opgenomen dat ‘elektrische auto’s duidelijk herkenbaar [moeten] zijn voor handhavers, onder meer door de oplaadkabel.’
In de praktijk zien we dat er vooral via de scanauto wordt gehandhaafd op onbetaald parkeren in zones voor betaald parkeren. Parkeren op stoepen, fietspaden en voor in- en uitritten of op gereserveerde laadplekken blijft deels buiten schot. Het wordt niet via de scanauto geregistreerd. Zaanstad*:
‘Boa’s kunnen hierop handhaven tijdens hun surveillance of na meldingen, afhankelijk van de beschikbare capaciteit. In het afgelopen jaar zijn er 34 boetes en 37 waarschuwingen uitgedeeld voor het bezetten van een parkeerplaats, zonder te zijn aangesloten op de laadpaal’.
Opvallend is dat Zaanstad in verkeersbesluiten expliciet vermeldt dat ‘een mogelijk hoge parkeerdruk in de omgeving geen aanleiding is om de gevraagde laadpaal elders te plaatsen; dit wordt juist gezien als een mogelijke stimulans voor een snellere verduurzaming van het autobezit in de omgeving.’ Verduurzaming weegt kennelijk zwaarder dan het bestrijden van parkeeroverlast. Dit zou je overigens eerder in een beleidsstuk verwachten dan in technische verkeersbesluiten. Het lijkt een poging om bezwaren van bewoners bij voorbaat te neutraliseren.
ZEZ
Het actieplan laden komt voort uit het Zaans Mobiliteitsplan (ZMP) en sluit volgens de gemeente aan bij ambities zoals het actieplan schone lucht, het SEB-convenant en de drie geplande zero-emissiezones (ZEZ). Toch voelt het alsof dit plan te laat komt. Vorige maand werd namelijk het plan om in 2026 een ZEZ in het centrum van Zaandam in te voeren, uitgesteld naar 2030.
Volgens ondernemers-, winkeliersverenigingen en de raadsleden die voor uitstel pleitten, kwam dit mede door een tekort aan laadpalen. Wethouder Mobiliteit Slegers en andere voorstanders verwezen toen naar de laadpalenvisie om de problemen op te lossen, maar dat plan lag er toen nog niet. Nu wel, maar het heeft onnodig lang geduurd (en de ZEZ is al uitgesteld).
Stroomcapaciteit en zwaardere voertuigen
Zaanstad stelt dat er voldoende capaciteit is op het stroomnet voor laadpalen voor elektrische bestelauto’s, omdat deze weinig vermogen vragen. Voor zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens, die een hoog vermogen nodig hebben, blijft dit echter een probleem. Vooral bedrijventerreinen zoals Kogerveld Noord en Hoogtij hebben grote aansluitingen nodig op het overvolle hoogspanningsnet.
Als mogelijke oplossing zet Zaanstad in op ‘energy hubs’. Hier delen bedrijven energie en benutten ze gezamenlijk de totale capaciteit, waardoor meer energie beschikbaar komt. Of dit de oplossing biedt, moet nog blijken, maar een werkbare aanpak is cruciaal voor grotere ondernemingen in Zaanstad om mee te kunnen doen aan de energietransitie.
Ondanks de uitdagingen ziet wethouder Slegers het actieplan als een belangrijke stap:
‘Elektrisch vervoer heeft een positief effect op de luchtkwaliteit, het klimaat en de geluidsoverlast. Daarom is het essentieel om elektrisch rijden te ondersteunen met een goed laadnetwerk.’
* De reactie van Zaanstad over 34 boetes en 37 waarschuwingen is een update die een uur nadat het artikel online kwam is binnengekomen van de gemeente.
Door: Nick Boeske. Info: Zaanstad, actieplan en verkeersbesluiten. Foto boven van Orkaan-lezer (Tesla zonder kabel bij de laadpaal aan de Zeemansstraat).
Het zou fijn zijn als Zaanstad bij vergunning verlening ook goede afspraken maakt over de te rekenen tarieven per KWh.
De tarieven zijn in Zaanstad enorm gestegen door z.g. wijzigingen van aanbieders wat de weg vrijmaakte voor verhogingen.
Mensen die op openbare laadpalen aangewezen zijn worden uitgemolken.
Voorheen betaalde ik 28 cent per KWh dat werd 59 cent en is nu weer teruggezakt naar 43 cent.
In Amsterdam zijn er nog palen die 25 cent kosten. een groot verschil.
Enige stabiliteit door goede afspraken zou dus welkom zijn.
Wat een goed idee dan kan ik net als iin de ons omringende landen en Scandinavië eindelijk mn Fiets opladen als ik onderweg ben.
# ikdoeallesmetdefiets.
maar ik zal het wel mis hebben .. tis vast weer alleen voor auto,s
Ik wil gewoon hippe fiets oplaadpunten. in de publieke ruimte.
inderdaad... nergens kan je je eBike laden.
Ons elektranet is nu al overbelast, dit bij alle andere nadelen.
Kortzichtig hoor.
Waar is dat "Goed voor het klimaat enz" op gebasseerd. Vast niet op de verwoesting die plaats vind in de natuur, om de grondstoffen te delven voor de accu's.
En de extra slijtage van het asfalt doordat de elektrische auto's veel zwaarder zijn en de wegen daardoor extra belasten. En hoe worden de auto's verwerkt als ze versleten zijn, waar laten we dan die inmens vervuilende batterijen?
En dat is uw aanleiding om op te roepen (privé)auto gebruik te verminderen en allemaal lopend/op fiets of met OV te gaan? Of om vrolijk door te rijden in benzine/diesel auto's?
Als gemeente Zaanstad zou ik hierin toch maar een beetje pas op de plaats gaan maken. De bent geen ondernemer (pompstation) en laat het laden maar bij de eigenaar. Electrisch rijden is ook niet het enige alles oplossende tovermiddel. Het kent nog vele nadelen. Persoonlijk heb ik liever dat waterstof de norm wordt. Investeer meer in nog schonere oplossingen.