‘Schone lucht, minder geluidsoverlast en goed voor het klimaat.’ Met deze insteek wil B&W van Zaanstad het aantal laadpunten voor elektrische voertuigen uitbreiden. Dit is vastgelegd in het actieplan ‘uitrol laadinfra’.

Het actieplan beschrijft hoe de gemeente de komende jaren de groei van oplaadplekken voor elektrische voertuigen wil realiseren. Het aantal laadpunten is al toegenomen van 405 in 2021 naar 810 in 2024. Dat de gemeente hiermee bezig is, viel ons vandaag – 5 december – ook op in de verkeersbesluiten. In één dag zijn daarin 38 parkeerplaatsen aangewezen voor de plaatsing van 19 laadpalen.

Handhaving en parkeerdruk

Het komt ook voor dat ‘normale’ auto’s parkeren op plekken voor elektrische voertuigen. Maar het lijkt erop dat in Zaanstad handhaving op dit onderdeel geen prioriteit heeft. In de verordening is overigens wel opgenomen dat ‘elektrische auto’s duidelijk herkenbaar [moeten] zijn voor handhavers, onder meer door de oplaadkabel.’

In de praktijk zien we dat er vooral via de scanauto wordt gehandhaafd op onbetaald parkeren in zones voor betaald parkeren. Parkeren op stoepen, fietspaden en voor in- en uitritten of op gereserveerde laadplekken blijft deels buiten schot. Het wordt niet via de scanauto geregistreerd. Zaanstad*:

‘Boa’s kunnen hierop handhaven tijdens hun surveillance of na meldingen, afhankelijk van de beschikbare capaciteit. In het afgelopen jaar zijn er 34 boetes en 37 waarschuwingen uitgedeeld voor het bezetten van een parkeerplaats, zonder te zijn aangesloten op de laadpaal’.

Opvallend is dat Zaanstad in verkeersbesluiten expliciet vermeldt dat ‘een mogelijk hoge parkeerdruk in de omgeving geen aanleiding is om de gevraagde laadpaal elders te plaatsen; dit wordt juist gezien als een mogelijke stimulans voor een snellere verduurzaming van het autobezit in de omgeving.’ Verduurzaming weegt kennelijk zwaarder dan het bestrijden van parkeeroverlast. Dit zou je overigens eerder in een beleidsstuk verwachten dan in technische verkeersbesluiten. Het lijkt een poging om bezwaren van bewoners bij voorbaat te neutraliseren.

ZEZ

Het actieplan laden komt voort uit het Zaans Mobiliteitsplan (ZMP) en sluit volgens de gemeente aan bij ambities zoals het actieplan schone lucht, het SEB-convenant en de drie geplande zero-emissiezones (ZEZ). Toch voelt het alsof dit plan te laat komt. Vorige maand werd namelijk het plan om in 2026 een ZEZ in het centrum van Zaandam in te voeren, uitgesteld naar 2030.

Volgens ondernemers-, winkeliersverenigingen en de raadsleden die voor uitstel pleitten, kwam dit mede door een tekort aan laadpalen. Wethouder Mobiliteit Slegers en andere voorstanders verwezen toen naar de laadpalenvisie om de problemen op te lossen, maar dat plan lag er toen nog niet. Nu wel, maar het heeft onnodig lang geduurd (en de ZEZ is al uitgesteld).

Stroomcapaciteit en zwaardere voertuigen

Zaanstad stelt dat er voldoende capaciteit is op het stroomnet voor laadpalen voor elektrische bestelauto’s, omdat deze weinig vermogen vragen. Voor zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens, die een hoog vermogen nodig hebben, blijft dit echter een probleem. Vooral bedrijventerreinen zoals Kogerveld Noord en Hoogtij hebben grote aansluitingen nodig op het overvolle hoogspanningsnet.

Als mogelijke oplossing zet Zaanstad in op ‘energy hubs’. Hier delen bedrijven energie en benutten ze gezamenlijk de totale capaciteit, waardoor meer energie beschikbaar komt. Of dit de oplossing biedt, moet nog blijken, maar een werkbare aanpak is cruciaal voor grotere ondernemingen in Zaanstad om mee te kunnen doen aan de energietransitie.

Ondanks de uitdagingen ziet wethouder Slegers het actieplan als een belangrijke stap:

‘Elektrisch vervoer heeft een positief effect op de luchtkwaliteit, het klimaat en de geluidsoverlast. Daarom is het essentieel om elektrisch rijden te ondersteunen met een goed laadnetwerk.’


* De reactie van Zaanstad over 34 boetes en 37 waarschuwingen is een update die een uur nadat het artikel online kwam is binnengekomen van de gemeente.

Door: Nick Boeske. Info: Zaanstad, actieplan en verkeersbesluiten. Foto boven van Orkaan-lezer (Tesla zonder kabel bij de laadpaal aan de Zeemansstraat).