Veel toeristen die geen bliksembezoek brengen met de bussen van Tours & Tickets gaan naar de Zaanse Schans per trein.
Daar moeten ze eerst langs Het Tunneltje. En dat blijft lastig. Dat is namelijk nog altijd niet af. En er is een gebrek aan samenwerking tussen twee, met zuurverdiende centjes van de belastingbetaler – ja jij! – gefinancierde organen die daar de baas zijn. ProRail en Zaanstad.
Het kunstwerk dat 80 duizend euro kostte, en werd ontworpen door bureau Atelier.NL uit Eindhoven, had de kroon op het werk moeten worden. Een patroon met alle molens van de Zaanse Schans, grafisch vertaald in de tunnel aangebracht. Met letters die ‘Zaanse Schans’ vormen en met pijlen die de juiste kant op wijzen. Maar bureau Atelier.NL is niet heel gelukkig met de uitvoering:
‘Het is een heel lang proces geworden, waarbij tegels een andere kleur bleken te hebben en waar we te maken hebben met twee beheerders. Het is een miscommunicatie in de uitvoering, en we hopen dat ze in september weer verdergaan, en dat het voor het eind van het jaar in orde komt.’
Dat de rails niet soepel loopt binnen Zaanstad en ProRail blijkt ook uit het feit dat Zaanstad ons meldt dat het kunstwerk in samenwerking met ProRail tot stand komt, en dat ProRail schrijft dat het een Zaanstad-dingetje is.
Onze suggestie om de lijnen over te coaten met glow-in-the-dark verf zagen ze wel zitten. Vandaag is er zakelijk/creatief overleg en ook de glow-in-the-dark optie zal daarin worden meegenomen. We weten niet waar de rekening van onze creatieve inbreng heen mag: naar Zaanstad of naar ProRail.
Eerder vroegen we aan voorbijgangers wat ze van het het kunstwerk vonden:
Had een Zaanse kunstenaar de klus gegeven, dat had de Zaanse kunst ondersteunt, gevoelsmatig veel prettiger geweest en waarschijnlijk ook veel goedkoper.
Zou mooi zijn mocht De Orkaan kunnen achterhalen wat de totale "renovatie" gekost heeft en dat dan exclusief de al eerder geplaatste liften. Denk dat we de miljoen al ruim gepasseerd zijn en nog steeds kan een blind paard er geen schade aanrichten.
Ook jammer dat er weer een hip bureau uit Eindhoven ingeschakeld moest worden terwijl er een goedkoper en pr technisch veel beter lokaal initiatief was. Maar ja, 80K voor wat beunhazenwerk, ook mooi.
"en nog steeds kan een blind paard er geen schade aanrichten"
Lijkt mij een voordeel. Hufterproof noemen ze dat, en dat mag wat kosten.
80.000 duizend Euro ? Voor die paar tegeltjes ? Zijn ze nou helemaal gek geworden ??
Zijn toch weer een paar wazige figuren heel gelukkig van geworden, dat snap ik dan weer wel.