Een winkel beginnen als het nog volop crisis is, na ruim een jaar een tweede winkel in Castricum openen en vijf jaar na de start, het huurcontract voor de zaak in Krommenie met vijf jaar verlengen.
Hoezo geen toekomst voor de klassieke winkel? “Wij zijn optimisten en dat helpt,” zeggen Henny en Peter de Hart van Bie Zjoe.
Henny verkocht verzekeringen en Peter hypotheken. Beiden waren succesvol in hun werk en hadden een goed leven. Maar dan komt het moment waarop die ene vraag begint te knagen: wil ik dit de komende vijf, tien jaar blijven doen?
Henny maakte als liefhebberij sieraden en verkocht die in familie- en kennissenkring. Ze had wel eens met het idee gespeeld om een sieradenwinkel te beginnen. Toen zij zag dat de oude winkel van Erwin Vermast aan de Zuiderhoofdstraat gerenoveerd werd en te huur stond, raakte het idee in een stroomversnelling en voor ze het goed en wel besefte ging de winkel in 2011 een week voor Koninginnedag (toen nog) open.
Vliegende start
Dat garandeerde een vliegende start, want ze bleven in de Koninginnenacht tot twaalf uur open en de volgende dag liep het opnieuw storm. Nu zien tijdens de braderieën vaste klanten uit de regio naar de winkel komen.
Wat verklaart het succes van Bie Zjoe? Henny:
“Een breed assortiment waarin altijd iets nieuws te vinden is. Klanten die na drie weken weer komen kijken, moeten niet hetzelfde tegenkomen als de vorige keer. Als ik foto’s uit de begintijd zie dan verbaas ik me erover dat we toen zo weinig in de winkel hadden. Modezaken breiden hun assortiment uit met wat wij verkopen, sieraden, tassen, schoenen. Dus moeten wij ook verbreden en steeds interessant zien te blijven.
Je moet de smaak van de Krommenieërs kennen. Ze zijn best bereid om te betalen voor wat zij leuk vinden. Met een breed assortiment kunnen we iedereen wat bieden. Jonge mensen de gevoelig zijn voor trends. Maar ook oudere dames die langs komen met een jurk en daar een sieraad bij zoeken.”
Scherp inkopen
“We zoeken ons onderscheid in exclusiviteit, in sieraden, tassen, schoenen en kleding die andere niet hebben. Daar zijn wij scherp op. Toen we ontdekten dat we met bepaalde sieraden niet de exclusiviteit hadden die ons was beloofd, hebben we de relatie met de leverancier meteen verbroken,” zegt Peter de Hart.
“Onze winst zit in scherp inkopen. Als je gewend bent om verzekeringen en hypotheken te verkopen dan kun je alles verkopen en ook onderhandelen over de inkoopprijs. Wij zoeken onze leveranciers bij voorkeur niet in de fashion centres die dure vierkante meters huren waar je als afnemer aan meebetaalt.
We halen vaak leuke dingen weg uit faillissementen en van veilingen. Wij zoeken onze eigen inkoopkanalen en wij schrikken er niet voor terug om groot in te kopen. In het begin volgden we onze eigen smaak. Dan ontdek je dat wat wij mooi vinden niet zo hard loopt en wat we met tegenzin hebben ingekocht het juist heel goed doet. Daar leer je van.”
Lage drempel
Het succes van Henny met Bie Zjoe in Krommenie werkte aanstekelijk. Na een jaar vroeg Peter aan Henny wat zij ervan zou vinden als hij eenzelfde zaak in Castricum begon? “Toen had hij al een pand op het oog.” Ook hier was sprake van een vliegende start, dankzij het toeristenseizoen. “Een bepaalde tas was zo’n succesnummer dat we die met honderden tegelijk inkochten. De leverancier ging op zondag open om ons te kunnen leveren. We stouwden ons autootje zo vol mogelijk met tassen,” herinnert Peter zich. “Nu is het toch wat rustiger in Castricum in het toeristenseizoen.”
De lage drempel naar de winkel ziet niet alleen in de prijs, ook in het feit dat er geen verkoopster of verkoper rondloopt die aandringt op kopen. “Even goede vrienden als klanten niets kopen,” zegt Peter.
“Een mevrouw in Castricum is zeker een keer of twintig in de winkel geweest, omdat ze op zoek was naar de ultieme tas, maar niet precies wist wat ze zocht. Op een gegeven moment zag ik haar aarzelen en toen heb ik gezegd dat ze altijd welkom was om rond te kijken. Dat loonde, want op een gegeven moment hadden we de tas die zij in gedachten had.”
Op de foto linksboven: Peter en Henny de Hart van Bie Zjoe (foto Marit Zuurland)
Een bijdrage van Jaap de Jong