‘Van mij mogen ze de Kruisstraat voor goed afsluiten.’ Met deze krasse uitspraak wilde de bewoner van de Parklaan in Krommenie duidelijk maken dat eenrichtingsverkeer – een lang gekoesterde wens van de buurt – een gunstig effect heeft op de verkeersdruk op deze straat. Of de bewoners van de Lindenlaan deze ervaring delen, zal wel blijken uit de reacties op dit stuk.
Het eenrichtingsverkeer op de Parklaan is een van de maatregelen die de gemeente heeft getroffen om het verkeer in goede banen te leiden nu de Kruisstraat tot het einde van het jaar afgesloten is voor het uitvoeren van rioleringswerkzaamheden.
Niet van een leien dakje
Het is de eerste week niet van een leien dakje gegaan, constateert uitvoerder Fronik op de bouwapp. Veel verkeersdeelnemers houden zich niet aan de aangegeven omleidingsroutes, maar zoeken zelf alternatieve wegen. Zo negeren zij het eenrichtingsverkeer op de Noorderhoofdstraat, van noord naar zuid. Dat is nog steeds van kracht. Het is dus nog steeds verboden om vanaf het Padlaan en de Heiligeweg/Kerkplein richting Kruisstraat en de Vlusch te rijden,
Er is maar één uitzondering: alleen vrachtverkeer mag vanaf de Parklaan linksaf de Noorderhoofdstraat in slaan. Dat is voor vrachtauto’s de enige toegestane route naar het Mercuriusterrein. Verkeersregelaars begeleiden het vrachtverkeer.
Andere bemaling
Nieuwsgierige Krommenieërs hebben zich waarschijnlijk afgevraagd: vanwaar al die drukte? Want er gebeurde niets in de open gelegde Kruisstraat. ‘Dat klopt,’ aldus de aannemer. ‘Voor het onttrekken van het grondwater is een ander type bemaling nodig dan in eerste instantie werd verwacht. Vanuit risicobeheersing wordt deze nu berekend en is het even wachten op de uitslag hiervan. Zodra we kunnen, gaan we verder.’
Door Jaap de Jong, foto Josefien Gigengack
Afgelopen zomer zijn er metingen gedaan op de Padlaan. Gemeten zijn o.a. snelheid en aantal motorvoertuigen per etmaal. Dat zijn er +/- 7000. Hoeveel worden het er dan bij tweerichtingsverkeer? Het dubbele? Daarbij zullen de luchtkwaliteit en leefbaarheid nog slechter worden. De veiligheid voor andere verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers zal in het geding komen. Voor de goede orde er wonen gewone mensen op de Padlaan. Jonge gezinnen met baby's, jong volwassenen, bejaarden, mensen met een kwetsbare gezondheid en 50-ers. sommigen al meer dan 40 jaar. Er wordt vaak vergeten dat de Gemeente Zaanstad bij de nieuwbouw aan de Padlaan (+/- 1982) van de Provincie als voorwaarde kreeg dat de Padlaan voortaan eenrichtingsverkeer zou zijn. Dat de gemeente heeft verzaakt de infrastructuur aan te passen aan het aantal nieuw gebouwde wijken, huizen en daarbij komende groei van aantal auto's ed daar zijn de bewoners van deze straat ook de dupe van.
De wereld is veranderd; tijd voor de Padlaan om óók een deel van deze last te dragen.
Misschien is het tijd om minder in verboden en maatregelen te denken en meer in het overtuigen/opvoeden van automobilisten. Neem de Rosariumlaan. Je bent misschien wat later thuis - wat nog maar de vraag is - maar je draagt bij aan de leefbaarheid van je dorp. Gáán met die Rosariumlaan
precies! wie heeft er enig idee hoeveel motorvoertuigen dagelijks door de woonstraat De Padlaan nu bij 1-richtingverkeer gaan?
de padlaan open voor beide kanten is het meest logisch voor een veilige doorstroming.
Padlaan tweerichting verkeer maken ! Ontlast weiver en Kruisstraat
Waarom mag je vanaf Wormerveer niet de padlaan op , vraag ik me altijd af
Hallo Tineke, daar heb ik wel antwoord op. Op voorwaarde dat de Padlaan van twee- naar eenrichtingsverkeer werd en voortaan zal blijven heeft De Provincie de Gemeente Zaanstad toestemming gegeven voor de nieuwbouw aan deze straat en zijstraten (plan Forbo) rond 1982. Groet
Omleidingsroute, welke route zou dat dan moeten zijn?
Padlaan is nog steeds éénrichting, halverwege de Noordervaartdijk staat een afzetting en voor de rest is het: zoek het zelf maar uit kwam ik vandaag achter. Niet zo vreemd dus de alternatieve sluiproutes, je moet toch wat.
bevalt prima zo
Meneer de Vries,wat denkt u als de Kruisstraat weer open gaat en de Vlusch afgesloten
wordt dat het verkeer over de provinciale weg gaat denk het niet,de gaat massaal
door de Parklaan naar Willis.
Geachte meneer de vries
Naar Willis over de vlusch is geen sluiproute zoals u suggereert . U kunt zich misschien indenken dat als je vanaf Alkmaar komt de route over de vaartdijk, Kruisstraat en vlusch de snelste en dus de meest logische route is..de beste optie is de “palmboom” optie en dat betekend het padlaan open stellen (2 richtingen) Kruisstraat en ook weiver gebruiken DAARNAAST OOK zorgen voor een snelle doorstroom (zonder stoplichten dus ) op de n203/n246 zodat het bij de forgo niet meer vast staat.. deze gecombineerde optie zorgt voor een betere verdeling van verkeer
Volgens mij is de snelste route vanaf Alkmaar altijd al de Rosariumlaan
Klopt , ik leg het niet goed uit. Als je inderdaad vanaf de a9 komt is dat de beste route maar niet als je vanaf de n246 komt. En die weg bedoelde ik
@ Sebastiaan.
Goed alternatief van je.
Zal mij benieuwen of de gemeente er nog iets aan gaat doen. Handhaven bijvoorberld
Het is alweer een tijd geleden dat ik gevraagd heb aan wethouder Slegers om de Vlusch verboden inrijden te maken muv bestemmingsverkeer. Resultaat zal zijn dat de Kruisstraat minder interessant wordt om te gebruiken als sluiproute naar Willis, Krommeniedijk en de Noorder Ham.
Helaas heeft het voor hem geen prioriteit.
Er zijn wel woonwijken bij gekomen. Maar de de gemeente en provincie doen niets. Om eens meer wegen aan te leggen. Dus logisch dat als vast loopt
Ja.. …. Leuk bedacht …en het Weiver wordt dan net zo druk als de afgelopen week. Sluipverkeer gaat nu over het Weiver dus zal dat ook blijven doen als hier niets voor geregeld wordt .