B&W van Zaanstad kreeg in oktober 2023 de opdracht van de gemeenteraad om snel concrete acties te ondernemen om de leefbaarheid in Krommenie rondom de N203 te vergroten. Die wordt ernstig aangetast door het vele verkeer tussen A9 en A8. Verkeerswethouder Slegers zou voor 1 maart actie moeten ondernemen, maar stelde dat uit tot ‘voor de zomer’. In een recente Raadsinformatie laat B&W van Zaanstad weten dat veel plannen toch ‘na de zomer’ komen.

Op sommige suggesties om de leefbaarheid te vergroten geeft Zaanstad wel een reactie, maar die is volgens Rob Karst en Jan de Vries onvoldoende die namens ‘Verontruste bewoners van Zaanstad-Noord’ op de brief reageerden “omdat alle input van bewoners wordt weggewoven en over sommige zaken glashard wordt gelogen”.

Slegers belooft hij Zaanstad en de provincie ’tempo maken’ met het uitwerken van maatregelen die de bewoners van Zaanstad Noord lucht bieden, “sommige maatregelen zullen al op korte termijn tot uitvoering kunnen komen om verlichting.” Hij noemt daarbij de nieuwe verbindingsweg in Assendelft (via Noorderveenweg), een ‘meetstation luchtkwaliteit’, andere routeborden op rijkswegen, ‘verkeersmanagement; tijdens de werkzaamheden aan de bruggen Krommenie en een nieuwe ‘Mobiliteitsplan Assendelft’ (met o.a. 30 km. in de Dorpsstraat).

Afwaardering

Wat ‘korte termijn’ inhoudt is niet duidelijk. Sommige maatregelen – zoals het meetstation – bieden geen enkele ‘verlichting’. Volgens Zaanstad is de Provincie ook hard bezig, onder meer met denken over afwaardering van de N203 door het “versmallen van de rijbanen of drempels”. Ook komen er ‘interactieve verkeerslichten’ waardoor kan verkeer beter gereguleerd kan worden.

“De provincie werkt aan een plan om de N203 minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand
verkeer en de leefbaarheid te verbeteren. Dit omvat aanpassingen aan de weginrichting,
zoals verkeersplateaus en verbeterde oversteekbaarheid, en het verlagen van de
maximumsnelheid naar 50 km/u.”

Zaanstad verwijst ook naar het plan voor geluidsscherm ten noorden van de N203 tussen Vlietsend en het Trias-college (die eigenlijk al 2021 geplaatst zouden zijn) en de ‘robuuste oplossing voor de A8-A9’ (het verkennen van de nul-plus- en Kreekrijk-variant).

Geen venstertijden

Een paar dingetjes kunnen niet. Het invoeren van venstertijden (verkeer weren in bepaalde periodes) en een milieuzone zijn helaas niet uitvoerbaar aldus Slegers. Behalve op de Communicatieweg, maar daar is geen draagvlak voor. Ook wordt er geen verbinding langs het Noordzeekanaal onderzocht (N246).

Karst en De Vries zijn namens verontruste Krommenieërs ‘boos en teleurgesteld’ omdat “alle input van bewoners wordt weggewoven en over sommige zaken glashard wordt gelogen.” Dat de provincie acties onderneemt is volgens Karst en De Vries helemaal niet de verdienste van de Zaanstad, “het zijn dertien bewonersgroepen en twee bedrijventerreinenverenigingen uit Zaanstad-Noord zich vorig jaar verenigd. Die hebben een gezamenlijke brief opgesteld naar Provinciale Staten en hebben diverse keren ingesproken in Haarlem.” Het aangekondigde meetstation langs de N203 is ook “geen verdienste van de gemeente of van Dhr. Slegers. De gemeente heeft hier geen enkele bijdrage aan geleverd.”

Robuust

Hoe de ‘intelligente verkeerslichten’ op de kruisingen van de N203 die de verkeersdoorstroming moeten bevorderen zich verhouden tot plannen om de N203 af te waarderen, is onduidelijk. Die plannen lijken haaks op elkaar te staan.

Van ‘robuust’ hebben ze zo langzamerhand de buik wel vol:

“Het getuigt van geen enkele realiteitszin dat gesteld wordt dat de leefbaarheid in Zaanstad-Noord verbeterd wordt met het verbreden van het fietspad langs de N203 richting Uitgeest en uitbreiding van het OV. Dat zijn geen “robuuste oplossingen” (om dat inhoudsloze woord maar weer eens te gebruiken).”

Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief Zaanstad, reactie Jan de Vries en Rob Karst. Foto: Orkaan archief (Slegers en gedeputeerde Jeroen Olthof bij 2024 Krommenie).