Vorige week plaatsten we project Guisweg in onze serie ‘Dit wordt geen nieuws in 2025’. En nu schrijven we erover. Ter verdediging: met ‘nieuws’ bedoelden we concrete stappen. Natuurlijk valt er rond het project genoeg te melden, ook dit jaar.
De Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen (WSD) heeft in een open brief aan het college namelijk scherpe kritiek geuit op het gebrek aan betrokkenheid en inspraakmogelijkheden van bewoners bij het Guiswegproject.
De werkgroep stelt dat inwoners van de direct betrokken wijken – waaronder Rooswijk, Westerkoog, Zaandijk, Koog aan de Zaan en indirect Westerwatering – onvoldoende zijn gehoord tijdens cruciale fasen van het project.
Snelkookpanfase
Volgens de WSD heeft het gemeentebestuur bewoners bewust buitengesloten, vooral in de zogenoemde snelkookpanfase waarin belangrijke beslissingen werden genomen. ‘De verslagen van besprekingen tonen aan dat betrokkenheid van bewoners expliciet als ‘niet gewenst’ werd bestempeld,’ stelt de werkgroep. Dit zou volgens de WSD zijn gedaan om eventuele weerstand te vermijden en het draagvlak voor de plannen niet in gevaar te brengen.
Gestuurd
De werkgroep heeft ook kritiek op de manier waarop focusgroepen zijn ingezet. In deze bijeenkomsten werd de optie voor een verdiept spoor van 800 meter – volgens de WSD de meest geschikte oplossing – vroegtijdig als ‘niet opportuun’ bestempeld. Hierdoor werd de inbreng van bewoners fundamenteel beperkt en zelfs gestuurd, stelt de werkgroep.
Oproep tot draagvlakonderzoek
De werkgroep roept het gemeentebestuur op om alsnog een draagvlakonderzoek uit te voeren onder de bewoners van de betrokken wijken. Ze pleiten daarbij voor actieve betrokkenheid van de WSD bij de uitvoering van dit onderzoek:
‘Het is essentieel dat de mening van de inwoners serieus wordt genomen, zeker bij een project van deze omvang en impact.’
De WSD verzoekt het college om binnen 21 dagen op de brief te reageren.
Door Merel Kan aan de hand van informatie uit de open brief van de Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen WSD. Afbeelding is screenshot uit video Vervoerregio.
Zaanstad wil het spoor niet verlagen omdat ProRail er tegen is, dan is de oplossing: de Guisweg via een tunnel onder het spoor door, ontsluiting voor verkeer uit Wormerveer en Koog aan de Zaan via de Stationsstraat en de Lagedijk. Het is simpel en veel goedkoper!
Maak niet alles kapot, alleen voor auto’s is de overweg een probleem.
Een verlaagd spoor is by far de beste oplossing voor Zaanstad. Ik vind het onbegrijpelijk dat daar niet voor gestreden is door de wethouder en anders de gemeenteraad. In het hele land (zoals o.a. Heerhugowaard, Vught, Delft) gaat in dit soort gevallen het spoor ondergronds, maar Zaanstad laat zich weer afschepen met een inefficiënte tunnel die allerlei ongewenste neveneffecten gaat geven. Maar goed Alkmaar en Amsterdam zijn er straks blij mee! Kunnen er meer intercity’s tussen deze steden rijden en Zaanstad blijft achter met een aantal onoplosbare infrastructurele vraagstukken en meer geluidsoverlast.
Terecht punt. En het is onomkeerbaar. De impact is groot, de onzekerheden omvangrijk.
Natuurlijk is een tunnel of tunnelbak de beste oplossing maar maak dat Slegers maar een wijs.
Het onbegrijpelijk dat een wethouder 2 petten op kan hebben.
Er wordt nu met honderden miljoenen gesmeten om een tunnel naast de 8 te realiseren maar daarmee los je niets op.
Met een tunnel los je alles op, ook de gewenste extra ontsluiting van Westerwatering.
Een spoor op pootjes geeft ook een (sociaal) veilige onderdoorgang voor fietsers en wandelaars. En auto's. ik kijk qua bouw en open structuur ( licht!!Zicht!!) naar de fly-over bij Provincialeweg/ Schildersbuurt. En dan natuurlijk alle sporen, geen halfbakken oplosding. Wat zou dat kosten? Je hoeft aan de rest van de verkeerssituatie niet te sleutelen. En Koog aan de Zaan houdt zijn afrit.
Als je dat ding niet helemaal inpakt geeft deze oplossing meer en ruimere geluidsoverlast dan heel Schiphol in de Zaanstreek doet. Ze hebben die oplossing in Delft niet voor niets in een tunnel verplaatst. Er moeten meer treinen rijden is het plan daarom wil ProRail ook van de overweg af en het liefst zo goedkoop mogelijk.
En aangezien de Zaanse Politiek vooral dorpsgericht is heeft men helemaal geen visie op de ontwikkelingen in de gehele Gemeente. En dan wreekt zich de versplintering met nog meer mensen die alleen voor een deelbelangetje gaan en zo door speculanten,projectontwikkelaars en bedrijven als ProRail en semioverheden uit elkaar worden gespeeld of in slaap gesust
Helemaal mee eens Kick!
Het spoor verhogen zoals bij de Fly-over kost geen honderden miljoenen zoals de geplande tunnels.
Station Zaandijk - Zaanse Schans kan dan ook verhoogd worden en het probleem van de spoorwegovergang is opgelost.
Ik ben ook voorstander om de Provinciale Weg tussen de Vincent van Goghweg en Wormerveer te versmallen naar 2x1 rijstrook en de maximum snelheid op deze weg te verlagen naar 50 km/u.
Ben ook benieuwd hoe station Zaandijk er dan uit gaat zien. Een kans om een mooie entree/ welkom/ visitekaartje voor de Schanstoerist te realiseren.
Oplosding is geen woordgrap maar een typefoutje
Het voordeel van de trein ondergronds is dat er dan ook grond vrij komt voor woningbouw. En een fraai, nieuw station voor de Zaanse Schans (inclusief winkels, kleine supermarkt en openbare toiletten) is geen overbodige luxe.
Mijn zorg blijft de bereikbaarheid (toekomstige isolatie) van Rooswijk, met name vanuit Wormerveer (omrijden) en voor fietsers het wegvallen van een sociaal veilige bovengrondse ingang naar Rooswijk.
Er is maar één goede oplossing, zoals hierboven al geschetst: een ondergronds spoor. Hou Rooswijk en omgeving leefbaar en bereikbaar!
ik ben het helemaal met u eens. Rooswijk heeft
eigenlijk maar 1 toegangsweg, vanaf Oud-Zaandijk/Wormerveer. Ik vraag me oprecht af hoe hulpdiensten nog in Rooswijk kunnen komen. Want ook voor hen wordt het een groot stuk omrijden. Als deze plannen doorgaan.
helemaal mee eens!
Precies!
Heel goed dit! Zoals bij elk project in Zaanstad wordt de burger buitenspel gezet. Wellicht goed om de media in Hilversum eens te benaderen. Zo absurd dat er nooit wat veranderd!
Inspraak voor de bewoners heet toch geen enkele zin. Er zij meer malen bijeenkomsten geweest en daar zullen ook wel ideeën uit voort gekomen maar helaas.
Het gezeur bij de bobo's gebeurd helaas ondergronds. BEHALVE HET SPOOR, GA ZO DOOR.
Er is maar een manier spoor er ONDERDOOR en een rotonde in plaats van een kruising met verkeerslichten en een tunneltje voor de rijwielen.
Gerrit, ik denk dat er maar één toekomstgerichte oplossing is voor de drie wijken die aan de westkant van het spoor liggen en die is:
Verlaag het spoor vanaf station Zaandam tot en met station Wormerveer, liefst tot Uitgeest zodat de inwoners van alle wijken aan de westkant van het spoor overal zonder gevaar naar de oostkant kunnen komen! Dat hebben we met zijn allen nodig en nee geen broddelwerk zoals nu overal wordt voorgesteld en er nog meer problemen bijkomen!