De totale kosten voor de Zaanbrug zijn gestegen van € 24,5 miljoen (september 2020) tot € 28,5 miljoen nu. Daarnaast zijn er nog enkele risico’s die de kosten nog meer kunnen laten stijgen.

De Provincie betaalt bijna € 12 miljoen, Wormerland € 6,85 miljoen en Zaanstad € 6,74 miljoen. Dat is samen minder dan de benodigde € 28,5 miljoen. De Provincie heeft al een deel van het verschil gedekt en gaat ook voor het resterende tekort geld zoeken.

Omdat de prijzen voor materiaal stijgen gaat Zaanstad al uit van extra kosten van ruim € 400.000 in de periode t/m 2023. Wormerland zal een iets hoger bedrag nodig hebben. Aanvankelijk ging men uit van een prijsstijging van materialen van 1 procent – dat bleek te laag ingeschat. In 2020 gingen de prijzen al met 4 procent omhoog, Zaanstad hoopt dat de stijging t/m 2023 tot 2 procent beperkt blijft, anders gaat de prijs opnieuw omhoog. Ook wordt de brug duurder omdat er ten opzichte van de planning nu een half jaar vertraging is.

Eind 2023 kan de nieuwe Zaanbrug in gebruik worden genomen. Na de zomer van 2022 begint de sloop en vervolgens de nieuwbouw.

Tijdelijke brug

Ondanks dat er veel bezwaren zijn, wordt er niet getornd aan de plek voor de tijdelijke brug. Die blijft tussen de Lassiestraat in Wormer en de Zaanweg bij Stelling. Alternatieve locaties zijn onmogelijk volgen de Provincie. Of de voorspelde verkeerschaos zich voor gaat doen is de vraag. Als het verkeer dan toch via de Clausbrug gaat rijden levert dat een stikstofprobleem op. Er zijn verkeerstellingen aangekondigd waaruit dat duidelijk moet worden.

Voor de aanleg van de tijdelijke brug moeten vergunningen worden aangevraagd, ook een natuurvergunning. Bij die vergunning is de stikstofuitstoot van belang. Hoe dat opgelost wordt is nog onduidelijk, de Provincie noemde in eerdere stukken verschillende opties: extern salderen (als ergens anders minder stikstof uitstoten) of stikstofrechten aankopen of leasen.

“Als één en ander voorspoedig verloopt, zonder gerechtelijke tussenkomst, kan de TBAB [tijdelijke brug] in de tweede kwartaal van 2022 in gebruik genomen worden.”

Risico’s

De Provincie Noord-Holland is niet geheel gerust op een vlotte afronding van de bouw, een groot deel van het projectteam wordt binnen een jaar vervangen, inclusief de procesmanager van Wormerland, “door dit grote aantal mutaties is er, ondanks beheersmaatregelen, sprake van risico op kennisverlies, inefficiency en verstoringen in de samenwerking met in- en externe stakeholders”.

Daarnaast schrijft de Provincie dat “onvoorziene omstandigheden kunnen zorgen voor vertraging en/of hogere kosten”. Als er daarnaast ook scheuren in gebouwen ontstaan door de werkzaamheden kan het werk worden stilgelegd.

De buurt moet rekening houden met verkeershinder: “de omgeving is onbereikbaar voor omwonenden en bedrijven tijdens de uitvoering.”

Lees hier ons Zaanbrug-dossier