De totale kosten voor de Zaanbrug zijn gestegen van € 24,5 miljoen (september 2020) tot € 28,5 miljoen nu. Daarnaast zijn er nog enkele risico’s die de kosten nog meer kunnen laten stijgen.
De Provincie betaalt bijna € 12 miljoen, Wormerland € 6,85 miljoen en Zaanstad € 6,74 miljoen. Dat is samen minder dan de benodigde € 28,5 miljoen. De Provincie heeft al een deel van het verschil gedekt en gaat ook voor het resterende tekort geld zoeken.
Omdat de prijzen voor materiaal stijgen gaat Zaanstad al uit van extra kosten van ruim € 400.000 in de periode t/m 2023. Wormerland zal een iets hoger bedrag nodig hebben. Aanvankelijk ging men uit van een prijsstijging van materialen van 1 procent – dat bleek te laag ingeschat. In 2020 gingen de prijzen al met 4 procent omhoog, Zaanstad hoopt dat de stijging t/m 2023 tot 2 procent beperkt blijft, anders gaat de prijs opnieuw omhoog. Ook wordt de brug duurder omdat er ten opzichte van de planning nu een half jaar vertraging is.
Eind 2023 kan de nieuwe Zaanbrug in gebruik worden genomen. Na de zomer van 2022 begint de sloop en vervolgens de nieuwbouw.
Tijdelijke brug
Ondanks dat er veel bezwaren zijn, wordt er niet getornd aan de plek voor de tijdelijke brug. Die blijft tussen de Lassiestraat in Wormer en de Zaanweg bij Stelling. Alternatieve locaties zijn onmogelijk volgen de Provincie. Of de voorspelde verkeerschaos zich voor gaat doen is de vraag. Als het verkeer dan toch via de Clausbrug gaat rijden levert dat een stikstofprobleem op. Er zijn verkeerstellingen aangekondigd waaruit dat duidelijk moet worden.
Voor de aanleg van de tijdelijke brug moeten vergunningen worden aangevraagd, ook een natuurvergunning. Bij die vergunning is de stikstofuitstoot van belang. Hoe dat opgelost wordt is nog onduidelijk, de Provincie noemde in eerdere stukken verschillende opties: extern salderen (als ergens anders minder stikstof uitstoten) of stikstofrechten aankopen of leasen.
“Als één en ander voorspoedig verloopt, zonder gerechtelijke tussenkomst, kan de TBAB [tijdelijke brug] in de tweede kwartaal van 2022 in gebruik genomen worden.”
Risico’s
De Provincie Noord-Holland is niet geheel gerust op een vlotte afronding van de bouw, een groot deel van het projectteam wordt binnen een jaar vervangen, inclusief de procesmanager van Wormerland, “door dit grote aantal mutaties is er, ondanks beheersmaatregelen, sprake van risico op kennisverlies, inefficiency en verstoringen in de samenwerking met in- en externe stakeholders”.
Daarnaast schrijft de Provincie dat “onvoorziene omstandigheden kunnen zorgen voor vertraging en/of hogere kosten”. Als er daarnaast ook scheuren in gebouwen ontstaan door de werkzaamheden kan het werk worden stilgelegd.
De buurt moet rekening houden met verkeershinder: “de omgeving is onbereikbaar voor omwonenden en bedrijven tijdens de uitvoering.”
Wel heel gemakkelijk en denigrerend om bezwaarmakers die met goede argumenten komen weg te zetten als jankers. Als dit het niveau is van de zwijgende minderheid, dan is het wel droevig gesteld. Als 25 jaar geleden de gemeentes Wormerland en Zaanstad het eens waren geworden lag de brug er nu al 22 jaar. Het ging toen voornamelijk over geld. Ben benieuwd waar de mensen die tegenstanders jankers vinden zelf wonen. De bewoners en bedrijven die bezwaar maken worden voortdurend met leugenachtige argumenten bestookt. Niet uitgenodigd voor voorlichtingsavonden. Onlangs was er weer een avond waar bewoners niet voor uitgenodigd zijn , wel de raadsleden. Er mocht niet een omleidingsroute over de Clausbrug worden gebruikt vanwege de stikstofuitstoot. Nu gaat de provincie proberend de stikstofuitstoot van de tijdelijke brug af te kopen om die er toch door te drukken. Konden ze dat dan ook niet doen met de Clausbrug. Het laatste beetje vertrouwen wat men in de politiek heeft zal zo langzamerhand wel verdwijnen door dit gekonkel.
Hoi inderdaad dat geouwe hoer kost al 10 miljoen meer en iedere jaar komt er 2 miljoen bij aan kosten van de hoge heren zit al 29 jaar in cafe sman en hoor al zeker 25 jaar dat er nieuwe brug komt ga ik het nog mee maken?!
Bedrijven zijn niet onbereikbaar want er bestaat ook nog een Clausbrug...maar het word natuurlijk wat drukker en dat willen we niet...nee, en dan begint het gezeur weer opnieuw. Effe bijten en dan is er een verse brug.
Bespottelijk zoveel geld er mee gemoeid gaat. Dit gaat toch alle perken te buiten!!!!het vergaderen erover maakt het zo duur uren dagen weggegooid oeverloos gezwets.
Waarom gaat dit door? Lees de laatste alinea , Daarnaast schrijft de Provincie dat “onvoorziene omstandigheden kunnen zorgen voor vertraging en/of hogere kosten”. Als er daarnaast ook scheuren in gebouwen ontstaan door de werkzaamheden kan het werk worden stilgelegd.
De buurt moet rekening houden met verkeershinder: “de omgeving is onbereikbaar voor omwonenden en bedrijven tijdens de uitvoering.” en het antwoord is duidelijk; bestaande brug renoveren met een tijdelijk overzetveer voor fietser en voetganger.
Cees
Helemaal mee eens. Alles moet super in orde zijn, maar een jaartje pijn lijden om er te komen zit er niet in.
Ik vind het ook k met peren als die brug eruit ligt, maar soms moet iets ook vernieuwd worden. Altijd maar toegeven aan alle jankers die hard schreeuwen. En de stille meerderheid kan straks 30 miljoen ophoesten. Waar is het 'algemeen belang' gebleven?
Misschien had de mens wat minder moeten janken dan was de brug 10 jaar geleden voor half geld klaar geweest. Gutteguttegut als ik er maar geen last van heb...dat is de mens. We willen van alles maar als ik er maar geen last van heb.
Ehm, wat waren de kosten voor het opknappen van de bestaande brug? Volgens mij ettelijke miljoenen minder. Die nieuwe brug wordt door de strot van de inwoners van beide gemeenten gedrukt. Kortom, knap die oude brug op en Kees is klaar.
Trouwens de oplossingen die de Provincie noemt voor het stikstofprobleem zijn nepoplossingen. De stikstofuitstoot neemt lokaal namelijk niet af. Gevolg is dat de verarming van natuurgebieden gewoon doorgaat. Beetje merkwaardig dat de Provincie dat voor lief neemt. Is dat niet een beetje vreemd met GroenLinks en D66 in het college van Gedeputeerde Staten?