“De wereld ziet er anders uit dan een aantal jaar geleden” schrijft minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) aan B&W van Zaanstad. De geluidsschermen bij de Coenbrug in Koog aan de Zaan worden daarom voorlopig niet vervangen.
Er zijn wel extra middelen voor de instandhouding van de infrastructuur schrijft Harbers. Maar die gaan niet naar de Coenbrug, omdat er “keuzes gemaakt moeten worden”.
Volgens Rijkswaterstaat voldoen de huidige geluidschermen aan de wettelijke normen met betrekking tot geluid en luchtkwaliteit. Wanneer het dan wel gaat gebeuren blijft duister: ergens tussen 2026 en 2030.
Geen 80 km
Zaanstad vroeg ook om een tijdelijk lagere maximumsnelheid (80 km) op de A8, zeker als de geluidsschermen niet zouden worden vervangen. Maar ook die vlieger gaat niet op. In 2021 is al ‘fijn dubbellaags ZOAB aangelegd’ en bovendien zijn de voegovergangen vervangen en werden de trek-duwstangen gereviseerd. Harbers:
“Hiermee voldoet de A8 ook in de komende jaren aan de wettelijke eisen ten aanzien van geluid en luchtkwaliteit en zie ik geen aanleiding om de maximum snelheid op de A8 te verlagen of om aanvullende middelen in te zetten.”
En er is meer slecht nieuws. Zaanstad krijgt geen extra financiële bijdrage voor het (tijdelijk) verhogen van de geluidsschermen. Zaanstad heeft daarvoor al € 2 miljoen, maar dat is “ontoereikend voor het verhogen van de schermen.”
Uitstel
De brief is een forse tegenvaller voor Zaanstad. Rijkswaterstaat schreef begin 2023 dat het geplande groot onderhoud aan de Coenbrug (waaronder de vervanging en verhoging van de geluidsschermen) uitgesteld werd van 2024 naar 2026. In 2017 was beloofd dat het onderhoud in 2024 zou gebeuren. “Het uitstellen van het groot onderhoud naar 2026 vinden wij onacceptabel” schrijft B&W in mei 2023. Het college voelde al nattigheid, omdat er wel een toezegging was maar geen budget vreesde Zaanstad “dat het groot onderhoud daardoor nog later wordt opgepakt.” Die vrees is nu bewaarheid geworden.
In de brief van mei 2023 schrijft Zaanstad ook dat ze verwacht dat het ministerie bij uitstel een extra financiële bijdrage in het verhogen van de geluidsschermen zal geven. Tijdens de bijeenkomst van het Zaans Beraad van 16 oktober zei wethouder Slegers op een vraag van Nick Hendriks (CDA)* over de kosten dat hij er vanuit ging dat de “inflatiecorrectie en dat soort zaken echt voor voor het rijk zijn”.
Geen Rijksmiddelen
Wat hij er op dat moment niet bij vertelde was dat het ministerie al op dat verzoek had geantwoord, namelijk dat die € 2 miljoen niet voldoende was en bovendien dat een verhoging “niet vanuit Rijksmiddelen gefinancierd of ondersteund [kan worden] met capaciteit en kennis.”
Slegers had die brief, die hij op 2 oktober al had ontvangen, nog niet gedeeld met de raad. Hij zegde dat op 16 november wel toe. Maar pas gistermiddag (27 november) kregen raadsleden de brief gemaild. In het raadsinformatiesysteem is de brief nog steeds niet beschikbaar. Pers en betrokkenen kunnen er geen kennis van nemen.
Een aantal oppositiepartijen gaat Slegers via een raadsinterpellatie waarschijnlijk donderdag 30 november tijdens de raadsvergadering op het matje roepen over zijn gebrek aan openheid.
Lees ook: Wethouder Slegers zit op brief: geduld raadsleden raakt op.
* In de eerder versie schreven we dat de vragen van Anna de Groot waren, dat klopte dus niet.
Door Piet Bakker. Bronnen: brieven van Zaanstad aan het Ministerie (mei 2023) van I&W en van het Ministerie aan Zaanstad (oktober 2023), eerder nieuws op De Orkaan, Zaanstad Beraad van 16 november. Afbeelding: geluidsscherm Koog a/d Zaan, 2023 (Google Streetview).
Helemaal top! De bewoners in koog winnen de jackpot!! Geen geluidswerende maatregelen, maar voor een paar miljoen verwijderen ze wel jullie enige toegangsweg tot de A8. Het kan weer op het eindeloze lijstje van Fuck Ups in Zaanstad. Wat een mega flop is dit project totaal. Mijn vorige commentaar hierover is niet eens gepost omdat het wederom te confronterend is. Idd elke euro gemeentebelasting is omgerekend, ja idd waardeloos. Succes bewoners!!! Vele beloftes voor vergunning aanvragen, helaas zien we in de praktijk weinig goeds ervan terug. Helaas.
Eigenlijk was het al misdadig dat toendertijd is besloten om een snelweg aan te leggen dwars door een dorp. De constante uitbraak van uitlaatgassen en de herrie van de voertuigen die zo'n 100 km per uur voorbij denderen is een dageliikse aanslag op de gezondheid. Mobiliteit is klaarblijkelijk belangrjjker dan gezondheid, de wereld op zijn kop.
En dan ook nog te beroerd om de omwonenden te beschermen tegen de 24/7 geluidsoverlast is, zich verschuilend achter de regeltjes, een regelrechte middelvinger naar die omwonenden.
Wie regeert er nu? De partij tegen de burger?
Huilen bij de Orkaan helpt echt niet. En hoe zwaar tillen al die omwonenden aan dat geluid. Laat ik het zo zeggen in DenHaag en Haarlem hebben ze nog nooit van een file op de A8 gehoord vanwege boze buurtbewoners. Ze gaan daar pas reageren als er veel boze koekblikrijders de partijen bestoken met telefoon en mail , niet het gezeur op een site