Op 14 januari organiseren het Fietsmuseum en de Fietsersbond Amsterdam een demonstratie om de gemeente Amsterdam met klem te verzoeken om budget vrij te maken voor de start en de uitvoering van de Sprong over het IJ: twee fietsbruggen en een voetgangerspassage tussen Amsterdam Noord en het centrum.
Dat gaat dus om de verbinding achter Amsterdam CS met Noord (Buikslotermeerplein). Ook Zaankanters die via Amsterdam naar ‘de stad’ fietsen maken gebruik van deze verbinding.
Op 22 februari 2022 heeft de gemeenteraad van Amsterdam het voorkeurbesluit aangenomen om de De Sprong over het IJ (twee fietsbruggen en een voetgangerspassage tussen Noord en het centrum) uit te voeren. Goed nieuws zou je zeggen, maar de organisatoren zijn toch niet erg optimistisch:
In de concept voorjaarsnota van 2023 wordt geen cent gereserveerd voor de ‘Sprong Over het IJ”. Daarmee vallen de fundamenten onder de toekomstige fietsbruggen en voetgangerspassage weg, terwijl Amsterdam Noord enorm groeit en de ponten vaak overvol zijn. Zonder gemeentebudget kunnen Amsterdammers tot Sint Juttemis wachten op de fietsbruggen en voetgangerspassage.
In Amsterdam-Noord wonen nu 100.000 mensen, in 2030 moeten dat er 150.000 zijn. Ook in de Zaanstreek zijn bouwplannen voor Achtersluispolder en Poelenburg.
De demonstratie is bedoeld om druk op het Amsterdamse college uit te oefenen omdat ze gaan besluiten welke grote investeringen ze gaan doen in de infrastructuur. Na de fietsdemonstratie wordt een petitie (‘fietsopstand’) aangeboden.
Er zullen ook raadsleden en leden van de Tweede Kamer meefietsen.
Op 14 januari 2023 begint de Fietsdemo ‘Kom over de Brug’ om 14.30 uur op het Buikslotermeerplein 2000, voor het Stadsloket Noord. Dan gaat het via de pont naar de Stopera waar de petitie wordt aangeboden. Vervolgens gaat de fietsdemo via de pont naar het eindpunt bij de NDSM.
Het is te gek dat je na twaalven 's nacht met de fiets niet meer van Noord naar Centrum kunt en omgekeerd..........kortom geen vaste 24 uurs verbinding.........Helemaal buitenom ja...........hallo................!!!!!!!!!!!!!!
Helemaal gelijk
Mensen die de brug willen komen volgens mij niet eens uit de regio.
Noord Amsterdammers zijn het gewend en v.v.
Laat de import van 't IJ afblijven.
Niet doen dus
Een brug belemmert het scheepvaartverkeer of je moet heel hoog gaan bouwen . Daarnaast moet de doorvaartopening ook nog eens heel groot worden , in ieder geval geen prettige fietstocht zonder motortje.
Misschien toch nog eens denken aan een spoorverbinding als door de Alpen waar je je auto de trein oprijdt. Fiets desnoods met fietser in een wagon met valhekjes , zodat je niet om kunt vallen en dan starten in Noord en eindigen naast CS. Hoeft niet zo snel te gaan als je er maar snel in en uit kunt. Desnoods met extra wagen voor de bakfietsen,tandems en andere vreemde fietsconstructies
Inderdaad, de pontjes kunnen het nu al niet aan. Dan heb je weinig alternatieven om aan de overzijde te komen. Als straks de 50.000 nieuwe inwoners aansluiten in de al maar langer wordende files voor de tunnels zal nog blijken dat die fietsbruggen een Amsterdam-overstijgend belang hebben ....
Hoog tijd voor bruggen (of tunnels) voor fietsers!
De enige pontverbinding die met hoog interval vaart is tussen Centraal Station en Buiksloterweg, de rest ligt vooral aan de kant (op te laden...) of vaart tergend langzaam of met een omweg naar de overkant.
Deze drie ponten (!) bij Centraal zijn echter soms zo druk dat deze vroegtijdig vertrekken omdat er niet meer passagiers op passen.
Ik vraag me af of wel eens is nagedacht over de intrinsieke waarde van zo'n grote open plas water. Met bruggen is dat grandioos naar de bliksem geholpen. Lekker die pont laten varen. Misschien op den duur grotere ponten inzetten, met meer capaciteit. Al dat gehaast, schiet niet op. Onthaasten en genieten van de overtocht. ;-)
Ik ken steden met bebouwing aan beide zijden Aan linkeroever heet de plaats Links en aan de rechteroever heet de plaats Rechts . Beide zelfstandige gemeentes hebben een pont of pontje en dat haalt nooit de landelijke pers.
Ik ken ook een stad aan de Maas met een fietstunnel, twee bruggen, ook geschikt voor fietsers, en een metro. Een brug aan de Oostkant en een brug in de stad zelf. Nog nooit iets gelezen over de noodzaak van een extra fietsbrug over de Nieuwe Maas.
Ik ken een stad aan het Y met een brug ( ook voor fietsers) aan de Oostkant, drie pontverbindingen en een supersnelle metro en die moeten ook zo nodig nog een extra fietsbrug. Niet nu, nee al 75 jaar. Als jochie van 6 las ik er in het Parool al over.
Als aan de rechteroever de plaats Oostzaan had gelegen (Noord ligt toch grotendeels op voormalig Oostzaans gebied) en op de linkeroever de plaats Amsterdam denk ik dat deze hele discussie nooit gevoerd zou worden.
Maar de komende 75 jaar is er in ieder geval weer genoeg schrijfstof voorhanden……