De Slinger, het fietspad van het Stadhuisplein naar Westerwatering in Zaandam, gaat morgen open.
Het lijkt erop dat Zaanstad speciaal voor deze nieuwe verbinding een eigen verkeersbord heeft laten ontwerpen: verboden voor kinderwagens en rolstoelen.
Zo groeit onze serie van opmerkelijke, onbegrijpelijke en vreemde verkeersborden in de Zaanstreek.
De Slinger is nu niet alleen verboden voor bromfietsers en snorfietsen (dat bord staat helemaal aan het begin bij het Smidspad) maar nu ook voor kinderwagens en rolstoelen. Eerder werd al door lezers geopperd dat ook ook bijzondere fietsen als tandems en bakfietsen maar beter weg konden blijven van het het steile en bochtige parcours dat ook wel aangeduid wordt als ‘de Haarspeld’ (een lezer opperde: de Paperclip, ook mooi).
Dat het berijden niet geheel zonder gevaar is weet Zaanstad ook wel. De Fietsersbond waarschuwde daar al eerder voor. De opening (gepland voor 15 juni) is daarom ook uitgesteld. Er komt extra signalering door borden en belijning in de bochten, de voorrangssituatie bij de Houtveldweg wordt verduidelijkt en de route voor voetgangers wordt beter aangegeven. Ook komen er verkeersregelaars.
Die borden dus. Hieronder het ‘nieuwe bord, dat we nergens anders hebben kunnen vinden (ook het ANWB-overzicht toont het niet), en daaronder het bord helemaal aan het begin van het Smidspad dat brommers en snorfietsen moet tegenhouden.
De mensen die met dit bord verboden wordt om gebruik te maken van de Slinger kunnen ook nog gewoon gebruik maken van de lift en oversteken via de aangegeven voetgangers- en fietsoversteekplaats.
Ben het overigens eens met de opmerking over het verbodsbord: handhaven wordt inderdaad erg lastig!
ach ja we weten telkens wel weer iets te z.....
maar voor alle voertuigen die niet over de slinger mogen is er een alternatieve route aangelegd........ de kurkentrekker door de fietsenstalling. toevallig zag ik reeds een fiets sierlijk de bochtjesdraaiend afdalen naar straatniveau! een overdekte skatebaan??
Jaap, het tunneltje is veel gevaarlijker voor een voetganger, er is een scherpe bocht en het is vrij donker ondanks de verlichting.
Wat ik niet begrijp is waarom voetgangers de trap moeten nemen. De noodweg tussen de legoblokken is ruim 5 meter breed en dat is bijna net zo breed als de voormalige Nietzovlotbrug waar fietsers en voetgangers wel samen gingen.
Een doorgetrokken witte of gele streep aanbrengen en je bent klaar.
Ja Bert, dat bedoelde ik ook met dat het tunneltje voor deze mensen geen optie is.
@ siem van westen
Of dit nou gez..k is of niet, dat is ieder z'n mening en dat mag maar niet vergeten dat het hier over een project gaat dat zeer veel geld heeft gekost en wellicht nog gaat kosten, dan mag je verwachten dat daar van te voren heel goed over nagedacht wordt toch ?
Conclusie: het is een fietspad. Nou meen ik me te herinneren dat je als voetganger op een fietspad je mag voortbewegen mits er geen andere mogelijkheid is om je weg te vervolgen.
Wie weet op het volgende het antwoord: is iemand in een rolstoel, welke soort dan ook, achter een rollator, of op een scootmobiel of een duwer van een kinderwagen een wandelaar of ???
En hoe werkt dat voor mensen die geen of moeizaam traplopen? Iemand op krukken ofzoiets?
Ja, Gre, ik weet niet beter dat iemand achter een buggy, kruiwagen of rollator gewoon een voetganger is die dus van het fietspad gebruik mag maken wanneer er geen voetpad aanwezig is.
Natuurlijk wel met het advies aan de kant tegen de fietsrijrichting in lopen zodat je het verkeer aan ziet komen.
Dat mag zelfs op de openbare weg bij gebrek aan voetpad.
En dit geldt inderdaad niet alleen voor kinderwagens.
Een fantasie-verkeersbord neerzetten helpt verandert hier niets aan.
En Zaanstad, kom nou niet met het argument dan nemen die het tunneltje maar, je zult toch met de rollator helemaal om moeten lopen door de tunnel.
En trouwens, daarvoor is dit miljoenen kostende bruggetje toch niet gemaakt toch ?
Nee, gewoon weer niet over nagedacht.
Misschien een idee die rare overspannen eenrichtingsborden van de Gracht ( zijn gelukkig alweer verdwenen zag ik, de corona loopt toch op zijn eind ? ) hiervoor te gebruiken ?
Eén kant voor fietsers en één kant voor lopers en dat dan op even- oneven dagen om en om. Wordt het nog overzichtelijker :-)
Ik hoorde trouwens van een verkeersregelaar daar dat elektrische scooters daar naar het schijnt wel mogen rijden want die zijn volgens de wet gelijk aan een elektrische fiets. Weleens gezien hoe snel die dingen kunnen rijden ?
Als COPD patient met hartklachten is het voor mij inderdaad bezwaarlijk om trappen te lopen. En ik ben echt niet de enige. Om Maarten Toonder te parafraseren: wat is het kukel van degene die dit bedacht heeft? (https://www.woorden.org/woord/minkukel)... Komen de verhoogde fietspaden op de bruggen en de afsluiting van de dam voor doorgaand fietsverkeer ten behoeve van de commercie (horeca) uit datzelfde "brein"? Als het allemaal niet zo dieptreurig was, zou ik er hartelijk om kunnen lachen...
Gistermiddag voor het eerst over de Slinger gefietst en er is niets gevaarlijks aan, de bochten zijn ruim en overzichtelijk en de kans op ongelukken is nihil.
Straks in de winter kan het glad zijn, dan lijkt het me daar gevaarlijk maar de gemeente heeft nog geen bakken voor strooizout neergezet.
Om even terug te komen op dat rare bord,ik begrijp nu waarom het er staat.
Een stuk verderop staat een bord "verboden voor voetgangers" en moeten voetgangers via een trap hun weg vervolgen, loop je door dan wordt je terug gestuurd door een verkeersregelaar.
Mensen met kinderwagens, rollators etc, of in een rolstoel kunnen daar niet naar beneden.
Het bord is dus niet geplaatst omdat het er steil is want dat is het niet echt.
Zal de gemeente bedoelen dat je daar niet mag lopen met iets dat kan rijden?
Dus kinderwagens, rollators, rolstoelen, kruiwagens, bolderkarren, steekwagens, kinderen op skelters, etc?
Ook heeft de gemeente bord C21, max. totaalgewicht voertuig, veranderd.
Op Google Streetview is te zien dat dit 3,0 ton was en dat is 2,5 ton geworden.
meer tape!
Leuk detail, die vuilcontainer op het fietspad. Veiliger kunnen we het niet maken. Zou hij zelf het fietspad zijn afgereden? Daar verzinnen we dan wel weer een bordje voor.
Die ambtenaren zitten toch vol humor dat moet je ze toegeven, maar of ze het verder zelf nog begrijpen.....????
Heeft een gemeente de bevoegdheid om verbodsborden toe te voegen aan de officiële bestaande? Zo ja, dan hou ik mijn hart vast voor wat nog meer verzonnen wordt.
Sjees, hoe zit het nou met rollators?? En De Paperclip 📎, ik ben voor !
Precies. Skateboarden lijkt me ook niet verstandig, of rolschaatsen. Wat is er mis met 'een gewaarschuwd mens telt voor twee' en een waarschuwing voor de helling plaatsen? Verkeersbord J7: Gevaarlijke daling. Aan de andere kant eventueel J6: Steile helling.
Dat zelf-verzinnen van verkeersborden (of oplossingen voor bijvoorbeeld bruggen) komt de verkeersveiligheid niet ten goede.
Moeten ze de borden wel aan de goede kant zetten want je weet maar nooit bij de gemeente.
Nogal vreemd zo'n bord als je bedenkt dat Zaanstad een inclusieve gemeente wil zijn, d.w.z. dat mensen met een beperking niet worden uitgesloten. Hier gebeurt dat dus expliciet.
Van de andere kant kun je je afvragen wat de betekenis is van een bord dat niet in het RVV voorkomt. Kun je daar wel op handhaven?
Denk niet dat je iemand daarvoor kunt bekeuren Rob.
Dit soort borden staat gelijk aan bv de éénrichtings-loop-borden op de Gedempte Gracht, net zo onzinnig.