Toen boekbinder Erik Schots zondag aan het begin van de avond in zijn atelier in Krommenie kwam, rook hij een indringende ‘petroleumachtige’ geur.
Maar het was al schemerig, hij zag niet direct iets en besteedde er niet te veel aandacht aan.
Pas de volgende dag zag hij dat het Zaanse houten pandje en de planten in zijn tuin onder de vlekken zat. De vloeistof was duidelijk uit de lucht gekomen, en stonk. Kerosine vermoedt hij.
Bij nadere inspectie bleek het ook op de auto’s en garagedaken rond het atelier te zitten (na het filmpje tikken we verder vanonder onze plu):
Het dumpen van brandstof (fuel dump) is verboden. De mag in uitzonderlijke gevallen als het ‘in het belang van de veiligheid noodzakelijk’ is. De gezagvoerder moet hiervan dan melding maken bij de Luchtverkeersleiding Nederland. Wij belden hen en stelden de volgende vragen:
- Is het incident (lozen van kerosine) bekend?
- Zo, ja, waarom was dit noodzakelijk?
- Is hiervoor toestemming gevraagd/ verkregen?
- Tot wie kan de bewoner zich wenden voor een schadevergoeding?
- Hoe vaak is het dit jaar voorgekomen dat er boven land geloosd werd?
Hier de antwoorden: geen fuel dump volgens de Luchtverkeersleiding, maar wat dan wel?
Ook belden we met de woordvoerder van wethouder Krieger (Milieu). We zijn benieuwd of Luchtverkeersleiding Nederland de gemeente waarboven geloosd wordt op de hoogte stelt.
Het film,- en fotowerk is van Josefien Gigengack (zij van die bijvriendelijke bijenbakken waarvan ze hoopt dat die de kerosinedans zijn ontsprongen).
Aanhakend op de reactie van Walter, zulke grote vlekken, dat kan geen kerosine zijn. Indien illegaal gedumpt veranderd kerosine in een aerosol (nevel) maar evengoed zeer schadelijk en te ruiken. Wat onderwonenden opperden, uit het landingsgestel, dat is ook niet mogelijk. De vele flaps en het landinggestel werken op hydroliek. Dat is een systeem dat op oliedruk werkt en die olie ruikt heel anders dan benzine / kerosine. Bovendien zou het betreffende toestel dan een serieus probleem hebben. Een gebeurtenis met veel vraagtekens.
Henk Visser (lid SOS)
Wordt lid van de Saense Onderwonenden Schiphol. KMZ tel.6353580, kmz@dds.nl
Nu weet ik waar die vlekken op de auto vandaan komen. Wat asociaal. Ze mogen wel een hele goede bedenken. Niet normaal!
En wij maar gedwongen worden binnen een paar jaar allemaal elektrisch te rijden ( onmogelijk, maar goed ) dit alles zogenaamd voor het milieu.
Ja ja.
Mij onbekend waar de vloeistof vandaan kwam, maar uit een vliegtuig zeker niet. Dat zal, ook vanaf enkele honderden meters hoogte, vernevelen. De grote vlekken op de foto’s te zien, zijn niet van nevel afkomstig.
Daarbij komt, De zee ligt voor een vliegtuig praktisch om de hoek en zal eerder daar fuel dumpen dan boven land, wat al zo uitzonderlijk is dat een dergelijk geval al in de landelijke media terecht had gekomen.
Zeer benieuwd naar de reacties van de LN.
Dit zie ik vaker gebeuren, ik kijk uit op het zuidwesten, vrije hemel en zie dus de vluigtuigen gaan.
Hele nevelwolken komen van de vleugels maar ik weet niet of het kero is dat het ontijzen is.
Weet alleen dat ik dit regelmatig zie gebeuren.
Ja, ik kijk veel naar buiten, veel groen hier gelukkig.
Bij de KMZ-werkgroep SOS - Saense Onderwonenden Schiphol - is bekend dat dit vaker voorkomt. Vorig jaar op de Gele Ring in Saendelft liep een heel spoor over de schutting en door de rest van de tuin.
Een akelige klus om van die vlekken af te komen, en gezond lijkt het me ook niet...
Winnie, hoe is dat afgelopen? Kan nu met de auto’s naar de wasstraat en gaan boenen. Als ik iets vervuil of stuk maak ben ik ook aansprakelijk. Ik werd na 8 verschillende telefoontjes niet veel wijzer en werd doorverwezen naar ‘schipholwebsite’ die niet te vinden is als je het zo intikt zoals zij het doorgaven.
De desbetreffende onderwonenden hebben met sop alles schoon staan boenen. Helaas hebben zij het incident toen nergens gemeld... Ik heb geen idee waar je je zou moeten melden voor een vergoeding o.i.d.
Desbetreffende onderwonenden opperen het volgende: vloeistof uit leidingen behorend bij het landingsgestel? Dat dat dan lekt bij het uitklappen daarvan?
Dat het van een sportvliegtuigje zou zijn lijkt me onzin...