Met als weinig aan de verbeelding overlatende kop ‘De chaos bij busvervoerder EBS’ heeft SP-Tweede Kamerlid Bart van Kent vragen gesteld aan Vivianne Heijnen (CDA), staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.
Van Kent wil weten wat de staatssecretaris vindt van de problemen die EBS heeft met het vervoer in Noord-Holland, Flevoland, Gelderland en Overijssel. In al deze vier gebieden waar EBS de aanbesteding gewonnen heeft, kampt de vervoerder met aanzienlijke rituitval. Daarnaast is er volgens Van Kent sprake van technische mankementen aan bussen en laadinfrastructuur en personeelstekorten.
Aanbesteding
Van Kent zet ook vraagtekens bij de aanbesteding: “Deelt u de mening dat openbaar aanbesteden heeft geleid tot verslechtering van het streekvervoer? Zo ja, welke alternatieven ziet u hiervoor?” Eén suggestie doet hij alvast: “Kunt u samen met de verantwoordelijke provincies kijken naar de mogelijkheden om de concessies over te nemen in eigen beheer?”
Van Kent stelt dat al 25 procent minder wordt gereden dan was toegezegd. In Flevoland, Gelderland en Overijssel wil EBS 10 procent van alle ritten schrappen. In Noord-Holland wordt een afgeschaalde vakantiedienstregeling gereden.
Om hoeveel procent het in Zaanstreek-Waterland gaat, heeft EBS niet bekend gemaakt, het is niet meer mogelijk om na te gaan hoeveel EBS laat uitvallen omdat die geschrapte ritten niet meer in de app te zien zijn. De Vervoerregio lijkt de busmaatschappij te steunen in het achterhouden van deze informatie.
Regioraad
De Orkaan vroeg de Vervoerregio om de weekrapporten die EBS aan de Vervoerregio stuurt over de uitval, maar die krijgen we dus niet:
“Op dit moment is met de regioraad afgesproken dat er een maandelijkse rapportage wordt gedeeld over de EBS uitval. Los daarvan is het gebruikelijk dat we dit soort informatie altijd eerst naar de regioraadsleden en stakeholders sturen voordat we deze delen met de pers. Afgelopen donderdag heeft de heer Kerkhoven in het Zaans beraad aangegeven voornemens te zijn een verzoek in te dienen in de regioraad voor een wekelijkse rapportage over de EBS uitval. Omdat dit eerst ingewilligd moet worden door de regioraad kan ik nog niet op de zaken vooruitlopen. De eerstvolgende regioraad vindt plaats op 5 maart.”
Het antwoord roept vooral vragen op. Ten eerste kan er niks met de regioraad zijn afgesproken omdat de maandelijkse rapporten pas op 19 januari door bestuurder Gerard Slegers zijn aangekondigd: “wij stellen vanaf deze maand op basis van de weekoverzichten van EBS een maandrapportage voor u op.” De Regioraad heeft daarna niet vergaderd, dus van een afspraak kan geen sprake zijn. Dat het ‘gebruikelijk’ is eerst regioraadsleden te informeren is een smoesje om de weekrapporten geheim te houden terwijl ze gewoon openbaar zouden moeten zijn. En dat we het niet krijgen omdat “Kerkhoven in het Zaans beraad heeft aangegeven voornemens te zijn een verzoek in te dienen in de regioraad voor een wekelijkse rapportage over de EBS uitval” is ook onzin. Dat een lid een ‘voornemen’ heeft (dus die vragen nog niet gesteld heeft) kan nooit een reden zijn om iets niet openbaar te maken, opnieuw een smoesje van de Vervoerregio om de daadwerkelijke uitval onder de pet te houden.
Maar waarom? Wat is het belang van de Vervoerregio om te melden dat de ‘verwijtbare’ uitval (wat is dat eigenlijk?) bij EBS de laatste week van januari slechts 1,4 procent was? Reizigers hebben een geheel andere beleving. Waarom moet EBS uit de wind gehouden worden? De Orkaan gaat de vraag omzetten in een formeel Woo-verzoek (Wet openbare overheid).
Door Piet Bakker: Bronnen: Kamervragen, antwoord van Vervoerregio, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.
heel die EBS die moeten ze eruit halen
hier in hulshorst rijden ze ma 1x peruur en dan komen ze gewoon niet sta je daar smorgens weer 2 uur tewachten voor dat ereen bus komt zaterdags kom ik van mijn werk uit zwolle kom ik in nunspeet reiden ze niet meer bel een busje die komen ook niet opdagen hoe moet ik dan na huis of sta ik 4 uur tewa chten in nunspeet om dat ergewoon geen bussen rijden na een lange dag van wrrken moet ik dan in bushokje slapen in nunspeet doe er wat aan en zorg dat wij op tijd op ons werk kunnen zijn als de bussen niet komen en wij onze baan verliezen betaals EBS ons dan ik ben afhankelijk van de bus zorg ook dat mensen zoals ik in buiten gebied wonen in hulshorst dat de bussen om het half uur rijden EBS haal die bus maatschapij er gelijk uit rammelende bussen
Wat het nog wranger maakt, is dat de gemeente daarnaast wil dat burgers hun auto inruilen voor fiets of openbaar vervoer, door het aantal parkeerplaatsen in woonwijken aanzienlijk in te krimpen. In Rooswijk wordt bijvoorbeeld een flat gebouwd waar 44 appartementen komen waar slechts 19 parkeerplaatsen voor worden gerealiseerd. En dat in een deel van de wijk waar nu al parkeerproblemen zijn waardoor mensen op de stoep parkeren en meerdere bewoners van hun tuin een parkeerplaats hebben gemaakt. We worden dus actief onze auto's uitgepest terwijl tegelijkertijd het aanbod van openbaar vervoer aanzienlijk verslechterd.
Ik wil me dolgraag inzetten voor het milieu maar dit is de wereld op zijn kop. Zorg dan in de eerste plaats dat het openbaar vervoer in orde is!
Wie is er in vredesnaam verantwoordelijk voor deze aanbesteding. Heeft deze persoon zitten slapen?! Op basis waarvan werd deze aanbesteding gedaan en als het busvervoer zo'n probleem blijft, kunnen er dan tenminste meer parkeerplaatsen bij? Een stuk of 40, graag.
EBS verwijderen van hun volmacht om voor onse regiobhet vervoer te mogen verzorgen. Zaanstreek en Waterland en tussenliggende gemeenten via het GVB laten vervoeren.
dan wordt er eindelijk iets gedaan aan die decennia lange slechte verbinding met de hoofdstad en om liggende gemeenten. Wat mij betreft heropen de gesprekken en Welkom Tram/Metro Welkom GVB/R-net
Beste Orkaan, waar is mijn reactie? Ik had deze website nog wel zo gecomplimenteerd over de journalistiek die hier bedreven wordt. En dan wordt mijn kritische, maar terechte reactie richting de heer Slegers eerst geplaatst en uiteindelijk toch verwijderd.
Er is geen relatie tussen complimenten of kritiek die uitgedeeld wordt en het al dan niet toelaten van reacties. De niet toegelaten reactie bevatte een ernstige beschuldiging die op geen enkele manier onderbouwd werd. En aangezien wij juridisch aansprakelijk zijn voor alles wat op de site verschijnt zijn we daar streng in.
Was de Vervoerregio maar net zo streng, onpartijdig en onafhankelijk als jullie, dan was het EBS-probleem allang opgelost geweest...
Wordt het niet eens tijd om een uitgebreid onderzoek naar het functioneren van de regioraad te laten doen na deze wanprestaties?
Wanneer beseft de heer Slegers dat hij niet geschikt is voor zijn functie en stopt met zijn baan zodat de reizigers eindelijk serieus genomen gaan worden met een hopelijk deskundiger opvolger.
Goede actie van de Orkaan om een formeel Woo verzoek te doen over het aantal uitgevallen ritten maar helaas was er deze week in het nieuw dat het veel te lang duurt voor er antwoord komt op het verzoek
Het drama EBS is nog lang niet afgelopen.
Misschien ook verstandig om die Vervoerregio onder de loep te nemen? Stinkt toch ook aan alle kanten.
heel die vervoerder ebs had gewoon niet mogen komen precies het zelfde hier in regio Zuid-Holland ook hellemaal waardeloos vallen alleen maar bussen uit personeel is ronduit asociaal en blijven maar bussen uit vallen of komen gewoon hellemaal niet op dagen echt een vreselijke bus bedrijf.
Ik moet regelmatig in Den Haag bus 456 van EBS hebben, vanaf beginpunt bij het Haga ziekenhuis. Of vanaf een Haagse halte weer terug naar het eindpunt. Omdat die in Den Haag ook bij een aantal halten stopt, waar geen bussen van een andere OV-vervoerder stoppen. Dan valt het ook regelmatig op, dat sommige ritte die tussen 16.00 uur en 18.00 uur zouden moeten komen, dus helemaal niet komen. Wanneer er dan een bus komt, doet de chauffeur er het zwijgen toe waarom er niet eerder een bus geweest is.
Dit is wat gebeurt als je taken die gewoon overheidsdiensten zouden moeten zijn aan derde partijen uitbesteed. Dit soort diensten zijn gewoon niet winstgevend genoeg om aan marktdenken over te laten. De "winsten" hieruit zie je alleen in economische groei en verbeterde koopkracht, maar dat staat nou eenmaal niet goed in je kwartaalrapport of je aandeelhouders. Het neoliberalisme is een gif, iedereen die er anders over zegt is aan t liegen.