Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat wil dat Schiphol maximaal 478.000 vluchten per jaar gaat verwerken. De Tweede Kamer wil dat het teruggaat naar 467.000. Alleen dan zou het kunnen lukken om 17 procent minder mensen ‘ernstig gehinderd’ te laten zijn door de geluidsoverlast van Schiphol.

Het doel van het kabinet is nog steeds 20 procent minder ernstig gehinderden, maar dat was al op de langere baan geschoven (net als het schrappen van de nachtvluchten). De 478.000 van Madlener zou voor 15 procent minder gehinderden moeten zorgen. De Tweede Kamer heeft nu via een motie toch om 467.000 gevraagd. Die motie werd gesteund door coalitiepartij NSC. Madlener hoeft een motie niet uit te voeren, of NSC daar een probleem van maakt hangt van hun politieke moed af.

Minister Madlener zei eerder dat de Europese Commissie gemeld zou hebben dat een krimpplan van 17 procent volgens de Europese Commissie ‘juridisch kwetsbaar’ zou zijn. De Europese Commissie ontkende tegenover de Volkskrant dat ze die waarschuwing hebben gegeven.

Het oude maximum was 500.000 maar dat werd voor het laatst in 2019 gehaald. De nieuwe bovengrens moet in 2025 ingaan. Hoe de reductie echt minder mensen met geluidsoverlast oplevert wordt in de gaten gehouden. KLM en Schiphol zijn het niet met de plannen eens en twijfelen aan de berekeningen.

In de eerste elf maanden van 2024 zijn er 436.000 vluchten van en naar Schiphol gegaan, 4 procent meer dan in 2023. Het aantal vluchten zal dit jaar waarschijnlijk rond de 475.000 uitkomen. Dat een nieuwe bovengrens van 478.000 ‘ingrijpend’ is zoals Madlener stelde, kan daaruit niet worden afgeleid.

Zaanstad

In het Zaanstad Beraad van afgelopen week werd wethouder Wessel Breunesse bevraagd over Schiphol. Volgens hem kan de gemeente weinig doen: ‘het Rijk aan zet’. Maar het hielp volgens Breunesse niet dat er steeds verschillende plannen werden gemaakt: ‘dat leidt niet tot herstel van vertrouwen van inwoners’. Zaanstad blijft voor afschaffing nachtvluchten. Daar zit volgens Breunesse de grootste overlast.


Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). November 2023 t/m februari 2024 komen uit op 35.000, maart, april en mei liggen daarboven. Vanaf mei ligt het aantal boven de 40.000 per maand. November 2024 ligt daar onder met 37.000 vluchten.

In 2017, 2018 en 2019 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. In de corona-jaren 2020 en 2021 lag daar fors lager. In 2022 ging het alweer om 398.000 vluchten. In 2023 werden 442.000 vluchten afgewerkt. Hieronder de totalen vanaf 1992. In 2024 gaat het om januari t/m november (436.385).

Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur). De cijfers over 2024 betreffen alleen januari t/m november).

Lees ook Ons Schiphol-dossier

Door Piet Bakker op basis van nieuwsbericht Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en reacties van KLM en Schiphol in de Volkskrant. Cijfers: Schiphol, grafieken en foto: De Orkaan / Amy Schermer.