Wethouder Stephanie Onclin (VVD) van Zaanstad is één van de twee wethouders die op donderdag 26 september aan mogen schuiven bij de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken van de Tweede Kamer. Die commissie organiseert dan een rondetafelgesprek over de financiële positie van gemeenten.
Aanleiding zijn de aangekondigde forse bezuinigingen die gemeenten in 2026 gaan treffen. Die zouden aanvankelijk vergezeld worden van nieuwe belastingplannen zodat gemeenten de bezuinigingen zouden kunnen opvangen, maar die plannen zijn er niet terwijl de bezuinigingen wel doorgaan.
Bij de Kamercommissie wordt gepraat over hoe de gemeentefinanciën er op dit moment voorstaan, de verwachte effecten van de geplande kortingen op de lokale voorzieningen.
Deskundigen
Bij het rondetafelgesprek sluiten twee deskundigen aan: Peter Verheij, raadslid Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) en Maarten Allers, hoogleraar economie en directeur Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).
Behalve Stephanie Onclin neemt ook Mark Teutelink, wethouder van Enschede, deel aan het gesprek. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is uitgenodigd en een vertegenwoordiger van Raden in Verzet. Namens die club – verontruste gemeenteraden – sprak raadslid Anna de Groot uit Zaanstad (SP) het VNG congres van 26 juni toe. Wie namens de raden zal deelnemen is nog niet bekend, De Groot zit in ieder geval op de publieke tribune heeft ze De Orkaan laten weten.
De bijeenkomst is op donderdag 26 september 2024 van 16.30 tot 18.45 uur in het gebouw van de Tweede Kamer en ook online te volgen. Het rondetafelgesprek is ook een voorbereiding op het
commissiedebat ‘Financiën decentrale overheden’ dat gepland staat op dinsdag 1 oktober 2024 om 16.30 – 20.00 uur. Ook die vergadering is openbaar en online te volgen.
Ravijn
Zaanstad heeft eerder aangegeven dat de Gemeentewet voorschrijft dat het rijk verplicht is gemeenten te compenseren voor de kosten van de taken die zij moeten uitvoeren. Er dreigt een ‘ravijn’ in de financiën omdat in 2026 de gemeenten minder geld krijgen (maar niet minder taken), pas ‘uiterlijk in 2028’ krijgen de gemeenten weer voldoende geld. Zaanstad (en 99 procent van de andere gemeenten) gaf tijdens het VNG-congres van juni aan dat het kabinet in 2026 en 2027 extra vergoedingen aan gemeenten moet geven om aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen. Daarmee wordt ‘het ravijn’ afgewend.
De oproep is dus voor het nieuwe kabinet en de nieuwe Minister van Financiën Eelco Heinen (VVD).
In mei van dit jaar legde wethouder Onclin uit aan De Orkaan wat het ravijnjaar inhield:
Door Piet Bakker. Bronnen: brief Tweede Kamer, informatie van Anna de Groot en eerder nieuws op De Orkaan.
we gaan het nu al merken een tekort van 19 miljoen er komt geen sporthal Krommenie....dat is volgens mij niet alles. ..ze zeggen van niet maar ik voel een belasting verhoging aankomen....misschien eens stoppen met dure aanbestedingen die altijd duurder uitvallen.
Maar hopen dat buurthuizen. kinderboerderijen worden ontzien ...ik maak hier zelf geen gebruik van maar velen wel in Zaanstad
Het Ravijnjaar is juist iets dat de 'gewone' burger zal treffen. Gemeenteraden zullen besluiten moeten nemen die diep ingrijpen in het leven van de 'gewone' burger. Dat kan - bijvoorbeeld - gaan om het sluiten van zwembaden, of - bijvoorbeeld - om het opheffen van kinderboerderijen, of - bijvoorbeeld - het sluiten van buurthuizen. Maar het kan ook zijn dat gemeenten (nog meer) gaan bezuinigen op groenonderhoud, het ophalen van huisvuil, etc. Met andere woorden: de wethouder van Zaanstad en de gemeenteraden strijden juist voor het behoud van de voorzieningen van de 'gewone' burger. De opmerking 'overheden zijn erger dan rupsjes nooit genoeg' mag je nog een keer uitleggen ..........
Ik hoor nooit iets over het Ravijnjaar voor de "gewone" burger terwijl ik naast het filmpje een kop zie staan over een foutje. Ik heb daar trouwens ook niets van mogen meemaken.
Overheden zijn erger dan rupsjes nooit genoeg.
Het Ravijnjaar is juist iets dat de 'gewone' burger zal treffen. Gemeenteraden zullen besluiten moeten nemen die diep ingrijpen in het leven van de 'gewone' burger. Dat kan - bijvoorbeeld - gaan om het sluiten van zwembaden, of - bijvoorbeeld - om het opheffen van kinderboerderijen, of - bijvoorbeeld - het sluiten van buurthuizen. Maar het kan ook zijn dat gemeenten (nog meer) gaan bezuinigen op groenonderhoud, het ophalen van huisvuil, etc. Met andere woorden: de wethouder van Zaanstad en de gemeenteraden strijden juist voor het behoud van de voorzieningen van de 'gewone' burger. De opmerking 'overheden zijn erger dan rupsjes nooit genoeg' mag je nog een keer uitleggen ..........
"Rupsje nooit genoeg, als de overheid gaat bezuinigen bedoelen dat ze meer belasting gaan heffen, als de "gewone" burger bezuinigd dan betekend dat dat er bepaalde dingen niet gedaan worden.
Daarbij vind ik dat er misschien verkeerde prioriteiten gelegd worden met betrekking tot besteding van belastingelden dan wel dat er niet zorgvuldig genoeg met belastinggeld wordt omgegaan. (zie aangehaald foutje voor 825 huishoudens en de niet aflatende soap omtrent nieuwe aanbestedingen waarbij goedkoop altijd duurkoop wordt.
Iedereen heeft andere ideeën voor wat betreft de besteding van de belastinggelden. Persoonlijk vind ik ook dat in een aantal gevallen belastinggeld anders besteed zou moeten worden. We leven echter in een democratie en door te stemmen bepaal ook jij hoe belastinggeld wordt uitgegeven. Ook als je niet gaat stemmen, trouwens. Fouten worden overal gemaakt, helaas! Als de overheid gaat bezuinigen betekent dat niet per definitie dat de inwoners meer belasting moeten gaan betalen. Als de overheid gaat bezuinigen, betekent dit vaak dat er voorzieningen voor inwoners worden geschrapt of beperkt. In het geval van het Ravijnjaar, zullen voorzieningen worden aangetast. De meeste gemeenten zijn niet voor het verhogen van belastingen, maar soms komen die er niet onderuit om belastingen te verhogen. Omdat gemeenten maar een klein belastinggebied hebben (gemeenten krijgen vooral geld uit het gemeentefonds) zijn er beperkt mogelijkheden om gemeentelijke belasting te heffen. Er zijn er wel een paar: OZB, rioolheffing, reinigingsrechten, toeristenbelasting, forensenbelasting, parkeerbelasting, hondenbelasting, precarioheffing, reclamebelasting, baatbelasting, staangelden, marktgelden, leges, vermakelijkhedenretributie en afvalstoffenheffing. Als het gaat om heffingen mag de gemeente niet meer heffen dan de begrote kosten die gedekt worden met de heffing, dit heet kostendekkenheid. De OZB mag zich binnen een bepaalde bandbreedte bevinden, dus kan niet onbeperkt verhoogd worden. Aanbestedingen zijn best wel ingewikkeld, maar er móet Europees aanbesteed worden als een overheidsopdracht gelijk is aan of hoger is dan de Europese drempelwaarden. Ik deel trouwens je ergernis dat projecten bijna altijd duurder uitvallen dan oorspronkelijk begroot. Maar ik zou niet onmiddellijk de conclusie trekken dat overheden rupsjes nooitgenoeg zijn.
Gemeenten zouden zich met hand en tand moeten verzetten tegen dit centrale besluit.
Het is een vorm van onbehoorlijk bestuur, veroorzaakt door waanzinnige uitgaven van het vorige kabinet.
Dat wordt gemakshalve geplukt bij de toch al zwaar financieel getroffen burger.
De WOZ belasting zal alle grenzen van fatsoen overschrijden.
En om nog meer geld binnen te halen is het de bedoeling om het eigen huis in box 3 onder te brengen, waardoor ouderen gedwongen worden hun zuur verdiende woning te verkopen.