Reizigers naar Krommenie-Assendelft maakten het in de afgelopen zo’n 4 à 5 keer per dag mee: de aangekondigde trein rijdt niet.
De NS laat bij vertraging de trein uit de richting Amsterdam niet verder dan Wormerveer rijden.
Omdat de trein dan ook Uitgeest niet bereikt en vanuit daar dus ook niet terug naar Amsterdam rijdt, valt ook die trein uit.
Op de website Madalton.nl wordt het allemaal keurig bijgehouden. 137 in juni, 33 de afgelopen week en 9 vandaag (was dus gister, de laatste juni-dag, dankzij een wisselstoring die ochtend).
De maker is op Twitter actief onder de naam Arnoud:
“Als dagelijkse treinreiziger op het traject Uitgeest – Amsterdam Centraal merk ik dat er stelselmatiger treinen niet verder rijden dan station Wormerveer. Reizigers op Krommenie en Uitgeest worden hierdoor benadeeld met een extra reistijd van ± 15 minuten. Om deze trend inzichtelijk te maken houdt deze website vanaf 06/06/2017 de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse statistieken bij hoeveel treinen er uitvallen op station Krommenie-Assendelft.”
Er is ook een verklaring voor:
“Volgens één van de machinisten die ik hierover heb gesproken valt een trein met een vertraging langer dan 5 minuten uit op station Wormerveer. De verklaring hiervoor is dat het een machinist minimaal 7 minuten kost om een trein uit te schakelen aan de ene kant en startklaar te maken aan de andere kant. Als deze trein door was gereden naar Uitgeest dan was de kans groot geweest dat hij daar alweer begon met vertraging. Volgens medewerkers van de klantenservice van de NS kan de trein deze vertraging niet meer inlopen.”
De achterliggende reden is uiteraard dat de NS afgerekend wordt op de vertragingen die treinen oplopen. Treinen die uitvallen zijn niet vertraagd. Jammer voor de reiziger.
Foto boven: De Orkaan (trein in Zaandam heeft al 4 minuten vertraging naar Uitgeest).
En dan het te ver doorrijden van treinen op Koog aan de Zaan (Koog Bloemwijk). Vergeleken met de uitval op Uitgeest wellicht klein bier, maar toch bijzonder irritant. Ik verwacht van een machinist dat hij kan inschatten hoe lang zijn trein is. Vaak wordt er veels te ver doorgereden naar het eind van het perron, waar geen uitgang is, zodat alle uitstappende reizigers onnodig dat extra eind weer terug moeten lopen. En zelfs de keurig op tijd wachtende reizigers opeens een eind moeten hollen om toch nog die trein te halen.
Het irritantste is nog dat er zoveel tijd zit tussen de melding van de uitval de ene kant op (naar Uitgeest) en de melding van de andere kant op (van Uitgeest). Als je vaak met de trein reist dan weet je dat, maar er zijn ook altijd mensen die niet zo vaak met de trein reizen en dan onaangenaam verrast worden. De doorgewinterde treinreiziger wordt niet verrast, wel onaangenaam getroffen.
En wat ook heel vervelend is: de verwarring op station Wormerveer over de vraag van welk perron de volgende richting Uitgeest dan gaat.
Wat zijn ingestelde KPI's nu weer ?? Ik zou willen dat al die instanties eens een keer stopten overal afkortingen voor te bedenken. De reactie van R Berk snap ik op die manier niks van.
En hijzelf blijkbaar ook niet. Ik heb wellicht betere woorden voorhanden .
Targets terrorisme...;-) winstbejag zo anders u wilt.
Dat is het gevolg van de ingestelde KPI's. Er worden maatregelen getroffen om de KPI te halen terwijl het neveneffect: de ontevreden, weglopende reiziger niet meetelt. Dit is ook slecht in een KPI te vangen. Het effect op het bedrijfsresultaat is wel logisch voor een ieder maar ook niet direct meetbaar.
Daarom pak ik tegenwoordig vaker de auto dan de trein!