De journalisten van de regionale bladen van het Telegraaf-concern, waaronder Dagblad Zaanstreek, zetten sociale media in bij hun verzet tegen het plan om een kwart van de 185 arbeidsplaatsen bij de kranten te schrappen.
Via Twitter wordt de strijd via de hashtag #ditismijnkrant gevoerd, terwijl ze ook een Facebook-pagina gemaakt hebben die inmiddels ruim 1300 likes heeft.
Het is een gezamenlijke actie van de journalisten van het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en Gooi- en Eemlander.
Het gevolg van de bezuinigingen is dat er minder journalisten bij de regionale edities komen en dat het niet-regionale deel meer gebruik zal gaan maken van Telegraaf-nieuws.
Wij zeggen: steun die actie! (en niet alleen omdat ze het Orkaan-lettertje in het logo gebruiken).
Op de site van het Noordhollands Dagblad staat:
Op de barricaden! Voor onze krant, in ook al zijn digitale verschijningsvormen, voor onze lezers en voor onafhankelijke nieuwsvoorziening in de haarvaten van eigen stad en streek! Lees hier alles over onze actie #ditismijnkrant.
Wij willen met positief getoonzette initiatieven de focus leggen op de noodzaak van een regionale krant. Deze acties zullen zowel op als buiten de werkvloer plaatsvinden. U als lezer zal geen last ondervinden van #ditismijnkrant.
Hieronder alle tweets
Als men facebook gaat gebruiken en twitter en al die andere sociale onzin dan gaat het in mijn ogen zeker niet werken en is het over en uit en einde oefening
Geef mij maar de papieren editie, mocht dan niet meer lukken vanwege te duur dan zeg ik, jammer dan
Misschien wordt het weer tijd voor stenciltjes van illegale edities van de Typhoon en het Parool
Ik lees de dagelijkse berichten in de nederlandse kranten op internet omdat ik 1300km ver weg woon en anders verstookt zou zijn van berichten uit mijn geboorteland vooral uit de Zaanstreek!
Social media zijn niet mijn ding, maar u heeft mijn steun.