De plannen voor een A8-A9-verbindingsweg zitten misschien niet muurvast, maar gedeputeerde Jeroen Olthof hield inwoners van Zaanstad-Noord voor dat hooggespannen verwachtingen niet op z’n plaats zijn. Ook de ‘robuuste alternatieven’ die nu worden onderzocht, zijn niet per definitie haalbaar.
Die alternatieven worden onderzocht omdat een rechtstreekse verbinding tussen de A9 en A8 de Stelling van Amsterdam doorsnijdt en daarbij stuit op bezwaar van de UNESCO. Daardoor zou de status van Werelderfgoed in gevaar komen. Bovendien is zo’n plan zeer kostbaar. Olthof had wel een soort van ‘nieuwtje’ voor de belangstellenden die zich in het Wormerveerse café De Kroon hadden verzameld, hij schatte de kosten nu al op één miljard euro in plaats van de € 900 miljoen waarvan eerst werd uitgegaan. “De Provincie heeft dat geld niet en het rijk voelt zich niet verantwoordelijk.”
Aanwezigen die dachten dat zo’n bijdrage er misschien wel zou komen, haalde Olthof snel uit de droom: “alle plannen voor nieuwe infra zijn on hold gezet, alles gaat naar onderhoud van bestaande wegen.” De basis voor deze patstelling is volgens Olthof 40 jaar geleden gelegd toen de Provincie zowel de A8-A9 als de Westfrisia-weg wilde. Toen is afgesproken dat het Rijk de weg in Westfriesland zou financieren en de Provincie de A8-A9. Aan die afspraak houdt het Rijk de Provincie.
Kreekrijk
Het geld is volgens Olthof een groter probleem dan de weerstand van UNESCO (“die doen later pas definitieve uitspraak”). En als de miljard-oplossing (het landschapsplan waarbij de Stelling van Amsterdam doorsneden wordt), niet lukt dan maar variant 2 en 7 onderzocht, de enige varianten die de Stelling niet doorsnijden.
Olthof rekende de zaal voor dat als één van de oplossingen bijvoorbeeld ‘slechts’ 300 miljoen zou kosten, dat in feite nu een goedkope oplossing zou zijn.
Maar ook die twee alternatieven die dit jaar worden uitgewerkt en doorgerekend hebben zo hun problemen. Voor variant 7 (langs Kreekrijk) zou een deel van het Sporting Krommenie-terrein moeten worden opgeofferd en bovendien zou het vlak langs de nieuwe wijk Kreekrijk scheren. Volgens één van de bewoners, zou de nieuwe weg zelfs over een deel van de ‘vrije kavels’ van de nieuwe wijk komen. Ook percelen aan Bus(ch) en Dam zouden sneuvelen. Olthof: “er is geen variant waarbij we niet moeten onteigenen”. (onder kaartje tikken we door)
Variant 2 (nul-plus via de bestaande route door Krommenie) heeft andere constructie-problemen: de aansluiting op de N246 en het kruisen van de Jan Brassertunnel. Voor deze variant wordt alleen gekeken naar de verdiepte versie, niet naar een fly-over.
Olthof hield het publiek voor dat het ook zou kunnen dat hij hier over een paar jaar opnieuw staat, en met lege handen als beide varianten teveel problemen opleveren en de UNESCO vasthoudt aan haar bezwaren tegen een doorsnijding: “als alle drie opties afvallen zitten we met een nieuwe situatie”.
N203 50 km
Die UNESCO-bezwaren leverden veel emotie op bij de aanwezigen: “is dat belangrijker dan mensen?” De gedeputeerde gaf aan dat het een beslissing van het Ministerie van OCW wordt. Daar – en bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed – was men wel voor het ‘landschapsplan’ maar de uiteindelijke beslissing is afhankelijk van het UNESCO-advies.
Geen concreet plan voor een verbindingsweg dus. Maar wel ‘noodverbandjes’ om de overlast in Krommenie en Assendelft terug te dringen. Zo komt er een nieuwe verbindingsweg tussen Communicatieweg en de Dorpsstraat in Assendelft, gaat het stukje N203 tussen Trias en De Krokodil waarschijnlijk naar 50 km, komen er geluidsschermen, snelheids-remmende plateaus en slimme verkeerslichten op de N203 en misschien ook andere borden op de A9 zodat verkeer niet langer door Krommenie wordt gestuurd. Ook zal de luchtkwaliteit worden gemeten.
Venstertijden
Er komen geen venstertijden op Communicatieweg en N203 omdat zoiets technisch en juridisch lastig of zelfs onmogelijk is. Een milieuzone voor vrachtauto’s zou te weinig effect hebben.
Het leverde weinig applaus op van de aanwezigen. Dat er zo lang gedaan moest worden over het nadenken over 50 km ging er niet in. De peiling onder Assendelvers over verschillende plannen werd omschreven als ‘Russische verkiezingen’.
De weerstand bij de aanwezigen leidde eventjes tot een uitbarsting bij de Zaanse politicus: “dit is weer echt Zaans: het was niks, het is niks en het zal nooit wat worden.” Olfhof liep wel over van enthousiasme (en werd daarvoor beloond met applaus) maar niet van optimisme over de goede afloop: “Ik kan meer problemen verzinnen dan oplossingen.”
In 2025 is de uitslag van de doorrekening van de twee ‘robuuste’ alternatieven bekend.
Door Piet Bakker.
Er wordt al sinds de jaren 70 geld uitgegeven aan plannen maken, bijeenkomsten etc. De grap is dat er nu een sportpark ligt in het verlengde waar toen huizen onteigend werden voor doortrekken A8. Inmiddels is de provincialeweg op veel plekken van 2 naar 1 banen gegaan, huizen in Uitgeest op de plaats van de weg gebouwd en zijn er nieuwe bewoners / huizen in saendelft en Krommenie: die hier uit vrije wil zijn komen wonen, ik wilde ze niet in mijn achtertuin maar ze kwamen toch. Net als in Heemskerk.. je kan ook via de A9 naar Amsterdam. Dus ja, sluipverkeer…
Laten we gewoon nog tien jaar afwachten: de benzine motoren sterven uit dus geen klachten meer over stank en geluidsoverlast, minder auto’s want de jeugd kan zich daar niet meer perimenteren met deze huizenprijzen en vergrijzing.
Jammer dat er afgelopen 50 jaar niets aan beter OV gedaan is! Dan hadden we met de trein Naar ons werk gekund.
1 miljard om welk probleem op te lossen, van hoeveel mensen? Elektrische auto's vervangen de komende jaren de verbrandingsmotoren, wat een grote verbetering betekent voor plaatselijke luchtverontreiniging door het wegverkeer. Bij een bypass wordt de weg langs het spoor niet opgeheven, daar blijft verkeer rijden. Hoeveel panden langs de N203 kun je opkopen voor 1/5de van het budget, laten we zeggen 200 miljoen? Denk aan gemiddeld een half miljoen per pand, is 400 panden. Schept een hoop ruimte voor een groene bufferstrook tussen N203 en de bebouwde kom van Krommenie.
laat ze eens een onderzoek doen in de omgeving op postcode. Ben benieuwd wat de meestgekozen voorkeur is en ook of dat oer postcode anders is. #team3
is er in al die jaren al eens bekeken waar al die voertuigen eigenlijk heen gaan en vandaan komen? m.a.w., is er niet al jaren sprake van sluipverkeer tussen A9 en Amsterdam/Zaanstad? Zou een opwaardering van de weg langs het Noordzeekanaal geen uitkomst zijn, ipv het verlengen van de A8???
Ik vraag me ook af waarom iedereen het steeds sluipverkeer noemt. Ik moet soms meermaals per dag over de N203 omdat er gewoon geen andere route is.
Het is niet te geloven hoe dit de afgelopen jaren is gegaan. En na al die onderzoeken, scenario's, rapporten en vergaderingen is het concrete resultaat tot nu toe: er ligt een gloednieuwe racebaan aan asfalt bij Krommenie (zonder de beloofde maatregelen om de snelheid eruit te halen) én er komt een prachtige wassen neus in de vorm van een laag geluidsschermpje dat nul impact gaat hebben op de luchtkwaliteit in Krommenie. Daarnaast komt er in het najaar van 2024 (!!) een luchtmeetstation langs de N203 te staan. We hadden inmiddels al TIEN JAAR aan relevante data kunnen hebben als er ergens in dit proces een beetje doortastend was opgetreden. En over de luchtkwaliteit kan ik je ook zonder meetpunt vertellen: ernstig verslechterd de afgelopen jaren. Waar je in een normale situatie je raam openzet voor frisse lucht, moeten wij ze vlakbij de N203 potdicht houden om niet helemaal te stikken van de stank. En dan gaan we na een jaar luchtkwaliteitsdata verzamelen weer tien jaar analyseren... En er gebeurt weer helemaal niks. Het zou eerlijker zijn geweest als die hele poppenkast niet was opgetuigd.
Boor een tunnel vanaf de a9 naar knooppunt zaandam, toerit voor assendelft, toerit voor provinciale weg
Probleem opgelost,
Geen kruising met de nauernasche vaart
Geen kruising met de zaan
Geen verkeershinder meer in koog aan de zaan
Gelijk opwaarderen naar 2x3 rijstroken
Geen probleem voor uitzicht, boeren, unesco etc
Kost een paar centen, maar dan heb je een veel bredere oplossing voor zaanstad!
niet lullen, maar bouwen...
gewoon door de stelling heen, er is genoeg rommel waar Unesco lekker boven op kan zitten..
met een beetje beleid kan de boel er gewoon doorheen en blijft alles heel..
De verbinding is gewoon nodig...
Helemaal met je eens, Jeroen. Die weg moet er gewoon komen. Variant 3 is gewoon de beste. Is rechtuit en weinig bebouwing in de omgeving en je bent direct op de A9. De variant 2 is weggegooid geld. Dan behoudt Krommenie de drukte. Variant 6 en 7 vind ik ook niets. Dan is de Provincialeweg tussen Krommenie en Uitgeest veel te druk en je komt niet direct op de A9.
Over de eerste paar honderd meter van de verbinding A8-A9 is geen verschil van mening.
Vanaf sportpark De Omzoom beginnen de alternatieve trajecten.
Er zijn altijd kleine stukjes aan de A8 ‘geplakt’ heel vroeger kon je bij Zaandam de Coentunnel in. Daarna kwam de oprit bij Koog aan de Zaan en nog later bij Westzaan dus waarom nu niet alvast doortrekken naar de Omzoom vraag ik mij al jaren oprecht af.
Helemaal mee eens Jan
Eens! Gewoon beginnen met aanleggen. Sluit de A8 voorlopig aan op een rotonde bij Noorderweg/Communicatieweg West. Het hoeft vanaf daar geen snelweg te blijven. Als er maar een verbinding komt naar Heemskerk en de A9.
Sluipverkeer bestaat niet. Ik rijd nu ook meermaals per dag over de N203 omdat er geen alternatief is.
Wat ik me ook oprecht afvraag: het doorkruisen van de stelling van Amsterdam...de N203 ligt toch tussen Fort Krommeniedijk en Fort aan den Ham? Waarom mag men daar dan wel doorkruisen? En de A4 is het geloof ik, in elk geval vlakbij Schiphol ....Daar is de dijk afgebroken en staat Stelling van Amsterdam op de doorsnede...
Mooi verhaal dat het geld er niet is. Ik vermoed dat we over 10 jaar weer horen dat de kosten hoger zijn dan men had beraamd...zoiets heet inflatie toch? Als deze afspraken 40 jaar geleden al gemaakt zijn, waarom wordt er dan nu gedaan alsof men plots tegenover een verrassing staat? Ik verbaas mij over de quasi-naieve houding en het wijzen naar elkaar (Provincie en Rijk). Het lijkt wel alsof ik mijn pubers hoor...zowel met het wijzen als met het financieel niet uitkomen.
Zoals al vaker wordt gezegd, de stelling is in 1996 in zijn "huidige vorm" vastgelegd als Unesco erfgoed. Alle veranderingen daarna moeten beoordeeld worden.