We schreven het al eerder. Solaroad is beter in subsidie aanvragen dan in zonnewegen aanleggen. Ze zijn peperduur, gaan kapot en leveren weinig op.

Door zulke kleinigheden laat Solaroad zich niet ontmoedigen. Na het gemodder in Krommenie werd de stap gemaakt naar de  zonne-autoweg. En… die gaat gewoon weer kapot…

Bij de SolaRoad parallelweg langs de N232 (Haarlemmermeer) is water onder de toplaag terecht gekomen. Er zijn preventief verkeersmaatregelen genomen en rijplaten over het SolaRoad-wegvak gelegd.

Op de busbaan in Spijkenisse zijn twee beschadigingen tijdens een weginspectie geconstateerd. Ook daar zit water onder de toplaag, ook zijn stukjes toplaag losgekomen van het wegdek. De Solaroad-nieuwsbrief:

“Omdat de precieze oorzaak van de schade nog niet bekend is en de schade zich zo snel na opening van de busbaan heeft voorgedaan, is uit voorzorg door de wegbeheerder van de provincie besloten het wegvak af te zetten.”

Het fietspad in Krommenie ging ook om de haverklap kapot, dat zoiets met zwaar verkeer gebeurt, is dan ook geen verrassing (behalve voor Solaroad zelf dus).


Lees hier alles wat De Orkaan over Solaroad schreef.


Subsidies

In 2018 nam de Provincie Noord-Holland een 50-procents belang in Solaroad met een investering van ruim € 500.000. Het was volgens pleitbezorger D66 een schoolvoorbeeld van succesvolle energieopwekking, in die opvatting staat de partij overigens vrijwel alleen. Ondertussen staat de subsidiemeter al minstens op zo’n € 7 miljoen.

Hoe Solaroad die laatste subsidie binnenhengelde is nog na te kijken bij de Provincie, kijken vanaf 1:15. (Als je maar vaak genoeg ‘duurzaam’ roept, krijg je veel voor elkaar.)

Foto is van een eerdere beschadiging door vorst van het Solaroad-fietspad in Krommenie.