‘De veroorzaker betaalt.’ Dat schrijft PVV-minister Barry Madlener in een brief aan de Tweede Kamer over luchthaven Schiphol. In zijn brief lanceert Madlener daarom het plan om de geluidsoverlast door de luchthaven aan te pakken. Ook laat hij weten dat een besluit over de nachtsluiting van de luchthaven nog op zich laat wachten.

Madlener wil 25 miljoen euro ophalen om gevels van woningen te isoleren van de bijna 10.000 mensen die hinder ondervinden van het geluid. Vliegtuigen die op Schiphol landen, moeten een heffing betalen. De minister legt uit hoe de heffing moet werken:

‘De systematiek van de heffing brengt met zich mee dat ieder burgerluchtvaartuig dat gedurende de heffingsperiode op Schiphol landt een bepaald tarief aan geluidsheffing moet betalen. Die tarieven zijn gedifferentieerd naar geluidsproductie, waarbij lawaaiige toestellen een hoger tarief betalen dan stillere toestellen. Schiphol zal de heffing invorderen en periodiek afdragen aan het ministerie van IenW. De heffing loopt door totdat het benodigde bedrag is opgehaald.’

Het is onduidelijk hoelang de luchtvaartmaatschappijen te maken krijgen met de heffing. Dat hangt volgens Madlener af van de ontwikkeling van de vliegbewegingen rond Schiphol.

Teleurstelling

Winnie de Wit, de verpersoonlijking van de vliegoverlast waaronder delen van Nederland gebukt gaan, reageert teleurgesteld op het plan van Madlener. Ze vertelt dat isoleren alleen geen afdoende maatregel is:

‘Dan kan ik nog niet rustig in mijn tuin zitten en dan kan ik nog niet gezonde lucht inademen. Ook niet als ik slaap met het raam open. Je kunt niet mensen in hun huis opsluiten, omdat de luchtvaart zo enorm gegroeid is. Je maakt mensen ziek, en dat is gewoon een feit.’

Nachtsluiting

In de brief komt Madlener ook terug op een mogelijke nachtsluiting van Schiphol. De Kamer had de bewindsman gevraagd met een analyse te komen. Hij zou die eind oktober moeten aanleveren, maar in zijn brief zegt hij die deadline niet te halen. Bovendien lijkt De PVV’er niet veel te voelen voor een nachtsluiting. Madlener wil inzetten op stillere vliegtuigen en betere isolatie van woningen.

Schiphol heeft in een eerder stadium juist becijferd dat zo’n sluiting weinig tot geen nadelige gevolgen heeft. Ongeveer vier procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), twee procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur). Gemiddeld gaat het dus om 25 vluchten per nacht.

Wel zouden de vroege vakantievluchten van Transavia door de nachtsluiting in het geding kunnen komen. Mogelijk speelt dat mee in de besluitvorming van de minister.

Daar komt nog bij dat er door de betrokken partijen verschillend wordt gedacht over de nachtsluiting. Omwonenden gaan voor een sluiting van 22.00 tot 07.00 uur, terwijl er ook gesproken wordt over een sluiting van 00.00 tot 05.00 uur. Zo’n nachtsluiting zet geen zoden aan de dijk, volgens De Wit:

‘Men slaapt niet precies tussen twaalf uur en vijf uur. Ik ga om elf uur naar bed en dan gaan ze achterelkaar over mij langs. En in de vroege ochtend wil je ook gewoon verder kunnen slapen. Het begint om zes uur, half zeven, weer te denderen. Mensen hebben rust nodig. Nachtrust is een van de mensenrechten. De rechter heeft terecht gezegd dat een van onze mensenrechten is geschonden en daar zullen ze iets mee moeten.’

Screenshot X

De lokale politiek steunt de omwonenden rond Schiphol. Ook wethouder Wessel Breunesse heeft zich uitgesproken voor een nachtsluiting. Mooie woorden van een wethouder die echt wel wil, volgens De Wit. Ze blijft echter kritisch op Schiphol en de plannen van de minister:

‘Ze roepen al dertig jaar dat ze gaan groeien, maar dat er echt minder hinder komt. Dan moet je daar wel een tovenaar bij leveren.’

Lees ook Ons Schiphol-dossier

Door Di-Lan Sun. Foto: Michel Schermer. Bronnen: brief minster Barry Madlener, interview met Winnie de Wit en eerdere berichtgeving De Orkaan.